نکات مهمی که در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه ها باید به آن ها توجه داشت

نکات مهمی که در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه ها باید به آن ها توجه داشت

امروزه در طراحی های مدرن منازل و خانه های مسکونی، جایگاه و اهمیت آشپزخانه ها نسبت به گذشته تغییر کرده است و به همین دلیل رویکرد هایی که در خصوص طراحی این فضا ها وجود دارد نیز دچار تغییراتی شده  و توجه ویژه ای به آن می شود.

برای طراحی و دکوراسیون آشپزخانه ها در حال حاضر ایده های بسیار جدید تر و منحصر به فرد تری نیز وجود دارد که بر اساس پیشرفت های صورت گرفته در دانش طراحی و صنعت دکوراسیون این طرح ها ارائه می شوند.

اما آیا واقعا تا کنون به این فکر کرده اید که در زمان طراحی یا بازسازی یک آشپزخانه به چه مواردی باید توجه داشته باشید و در قدم نخست به چه جنبه ها و ویژگی هایی باید فکر کنید؟ قطعا اولین و مهم ترین ویژگی های یک آشپزخانه، تم رنگی آن، چیدمان کابینت ها و میزان کاربردی بودن یک آشپزخانه خواهد بود.

در این جا می خواهیم به شما نکات و مواردی را توصیه کنیم که متناسب با سلیقه، نیاز، کاربرد و میزان فضایی که برای یک آشپزخانه در اختیار دارید، بهترین ایده ها را در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه خود پیاده کنید. این نکات و ایده ها برگرفته از دانش و خلاقیت برترین طراحان و دکوراتور های جهانی است و می تواند به عنوان برترین ایده ها در نظر گرفته شود.

چرا باید به چیدمان آشپزخانه اهمیت زیادی داد؟

در بین تمامی اتاق های یک خانه و تمامی فضا هایی که در یک منزل مسکونی وجود دارد، چیدمان آشپزخانه بیش ترین اهمیت را دارد.
دلیل آن هم مشخص است. آشپزخانه ها کاربردی ترین و پر استفاده ترین فضا در یک خانه محسوب می شوند.

به همین دلیل باید به طراحی و دکوراسیون آشپزخانه ها توجه ویژه ای شود. به نحوی که بتوان در حین استفاده زیاد از این فضا و کاربردی بودن آن، راحتی در فضای رفت و آمدی و حس آرامش و مدرن بودن را نیز در آشپزخانه تجربه کرد.

فضای طراحی شده و چیدمان یک آشپزخانه باید به نحوی باشد که افراد به راحتی بتوانند در آن کار های پخت و پز را انجام داده و در زمان نظافت این فضا نیز مشکلی نداشته باشند. در نتیجه اگر به صورت علمی و کاربردی به طراحی فضای آشپزخانه ها توجه شود، یک آشپزخانه باید بتواند بهترین تجربه و پربازده ترین کارایی را برای کاربران فراهم آورد.
آشپزخانه ها فضا هایی چند منظوره هستند و به همین دلیل نیز معماری و چیدمان آن ها از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه به بررسی برخی ایده ها در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه به ایده آل ترین شکل می پردازیم.

به چیدمان سه عنصر پر کاربرد در آشپزخانه توجه کنید

در هر آشپزخانه ای سه عنصر اصلی وجود دارد که کارایی و استفاده از آن ها به نحوی کاملا در ارتباط با هم است. اجاق گاز، سینک ظرفشویی و یخچال سه جزء اصلی و مهم هر آشپزخانه ای هستند که در صورت چیدمان نامناسب، کار در آشپزخانه تبدیل به فرایندی خسته کننده خواهد شد.

در یک طراحی ایده آل، این سه اصل باید به نحوی در آشپزخانه قرار بگیرند که فرد هنگام آشپزی و کار در آشپزخانه به راحتی و بدون دردسر بین آن ها حرکت کرده و از آن ها استفاده کند. برای این منظور یک طراح باهوش باید این سه عنصر را در یک مثلث مرتبط با هم قرار دهد.

