ثابت شده است که نور خورشید در معماری یکی از بهترین فرمدهندگان است که معمار با استفاده از آن میتواند محیطهایی پویا را ایجاد کند.
(William M.C. Lam1924-2012)، که در عرصهی طراحی نورپردازی پیشرو بود، در کتاب خود با نام «Sunlighting as Formgiver» (نور خورشید به عنوان شکلدهنده) تأکید میکند که توجه به نور خورشید خیلی مهمتر و بالاتر از صرفاً صرفهجویی در مصرف انرژی است.
معمارها امروزه چندین راهحل را برای استفاده از نور خورشید در معماری پیدا کردهاند و سؤال اینجاست که آیا یک گونهشناسی منسجم از نور خورشید میتواند هدف باارزشی در طول فرآیند طراحی باشد یا خیر.
با این حال، بیشتر تحلیلهای مربوط به نور غالباً روی بحث مصرف انرژی تمرکز دارند.
اما Siobhan Rockcastle و Marilyne Andersen در گروه EPFL رویکردی هیجانانگیز و باکیفیت را در این زمینه در پیش گرفته است.
تنوع زمانی و فضایی نور خورشید در معماری داخلی باعث علاقهمندی آنها شده و موجب گردیده تا ماتریسی 10 ستونه از انواع نور خورشید را ارائه دهند.
رندرینگ مربوط به 10 مدل گونهشناسی نور خورشید در معماری
با بررسی نور خورشید متوجه شدیم که دو سر طیف را برای آن میتوان مشخص کرد؛ نور مستقیم خورشید همراه با آسمانی تمیز و آبی و در طرف دیگر، آسمانی گرفته و ابری.
هر دوی اینها موجب بروز احساسات و تداعیهای مختلفی میشوند.
نور مستقیم خورشید باعث به وجود آمدن سایههایی خشن میشود و جهت تابش در طول روز نیز تأثیر قابل توجهی دارد.
بنابراین، به نظر میرسد که محیط اطراف ما با توجه به دوگانگی نور و سایه متنوع شده است.
همزمان، روشنایی آسمان آبی تأثیر بسیار مثبتی روی ما دارد و به همین دلیل است که اکثر مردم دوست دارند تعطیلات خود را در مناطقی بگذرانند که سرشار از نور آفتاب باشد
تا روحیهای شاد و خوشحال داشته باشند.
زمانی که ابرها آسمان را پر میکنند، به طور قابل توجهی از شدت نور کاسته میشود و نبود سایههای واضح باعث میشود که پیکربندیها را از دست بدهیم.
و متعاقباً با موقعیتی کمنور از یکنواختی و آرامش مواجه میشویم.
چنین موقعیتهایی باعث آرامش ذهن ما میشوند زیرا اشیای متنوع و پویای اطراف ما (و سایههایشان) ذهن را تحریک نمیکنند.
نور خورشید در معماری معاصر
Siobhan Rockcastle و Marilyne Andersen در پژوهش خود چندین نمونه از معماریهای معاصر را با توجه به تنوع فضایی و زمانی نور خورشید در معماری تحلیل کردند.
نتایج تحقیق آنها باعث شد تا 10 دستهبندی را از الگوهای مستقیم و اغراق شده گرفته تا فضاهای پراکنده و غیرمستقیم ارائه کنند.
به این ترتیب، میتوان بین دو وضعیت آبوهوایی یعنی آسمان صاف یا ابری مقایسهای را انجام داد.
در ادامه به طور خلاصه سه گروه اصلی اتاقهای دارای کنتراست بالا، کنتراست متوسط و کنتراست پایین را بررسی خواهیم کرد.
الگویی تأثیرگذار یا حتی اغراقشده از نور خورشید در معماری را میتوان در بناهایی مانند حیاط Kogod اثر Norman Foster، کتابخانهی مرکزی سیاتل اثر OMA یا مدرسهی Zollverein اثر SANAA مشاهده کرد.
ساختارهای مجزای نما باعث بروز الگوهای قوی از سایه میشوند که دائماً در طول روز حرکت میکنند.
عناصر بزرگ و شفاف شیشهای موجود در نما، سطوحی از روشنایی را ایجاد میکنند که تقریباً مانند روشنایی بیرون از ساختمان است.
زمانی که شکافهای نما کوچکتر باشد، همان افکت ایجاد میشود اما با طرحی که الگوهای ظریفتری دارد.
موزهی لوور ابوظبی که توسط Ateliers Jean Nouvel طراحی شده، نمونهی بسیار خوبی از تکنیک اسکرین است که ویژگیهای شناشیل عربی را از خود بروز میدهد.
