۱۰ گونه‌شناسی نور خورشید در معماری 

10 گونه‌شناسی نور خورشید در معماری

ثابت شده است که نور خورشید در معماری  یکی از بهترین فرم‌دهندگان است که معمار با استفاده از آن می‌تواند محیط‌هایی پویا را ایجاد کند.
(William M.C. Lam1924-2012)، که در عرصه‌ی طراحی نورپردازی پیشرو بود، در کتاب خود با نام «Sunlighting as Formgiver» (نور خورشید به عنوان شکل‌دهنده) تأکید می‌کند که توجه به نور خورشید خیلی مهم‌تر و بالاتر از صرفاً صرفه‌جویی در مصرف انرژی است.

معمارها امروزه چندین راه‌حل را برای استفاده از نور خورشید در معماری پیدا کرده‌اند و سؤال اینجاست که آیا یک گونه‌شناسی منسجم از نور خورشید می‌تواند هدف باارزشی در طول فرآیند طراحی باشد یا خیر.
با این حال، بیشتر تحلیل‌های مربوط به نور غالباً روی بحث مصرف انرژی تمرکز دارند.
اما Siobhan Rockcastle و Marilyne Andersen در گروه EPFL رویکردی هیجان‌انگیز و باکیفیت را در این زمینه در پیش گرفته است.
تنوع زمانی و فضایی نور خورشید در معماری داخلی باعث علاقه‌مندی آنها شده و موجب گردیده تا ماتریسی 10 ستونه از انواع نور خورشید  را ارائه دهند.

رندرینگ مربوط به 10 مدل گونه‌شناسی نور خورشید در معماری

با بررسی نور خورشید متوجه شدیم که دو سر طیف را برای آن می‎توان مشخص کرد؛ نور مستقیم خورشید همراه با آسمانی تمیز و آبی و در طرف دیگر، آسمانی گرفته و ابری.
هر دوی این‌ها موجب بروز احساسات و تداعی‌های مختلفی می‌شوند.
نور مستقیم خورشید باعث به وجود آمدن سایه‌هایی خشن می‌شود و جهت تابش در طول روز نیز تأثیر قابل توجهی دارد.
بنابراین، به نظر می‌رسد که محیط اطراف ما با توجه به دوگانگی نور و سایه متنوع شده است.

همزمان، روشنایی آسمان آبی تأثیر بسیار مثبتی روی ما دارد و به همین دلیل است که اکثر مردم دوست دارند تعطیلات خود را در مناطقی بگذرانند که سرشار از نور آفتاب باشد
تا روحیه‌ای شاد و خوشحال داشته باشند.

زمانی که ابرها آسمان را پر می‌کنند، به طور قابل توجهی از شدت نور کاسته می‌شود و نبود سایه‌های واضح باعث می‌شود که پیکربندی‌ها را از دست بدهیم.
و متعاقباً با موقعیتی کم‌نور از یکنواختی و آرامش مواجه می‌شویم.
چنین موقعیت‌هایی باعث آرامش ذهن ما می‌شوند زیرا اشیای متنوع و پویای اطراف ما (و سایه‌هایشان) ذهن را تحریک نمی‌کنند.

نور خورشید در معماری
نور خورشید در معماری

نور خورشید در معماری معاصر

Siobhan Rockcastle و Marilyne Andersen در پژوهش خود چندین نمونه از معماری‌های معاصر را با توجه به تنوع فضایی و زمانی نور خورشید در معماری تحلیل کردند.
نتایج تحقیق آنها باعث شد تا 10 دسته‌بندی را از الگوهای مستقیم و اغراق شده گرفته تا فضاهای پراکنده و غیرمستقیم ارائه کنند.
به این ترتیب، می‌توان بین دو وضعیت آب‌وهوایی  یعنی آسمان صاف یا ابری مقایسه‌ای را انجام داد.
در ادامه به طور خلاصه سه گروه اصلی اتاق‌های دارای کنتراست بالا، کنتراست متوسط و کنتراست پایین را بررسی خواهیم کرد.