به این ترتیب این سه وسیله پر کاربرد در یک مثلث با زوایایی 25 درجه ای نسبت به هم قرار می گیرند تا به راحتی بتوان از آن ها استفاده کرد. به این ایده در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه، مثلث کاربردی میان سه عنصر اصلی این فضا ها گفته می شود.

چیدمان وسایل مختلف در یک آشپزخانه بهتر است به نحوی باشد که کم ترین ترافیک رفت و آمدی را در آن ایجاد کند. برای مثال، اگر فردی در آشپزخانه مشغول پخت و پز است، نباید گاز در ناحیه ای باشد که در صورت تردد فرد دیگری در آشپزخانه، اختلالی در رفت و آمد یا آشپزی ایجاد شود و تداخلی با هم داشته باشند.

فضای آشپزخانه را به فضایی چند منظوره و جذاب تبدیل کنید!

چیزی که همیشه کاربران آشپزخانه خصوصا بانوان از آن گلایه دارند این است که در زمان یک مهمانی کل زمان او در آشپزخانه و دیگر افراد سپری می شود.
این امر باعث می شود کار در این فضا به مراتب خسته کننده تر باشد.

اما در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه به صورت هوشمندانه، این فضا ها تا جای امکان به صورت باز و چند منظوره طراحی می شوند تا در حین کار ارتباط با تمامی فضا های دیگر خانه نیز برقرار باشد.
علاوه بر این، بهتر است در صورت امکان، از جزیره در آشپزخانه استفاده شود تا افراد بیش تری در این فضا دور هم جمع شوند. به این ترتیب فردی که در حال تدارکات مهمانی است می تواند در حین معاشرت با دیگران، به کار های خود نیز برسد.

فضا های کاربردی را در آشپزخانه خود لحاظ کنید

این موضوع خصوصا در ارتباط با آشپزخانه هایی که فضا های محدودتری دارند و امکان نصب تعداد بالای کابینت و کشو در آن وجود ندارد، اهمیت می یابد. به این ترتیب توصیه می شود در طراحی و نصب کمد ها و کابینت های آشپزخانه تان از طرح های هوشمندانه تری استفاده کنید.

در این مسیر یک طراح خلاق می تواند به شما برای داشتن فضا هایی اختصاصی کمک کند و با طراحی و چیدمان کابینت ها و کمد های آشپزخانه به صورت سفارشی، یک ایده منحصر به شما و نیاز های تان را برای تان آماده سازد.

در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه، طراحی و نوع چیدمان کابینت ها و کمد ها اهمیت بسیار زیادی دارد.
در حال حاضر طیف گسترده ای از طرح ها وجود دارند که علاوه بر زیبایی به شدت کاربردی و منحصر به فرد نیز هستند. این طرح ها در فضا های موجود به شدت صرفه جویی که و به صورتی هدف مند از تمامی فضا ها استفاده می کند.

برای نمونه می توان به کابینت های سرتاسری بالا به پایین اشاره کرد که به صورت ریلی بیرون آمده و با قفسه های جدا کننده متعددی که دارد می توان از آن به عنوان یک سوپرمارکت کوچک در آشپزخانه استفاده کرد. همچنین کشو های اختصاصی که برای ادویه جات یا دیگر لوازم آشپزخانه به صورت سفارشی طراحی و نصب  شوند.
نکته دیگر در طراحی این فضا ها این است که آن ها را بر اساس نیاز و بیش ترین استفاده طراحی کرده و نصب کنید. برای مثال، کشو های ادویه جات بهتر است نزدیک گاز قرار بگیرد.

اهمیت هارمونی رنگی در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه

در طراحی یک آشپزخانه، توجه کردن به رنگ آمیزی و هارمونی رنگی فضا یک نکته بسیار مهم و تاثیر گذار است.
این رنگ ها باید به گونه ای انتخاب شوند که فضای آشپزخانه را زنده، پویا و گرم و صمیمی نشان دهند. خصوصا در مواردی که فضا های آشپزخانه محدود تر است و توجه به رنگ تاثیر زیادی روی چگونه دیده شدن فضا دارد.

