اسکچ آپ یا تری دی مکس

در دنیای امروز، طراحی برای مهندسان و معماران سراسر جهان، اهمیتِ زیادی پیدا کرده است و بالطبع، انواع نرم افزار برای استفاده های صنعتی در بازار فراهم آمده اند.
تری دی مکس (3D Max) و اسکچ آپ، (SketchUp) دو نرم افزار بزرگ صنعتی هستند که در سراسر جهان، میان حرفه ای ها و غیرحرفه ای ها، بسیار پرطرفدار است.
این دو نرم افزار، شباهت ها و تفاوت هایی دارند.
در این مطلب، به بررسی و مقایسۀ این دو نرم افزار می پردازیم.

تری دی مکس (3D Max)

نرم افزار تری دی مکس (3D Max) ، محصولِ اتو دسک است و برای اولین بار، در سال 2005 تولید شد. این نرم افزار به کاربران اجازه می دهد خلاقیتشان را آزادانه در کار دخیل کنند. به کمک این نرم افزار می توانید طرح ذهنی تان را پیاده سازید. در نرم افزار تری دی مکس، امکانِ استفاده از بافت های مختلف وجود دارد و همین موضوع باعث می شود طرح حاصل تری دی مکس واقع گرایانه باشد.
حرفه ای ها از این نرم افزار برای خلق محیط، ساختار و مدل استفاده می کنند. از این نرم افزار در صنعتِ تولید بازی و معماری استفاده می شود.
نرم افزار تری دی مکس به شما کمک می کند مدلی دقیق، با کیفیت و واقع گرایانه را خلق کنید؛ همچنین می توانید بافت، سایه و نورپردازی را نیز تنظیم کنیم.

تری دی مکس، نرم افزار کاربردی

این رویکرد واقع گرایانه به معمار کمک می کند که تصویرسازی بهتری را انجام دهد. آن ها می توانند تصویری شفاف و بزرگ از طرح ذهنی شان ارائه دهند؛ در واقع، طراحان، با کمک این نرم افزار، می توانند طرح ذهنی شان را خیلی راحت تر بیان کنند.
یادگیری این نرم افزار کاربردوست، بسیار آسان است و شما می توانید خیلی زود آن را یاد بگیرید و از آن استفاده کنید. این نرم افزار، گزینۀ بسیار مناسبی برای معماران و طراحان بازی های ویدیویی است.

اسکچ آپ (SketchUp)

اسکچ آپ (Sketchup) یکی دیگر از نرم افزارهای مدل سازی سه بُعدی است که داده های گسترده ای دارد. این نرم افزار برای اولین بار در سال 2000 معرفی، و رفته رفته، به یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی تبدیل شد.
با استفاده از نرم افزار اسکچ آپ می توانید مدل سه بعدی و دو بعدی را خلق کنید.
این نرم افزار در انواع پروژه ها می تواند به شما کمک کند، از معماری و دکوراسیون داخلی گرفته تا طراحی بازی ها کامپیوتری.

نسخه های اسکچ آپ

اسکچ آپ سه نسخه دارد: اسکچ آپ پرو، اسکچ آپ میک، اسکچ آپ رایگان.
اسکچ آپ میک از نسخه های رایگان این نرم افزار است و شما می توانید آن را از سایتِ رسمی این نرم افزار دانلود و استفاده کنید. برای دانلود این نسخه از اسکچ آپ فقط کافی است در وب سایت رسمی آن ثبت نام کنید. این نسخه از سال 2017 به این سو به روز رسانی نشده است.

اسکچ آپ پرو ،نسخۀ پریمیوم اسکچ آپ است که در مقایسه با دیگر نسخه ها، قابلیت های بیشتری دارد. امکان ایمپورت و اکسپورت کردنِ قایل های متعدد در این نسخه وجود دارد؛ همچنین اسکچ آپ پرو ابزارهای متعددی دارد که کار طراحی را برایتان راحت تر و لذت بخش تر خواهد کرد.

نسخۀ رایگان اسکچ آپ نیز در سال 2017 ارائه شد. این نسخه را نیز می توانید دانلود و به راحتی استفاده کنید. اگر قرار نیست کار پیچیده ای انجام دهید و صرفاً به خاطر علاقه تان قرار است طراحی و مدلسازی کنید، این نسخه از اسکچ آپ می تواند گزینۀ بسیار خوبی برای شما باشد.