الگویی تأثیرگذار یا حتی اغراق‌شده از نور خورشید در معماری را می‌توان در بناهایی مانند حیاط Kogod اثر Norman Foster، کتابخانه‌ی مرکزی سیاتل اثر OMA یا مدرسه‌ی Zollverein اثر SANAA مشاهده کرد.
ساختارهای مجزای نما باعث بروز الگوهای قوی از سایه می‌شوند که دائماً در طول روز حرکت می‌کنند.
عناصر بزرگ و شفاف شیشه‌ای موجود در نما، سطوحی از روشنایی را ایجاد می‌کنند که تقریباً مانند روشنایی بیرون از ساختمان است.

زمانی که شکاف‌های نما کوچک‌تر باشد، همان افکت ایجاد می‌شود اما با طرحی که الگوهای ظریف‌تری دارد.
موزه‌ی لوور ابوظبی که توسط Ateliers Jean Nouvel طراحی شده، نمونه‌ی بسیار خوبی از تکنیک اسکرین است که ویژگی‌های شناشیل عربی را از خود بروز می‌دهد.

نور خورشید در معماری بنای (Terms Vals 1996). معمار: Peter Zumthor

در دسته‌بندی میانی، بناهایی را می‌بینیم که تا اندازه‌ای از نور مستقیم و همینطور از نور غیرمستقیم استفاده کرده‌اند.
این معماری‌ها، به مرور زمان کنتراستی شدید و فضایی کسل‌کننده را ارائه نمی‌دهند.
Mies van der Rohe از سطوح شیشه‌ای بزرگی برای Farnsworth House استفاده کرد اما برخلاف لوور، کمترین انسداد را ایجاد نمود.
تغییرات نوری در طول روز کاملاً ملموس هستند اما از الگوهای شدید نوری خبری نیست.

Therme Vals که توسط Peter Zumthor طراحی شده، ترکیبی قابل‌توجه از نور مستقیم را به نمایش می‌گذارد؛
افکت نور کنتراست زیبایی را به نمایش می‌گذارد اما الگوی آن طوری نیست که مانند کتابخانه‌ی مرکزی سیاتل در طول روز تغییر داشته باشد.
موزه‌ی Imperial War که توسط Daniel Libeskind طراحی شده نیز نمونه‌ی مشابهی از بازی با خطوط نور خورشید در معماری داخلی برای ایجاد حسی خاص است.

نور خورشید در معماری
نور خورشید در معماری

نور خورشید در معماری در بنای Naked House ژاپن. معمارها: Shigeru Ban Architects.

دسته‌ی سوم شامل نورپردازی غیرمستقیم است که از کنتراست‌های شدید و تغییرات در طول زمان خبری نیست.
Steven Holl در طراحی کلیسای St. Ignatius از نور نرمی استفاده کرده که باعث ارتقای این بنای مذهبی شده است؛
او برای این کار از چندین لوله‌ی شبیه به بطری استفاده کرده.

راه‌حل دیگری که برای ارائه‌ی غیرمستقیم نور ظهور پیدا کرده این است که کل سقف را با شبکه‌ای از scoopها (چیزی شبیه به ملاقه) پوشش می‌دهند.
مانند High Museum در آتلانتا اثر Renzo Piano. نمونه‌ی غایی نور غیرمستقیم پروژه‌ای مانند Naked House است که توسط Shigeru Ban طراحی شده.
در این بنا، دیوارهای نیمه شفاف، از زمین تا سقف امتداد یافته‌اند و حسی مانند غوطه‌ور شدن در ابرها را به افراد القا می‌کنند.
به دلیل وجود سطوح درخشنده‌ی عمودی و بزرگ، تقریباً هیچ سایه‌ای باقی نمی‌ماند.

نور خورشید در معماری یک ویژگی فضایی

پژوهش Siobhan Rockcastle و Marilyne Andersen در تلاش برای این بود تا نشان دهد که نور خورشید یک ویژگی فضایی است و باید دیدی فراتر از انرژی محوری به آن داشت.
این رویکرد منجر به ایجاد یک دسته‌بندی مفید شد که ویژگی‌های نور خورشید در معماری را توضیح می‌دهد.
سه گروه اصلی، شامل مستقیم و اغراق شده تا غیر مستقیم، ما را قادر می‌سازد تا مروری سریع بر این دسته‌بندی مفهومی داشته باشیم؛

جایی که 10 دسته‌ی مختلف به ما این امکان را می‌دهند تا ارزیابی دقیق‌تری از فرآیند پیشرفته‌ی طراحی بدست آوریم.
شبیه‌سازی‌ها و مدل‌سازی‎های ساده ما را قادر می‌سازند تا رندهایی را برای تمام روزهای سال بدست بیاوریم و تنوع نور را با دقت بیشتری بررسی کنیم.
بنابراین، کمتر راجع به ارزش‌های میانگین صحبت می‌کنیم و به ترکیب پویای نور و سایه در فضا بیشتر می‌پردازیم.