رنگ سفید یکی از رنگ های پر استفاده برای طراحی و رنگ آمیزی آشپزخانه است. خصوصا از آن جایی که بیش تر افراد روز خود را در آشپزخانه آغاز می کنند، کاربرد این رنگ در فضای آشپزخانه موجب انرژیک شدن آن خواهد شد و حس سرزندگی و تازه بودن را به ساکنین القا می کند.

علاوه بر سفید، دیگر رنگ های روشن یا ترکیب این رنگ های روشن و شاد به صورت پس زمینه با رنگ سفید، می تواند حس تمیزی، روشنی و تازگی را القا کند. رنگ آبی نیز رنگ زنده دیگری است که کاربرد آن در آشپزخانه می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

اما در کل انتخاب رنگ به سلیقه افراد و روحیه آن ها نیز بستگی دارد. سایز آشپزخانه، میزان روشنایی و نورگیر بودن آن، میزان ارتباط و اتصال آن به دیگر فضا ها از جمله سالن و اتاق نشیمن خانه، رنگ وسایلی که در آشپزخانه قرار داده شده اند و تعداد وسایل و کابینت های موجود در آشپزخانه همگی از جمله عوامل تاثیر گذاری است که در هنگام طراحی و دکوراسیون آشپزخانه باید به آن توجه کرد.

رنگ کابینت ها را بر چه اساسی باید انتخاب کنیم؟

در خصوص هارمونی رنگی آشپزخانه، نکته دیگری که مطرح می شود، تعیین رنگ کابینت ها و فضای آشپزخانه است. این کار باید بر اساس اندازه و محل قرار گیری آشپزخانه انجام شود. برای مثال اگر آشپزخانه فضای کوچک تری دارد و نور کافی در آن وجود ندارد، بهتر است از رنگ های روشن در آن استفاده شود. این رنگ ها موجب می شوند فضا ها بزرگ تر دیده شده و احساس تنگی و کوچک بودن در فضای آشپزخانه احساس نشود.

در مقابل اگر آشپزخانه بزرگی دارید که کاملا نورگیر است و یک پنجره بزرگ نیز به آن باز می شود، می توان از رنگ های ملایم و با تم تیره تر در آن استفاده کرد. برای نمونه می توان از رنگ های طوسی یا کابینت های چوبی و تیره بهره برد. این رنگ ها موجب ایجاد حس آرامش در فضای آشپزخانه شما خواهند شد.

نکته دیگری که در تعیین رنگ کابینت های آشپزخانه و تم رنگی این فضا باید به آن توجه داشته باشید، هماهنگی آن با فضا های دیگر خانه است. بهتر است این رنگ انتخابی منعکس کننده رنگ های استفاده شده در دیگر فضا های خانه باشد. این حالت یک انتخاب هوشمندانه است که می تواند انسجام بیش تری به کل محیط خانه شما دهد و آن را به محیط بهتر و ایده آل تری تبدیل کند.

جنس کابینت ها نیز باید بر اساس تم و طراحی کل خانه انتخاب شود. طرح های مدرن و براق برای دکوراسیون های مدرن مناسب اند و طرح های مات و ساده چوبی نیز با سبک های سنتی خانه ها سازگار هستند. برای انتخاب نوع کابینت بهتر است با بررسی کامل اصول طراحی و دکوراسیون آشپزخانه ها، دقیق ترین انتخاب را انجام دهید.

مطمئن شوید که همه چیز را در جای درست خود قرار داده اید!

این نکته ای است که بیش تر متوجه چیدمان وسایل در آشپزخانه است و این کاری است که معمولا خود فرد آن را انجام می دهد. در این خصوص باید توجه داشت که هر وسیله ای در جای درست کاربرد آن قرار گرفته است. اهمیت این موضوع در استفاده بهتر از فضا ها و جلوگیری از بهم ریختگی و از بین رفتن آشپزخانه است.

اهمیت نورپردازی و روشنایی آشپزخانه

این مورد را نیز می توان در کنار انتخاب کابینت ها، یکی از مهم ترین آیتم ها در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه در نظر گرفت.
توجه کافی به این مهم و برنامه ریزی برای انجام آن باید در همان مراحل اولیه طراحی و دیزاین آشپزخانه انجام شود.