نور خورشید در معماری بنای (Terms Vals 1996). معمار: Peter Zumthor
در دستهبندی میانی، بناهایی را میبینیم که تا اندازهای از نور مستقیم و همینطور از نور غیرمستقیم استفاده کردهاند.
این معماریها، به مرور زمان کنتراستی شدید و فضایی کسلکننده را ارائه نمیدهند.
Mies van der Rohe از سطوح شیشهای بزرگی برای Farnsworth House استفاده کرد اما برخلاف لوور، کمترین انسداد را ایجاد نمود.
تغییرات نوری در طول روز کاملاً ملموس هستند اما از الگوهای شدید نوری خبری نیست.
Therme Vals که توسط Peter Zumthor طراحی شده، ترکیبی قابلتوجه از نور مستقیم را به نمایش میگذارد؛
افکت نور کنتراست زیبایی را به نمایش میگذارد اما الگوی آن طوری نیست که مانند کتابخانهی مرکزی سیاتل در طول روز تغییر داشته باشد.
موزهی Imperial War که توسط Daniel Libeskind طراحی شده نیز نمونهی مشابهی از بازی با خطوط نور خورشید در معماری داخلی برای ایجاد حسی خاص است.
نور خورشید در معماری یک ویژگی فضایی
پژوهش Siobhan Rockcastle و Marilyne Andersen در تلاش برای این بود تا نشان دهد که نور خورشید یک ویژگی فضایی است و باید دیدی فراتر از انرژی محوری به آن داشت.
این رویکرد منجر به ایجاد یک دستهبندی مفید شد که ویژگیهای نور خورشید در معماری را توضیح میدهد.
سه گروه اصلی، شامل مستقیم و اغراق شده تا غیر مستقیم، ما را قادر میسازد تا مروری سریع بر این دستهبندی مفهومی داشته باشیم؛
جایی که 10 دستهی مختلف به ما این امکان را میدهند تا ارزیابی دقیقتری از فرآیند پیشرفتهی طراحی بدست آوریم.
شبیهسازیها و مدلسازیهای ساده ما را قادر میسازند تا رندهایی را برای تمام روزهای سال بدست بیاوریم و تنوع نور را با دقت بیشتری بررسی کنیم.
بنابراین، کمتر راجع به ارزشهای میانگین صحبت میکنیم و به ترکیب پویای نور و سایه در فضا بیشتر میپردازیم.
جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزشی دکوراسیون داخلی
یکی از بهترین فرمدهندگان در معماری چیست؟
ثابت شده است که نور خورشید در معماری یکی از بهترین فرمدهندگان است که معمار با استفاده از آن میتواند محیطهایی پویا را ایجاد کند.
نور چیست؟
نور تعریفکنندهی منطقهها و مرزهاست.
نور باعث گسترش و تأکید اتاقها میشود.
نور ارتباطهایی را ایجاد میکند و یک محل را در محل دیگری مشخص میکند.
آیا شما دوره های آموزشی دکوراسیون داخلی و نیز نرم افزارهای آن را هم دارید ؟
بله ، دوره های آموزش دکوراسیون داخلی را داریم .
ضمنا ورکشاپ های آنلاین رشته های دکوراسیون داخلی را نیز داریم .
برای اطلاعات بیشتر به بخش دوره های آموزشی در همین سایت مراجعه کنید .
موزه لوور چه خصوصیاتی دارد؟
موزهی لوور ابوظبی که توسط Ateliers Jean Nouvel طراحی شده، نمونهی بسیار خوبی از تکنیک اسکرین است که ویژگیهای شناشیل عربی را از خود بروز میدهد.
یکی راه های شگفت انگیز برای بهره بردن از نور طبیعی چبیست؟
یکی دیگر از راه های شگفت انگیز برای بهره بردن از نور طبیعی استفاده از نورگیر است.
سقف خانه همیشه قسمتی بوده است که بسیاری از مالکان خانه هنگام طراحی فضای داخلی خود، آن را فراموش می کنند.
دسته ی سوم شامل چه نوع نورپردازی می شود؟
دستهی سوم شامل نورپردازی غیرمستقیم است که از کنتراستهای شدید و تغییرات در طول زمان خبری نیست.
افکت نور چه خصوصیاتی دارد؟
افکت نور کنتراست زیبایی را به نمایش میگذارد اما الگوی آن طوری نیست که مانند کتابخانهی مرکزی سیاتل در طول روز تغییر داشته باشد.