اسکچ آپ یا تری دی مکس؟

حالا که با هر دو نرم افزار آشنا شدیم، نوبت به انتخاب می رسد. این دو نرم افزار از پرطرفدارترین نرم افزارهای طراحی موجود در بازار هستند و هر کدام ویژگی های مختص به خودش را دارد. اسکچ آپ و تری دی مکس تقریباً در یک رده قرار دارند. انتخابِ نرم افزار به استفادۀ شما بستگی دارد.
اگر می خواهید انیمیشنی سه بعدی، طبیعی و واقع گرایانه خلق کنید، نرم افزار تری دی مکس، گزینۀ بسیار مناسبی برای شما است؛ همچنین، برای خلق و ویرایش جلوه های بصری می توانید از تری دی مکس استفاده کنید؛ اما اگر می خواهید مدل های دو بعدی و سه بعدی را طراحی و خلق کنید، بهتر است اسکچ آپ را انتخاب کنید.
تحقیق و بررسی های انجام شده نشان می دهند که میزان رضایت کاربران از طرحِ تولید شده با اسکچ آپ 97 درصد و میزان رضایتِ آن ها از طرح شکل گرفته با تری دی مکس 98 درصد است.
آن یک درصد تفاوت واقعاً اهمیتی ندارد.
این آمار نشان می دهد که هر دو نرم افزار به یک میزان در میان کاربران محبوب هستند. امکان استفاده از هر دو نرم افزار در ویندوز و مک وجود دارد، اما تری دی مکس در برخی از برنامه های مبتنی بر وب نیز فراهم شده است.

نرم افزار اسکچ آپ و تری دی مکس

نرم افزار تری دی مکس، در مقایسه با اسکچ آپ، بسیار ارزان تر است. قیمت تری دی مکس 185 دلار و قیمت اسکچ آپ 695 دلار است.
امکان استفاده از نرم افزار تری دی مکس به زبان های انگلیسی، چینی، اسپانیایی، آلمانی، هندی، فرانسوی، روسی، ایتالیایی، هلندِی، پرتقالی، ترکی و سوئدی وجود دارد؛ اما در نرم افزار اسکچ آپ فقط زبان های سوئدی و انگلیسی وجود دارد.
یادگیری نرم افزار تری دی مکس، در مقایسه با یادگیری اسکچ آپ، دشوارتر است. برای یادگیری تری دی مکس، باید آموزش ببینید، در کلاس شرکت کنید یا ویدیو آموزشی ببینید؛ اما یادگیری اسکچ آپ بسیار آسان است و شما می توانید یک روزه استفاده از آن را تا حد زیادی یاد بگیرید.

نتیجه گیری

پس از آشنایی با تری دی مکس و اسکچ آپ و مقایسۀ آن ها، به یک نتیجۀ واحد می رسیم:
اگر بخواهیم انیمیشن یا تصاویر نزدیک به واقعیت خلق کنیم، باید از نرم افزار تری دی مکس استفاده کنیم.
اگر می خواهیم طراحی و مدل سازی انجام دهیم، باید به سراغ نرم افزار اسکچ آپ برویم.
یادتان باشد که در دنیای امروز، نباید خودتان را به یک نرم افزار محدود کنید. سعی کنید همیشه با نرم افزارهای مختلف آشنا شوید و آن ها را امتحان کنید تا بتوانید مناسب ترین گزینه را برای کارتان انتخاب کنید.

Rate this post
مطالعه بیشتر
اصول کلی طراحی نمای خارجی خانه
اصول طراحی درب در دکوراسیون داخلی
ایده ها، الهامات و تصاویر طراحی پلکان
اهمیت آموزش اتوکد در طراحی داخلی
رنگ مشکی در دکوراسیون داخلی
محسن فروغی
طراحی کابینت با تری دی مکس
نورپردازی ویترین مغازه های مد و پوشاک
نکات مهمی که در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه ها باید به آن ها توجه داشت
طراحی دفتر کار در منزل
چطور یک درب ورودی انتخاب کنیم
چگونه یک اتاق بدون پنجره را تزئین کنیم
۶ ایده برای طراحی محوطه های امروزی
اهمیت طراحی نمای ساختمان
رنگ طلایی در دکوراسیون داخلی
۱۰ نکته برای انتخاب پنجره برای نمای خارجی منزل
ایده ها، الهامات و تصاویر طراحی کف خانه
چگونه رنگ مبلمان منزل را انتخاب کنیم
طراحی کتابخانه خانگی
چرا طراحی داخلی اهمیت دارد ؟
ایده ها، الهامات و تصاویر طراحی دیوار
طراحی جزئیات معماری
انواع طراحی داخلی
مفاهیم سبک کلاسیک
۷ مفهوم نوین طراحی دکوراسیون داخلی محل کار برای جذب بهترین نیروی کار
انواع درب کابینت
رنگ در طراحی داخلی مغازه ها
دکوراسیون اتاق خواب
بازسازی و طراحی لابی آپارتمان
راه حل های طراحی نمای ساختمان تجاری
شروع ثبت نام دوره های آموزش حضوری و یا آنلاین - مشاوره رایگان : 587 587 22 - 110 111 28
+