این نورپردازی تنها وظیفه تامین روشنایی فضای شما را نخواهد داشت. تاثیر این روشنایی و نحوه طراحی نور محیط روی عملکرد و تاثیر فضای آشپزخانه تاثیر زیادی دارد. خصوصا زمانی را در نظر بگیرید که قصد یک دورهمی دوستانه را در آشپزخانه خود دارید و می خواهید از معاشرت خود در این فضا لذت نیز ببرید.

نور محیط همیشه روی روحیه و شادابی افراد تاثیر زیادی دارد. حال در نظر بگیرید برای فردی که مدت زمان زیادی را در این فضا صرف آشپزی می کند، تا چه میزان توجه به میزان نور محیط و نحوه طراحی آن می تواند تاثیر گذار باشد.

با توجه به دکور و دیزاین آشپزخانه خود و طراحی میز و کابینت ها، می توان از چراغ های آویز، کلاف های نوری در سقف، نور های روشن و رنگی ترکیبی، لوستر های مدرن و نورپردازی های ال ای دی استفاده کرد.
ایده های موجود برای نورپردازی فضای آشپزخانه بسیار زیاد است و هر کدام با توجه به معیار های متفاوت افراد می توانند تاثیر زیادی را بر روحیه و کارایی فضای آشپزخانه داشته باشند.

آشپزخانه قلب یک خانه محسوب می شود!

در نهایت تمام این ایده ها و حرف ها یک هدف را دنبال می کند، آن هم تاکید بر اهمیت این فضا و دقت در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه ها است. آشپزخانه را به نوعی می توان قلب یک خانه در نظر گرفت که تمامی جریان های یک روز از آن جا شروع خواهد شد.

در نتیجه این موارد باید توجه ویژه ای به ایده ها و طرح هایی که در آن استفاده می شود، داشت. مهم ترین شاخصه یک آشپزخانه در کاربردی بودن فضا و تامین آرامش ساکنین خلاصه می شود که این موارد مهم را می توان با یک طراحی هوشمندانه و توجه به جزئیات اساسی فراهم کرد.

Rate this post
مطالعه بیشتر
۱۰ تمرین ضروری اسکیس برای معماران
رنگ سقف
معماری پارامتریک
بایدها و نبایدهای نورپردازی خارج ساختمان
گیاهان در دکوراسیون
طراحی داخلی هتل
ایده ها، الهامات و تصاویر طراحی پلکان
طراحی نما چیست و چه نکاتی را در آن باید رعایت کرد ؟
تاریخچه نور پردازی
با این ۱۱ ترفند اتاق هایتان را بزرگتر جلوه دهید
آموزش اتوکد برای نقشه برداری
اهمیت کنتراست در طراحی داخلی ( و نحوه ی استفاده ی صحیح از آن)
کاربرد بتن در دکوراسیون داخلی
دکوراسیون مغازه
نورپردازی در معماری به عنوان یک عنصر
بهترین روش های محوطه سازی با آب در حیاط
ساخت آبشار تزیینی ، آبنمای تزیینی
تعادل در دکوراسیون داخلی
اسکچ آپ یا تری دی مکس
رنگ بژ در دکوراسیون داخلی
چند ایده شیک برای دکوراسیون اتاق نوزاد
آیا چیدمان مبل را درست انجام می‌ دهید؟ 
انواع طراحی داخلی
راهنمایی برای انتخاب رنگ موکت
محسن فروغی
نحوه تمیز کردن اصولی دیوارهای منزل
ایده ها، الهامات و تصاویر طراحی کف خانه
چرا نمای خارجی منزل تا بدین حد مهم است ؟
دکوراسیون داخلی مدرن چیست ؟
۹ راهکار کم‌ هزینه برای دکوراسیون داخلی
شروع ثبت نام دوره های آموزش حضوری و یا آنلاین - مشاوره رایگان : 587 587 22 - 110 111 28
+