نور خورشید در معماری

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزشی دکوراسیون داخلی

سوال و جواب های مطرح شده در این بخش :

ثابت شده است که نور خورشید در معماری یکی از بهترین فرم‌دهندگان است که معمار با استفاده از آن می‌تواند محیط‌هایی پویا را ایجاد کند.

نور تعریف‌کننده‌ی منطقه‌ها و مرزهاست.
نور باعث گسترش و تأکید اتاق‌ها می‌شود.
نور ارتباط‌هایی را ایجاد می‌کند و یک محل را در محل دیگری مشخص می‌کند.

بله ، دوره های آموزش دکوراسیون داخلی را داریم .

ضمنا ورکشاپ های آنلاین رشته های دکوراسیون داخلی را نیز داریم .

برای اطلاعات بیشتر به بخش دوره های آموزشی در همین سایت مراجعه کنید .

موزه‌ی لوور ابوظبی که توسط Ateliers Jean Nouvel طراحی شده، نمونه‌ی بسیار خوبی از تکنیک اسکرین است که ویژگی‌های شناشیل عربی را از خود بروز می‌دهد.

یکی دیگر از راه های شگفت انگیز برای بهره بردن از نور طبیعی استفاده از نورگیر است.
سقف خانه همیشه قسمتی بوده است که بسیاری از مالکان خانه هنگام طراحی فضای داخلی خود، آن را فراموش می کنند.

دسته‌ی سوم شامل نورپردازی غیرمستقیم است که از کنتراست‌های شدید و تغییرات در طول زمان خبری نیست.

افکت نور کنتراست زیبایی را به نمایش می‌گذارد اما الگوی آن طوری نیست که مانند کتابخانه‌ی مرکزی سیاتل در طول روز تغییر داشته باشد.

5/5 - (20 امتیاز)
مطالعه بیشتر
اهمیت خطوط دید در طراحی داخلی
۱۰ تمرین ضروری اسکیس برای معماران
ترفندهای کم هزینه برای تغییر دکوراسیون منزل
هندسه در معماری
نکته‌های مفید یک طراح برای مرتب‌ کردن خانه
طراحی داخلی هتل
ایده های طراحی داخلی سیاه و سفید
دوازده نکته کلیدی برای بهبود دکوراسیون و تزیین اتاق‌
طراحی داخلی کافی شاپ
میرزا مهدی خان شقاقی
چگونه دیوار تاکیدی و رنگ آن را در اتاق خواب تعیین کنیم ؟
دکوراسیون اتاق خواب
چگونه رنگ مبلمان منزل را انتخاب کنیم
آموزش نورپردازی رستوران و هتل
اهمیت وحدت و هارمونی در طراحی داخلی 
طراحی دکوراسیون آرت دکو چیست؟
اهمیت بکارگیری یک طراح برای نورپردازی
رنگ بژ در دکوراسیون داخلی
۶ ایده برای طراحی محوطه های امروزی
نورپردازی لنداسکیپ
مهم بودن نورپردازی در طراحی
۲۷ سبک طراحی داخلی
چرا طراحی داخلی اهمیت دارد ؟
وارطان هوانسیان
طراحی داخلی به سبک معاصر
تغییر دکوراسیون اتاق خواب
تفاوت بین معماری و مجسمه سازی
طراحی جزئیات معماری
ایده‌های خلاقانه برای تزئین دکوراسیون بالکن منزل
اهمیت مقیاس و تناسب در طراحی داخلی
شروع ثبت نام دوره های آموزش حضوری و یا آنلاین - مشاوره رایگان : 587 587 22 - 110 111 28
+