تقلید در معماری 

واژه میمسیس به معنای تقلید است و اصطلاحی است که در زیبایی شناسی یونان قدیم مطرح شده بود.
بنابر گفته تاتارکیویکز این واژه ابتدا در مورد رقصی بکار می رفت که به منظور ابراز
احساسات و نمایش حرکت، صدا و واژگان انجام می شد.
این مفهوم از تقلید هم اکنون هم وجود دارد.
در این معنا، تقلید به مثابه نوعی بیان احساس است، زبان معماری هم همین هدف را دنبال می کند، بویژه احساسات شور انگیز و معنوی.

در معماری، باوری عمومی وجود دارد: تقلید به خلاقیت منجر نخواهد شد.
علاوه بر تقلید، مفاهیمی چون اقتباس و وام گیری در طول تاریخ معماری، چه در مقوله مطالعات ناب زیبایی شناسی و چه در آثار انتقادی، مورد بحث بوده است.
مسلما درباره جنبه های منفی کپی کردن یا حتی مورد اسفناک ایده دزدی هیچ بحثی وجود ندارد.
به هر حال، تقلید عموما به عنوان واژه زشتی تلقی می شود و برای اکثر زیبایی شناسان ناب جنبش مدرن، محصولات هنری کاملا تقلیدی، از نظر زیبایی شناسی در مرتبه ای پایین قرار دارند.
از دیدگاه آنها، اصطلاحاتی چون اقتباسی و التقاطی نیز به همان اندازه ناپسند است،
زیرا به عنوان تلاش هایی برای فرار از ناب گرایی در نظر گرفته شده است.

تقلید در معماری
تقلید در معماری

تقلید در معماری از نگاه هوراشیو گرینو

یکی از مفاهیم اصلی مباحث هوراشیو گرینو در کتاب مشهورش با عنوان فرم و عملکرد در تقلید و منطقی نمایاندن کپی کردن تصاویر و سبک های قدیمی است.
گاه دیدگاه او به لوکوربوزیه نزدیک می شود به ویژه زمانی که به زیبایی فرم هایی اشاره می کند که نتیجه و بیانگر تلفیق قابلیت در سنگ و فن آوری هستند.
او در کتاب خویش ، چنان می نوسید: مردمانی که حرکت و سفر را به ساده ترین ابزار آن مثل واگن یورتمه و یا قایق تفریحی آمرکایی تقلیل داده اند ، در زمان حاضر به آتن نزدیک ترند تا کسانی که معابد یونانی را به هر کارکردی تبدیل و تحریف می کنند.
من برای اصول یونانی تلاش می کنم ، نه اشیای یونانی.

شاید داستانی که او از سفر میکل آنژ از شهر مادری اش فلورانس به رم – به جایی که قرار بود کلیسای سنت پیتر را تکمیل کند – نقل می کند، بهترین مثال از قبول و تایید اصالت فردی در برابر سرشت تقلیدی باشد.
میکل آنژ به هنگام ترک فلورانس ، اسبش را بر می گرداند و به گنبد برونلسکی در سانتاماریا دل فیوره با نگاهی عمیق می نگرد و می گوید : بهتر از این نمی توانم بسازم ، پس مانند تو نخواهم ساخت.

گرینو گنبد سنت پیتر را که ساخته دست میکل آنژ است تحسین می کند و با نگاهی پند آموز چنین نتیجه می گیرد: پیروی شکلی کامل از سنت گذشت ،
فرد را محو و نابود می کند و زیر پا گذاشتن آن ، نه به لحاظ نظری توجیح دارد و نه نتیجه عملی آن به چیزی در خور و شایسته می انجامد و فرد را به هیچ افتخاری نمی رساند.

لزوم تقلید در معماری 

هر یک از معماران – چه مدرسان و چه دانشجویان – ممکن است در برابر این مسئله ترجیحات خاص خود را داشته باشند.
برخی ممکن است دارای تمایلات فرد گرایانه باشند و برخی بر عکس.
به هر حال باید توجه داشت، اگر کسی به دنبال مسیر تقلید باشد، برخی را خوشنود و عده ای را نا خوشنود خواهد ساخت.
در مورد طراحی محیط های تاریخی ، ممکن است ناچار شویم به کار تقلیدی روی آوریم.
قبل از هر کاری، وجود مقررات، دلیل روشنی بر جمع گرایی است.

در این موارد طراح مجبور است مبانی طراحی خود را به صورتی سامان دهد که محصول نهایی، از عناصر ظاهری یا حتی سبک های مرسوم در گذشته محل، تقلید و پیروی کند.
برای معماری که در جست و جوی حقیقیت است، این امر مستلزم نوعی ژرف نگری درونی است و انجام کار در چنین مواردی دشوار است.

دنیای ما مسلما کامل و بی نقص نیست و کسی نمی تواند همه موراد آن را مطابق میل خود بیاید.
بی تردید، تقلید زمینه مناسبی برای ظهور هویت فردی نیست، ولی طراح باید بتواند در صورت لزوم از آن بهره ببرد.
معمار باید در راه انجام وظیفه اش در قبال معماری نهایت سعی خود را به کار بندد.

تقلید در معماری
تقلید در معماری

تقلید در معماری راهی برای آموختن

جنبه های نظری و علمی مشکلات بسیار پیچیده و بحث انگیزی پیرامون تقلید وجود دارد.
بنابراین، دانشجویان معماری باید تشویق شوند که نسب به تجربه های تقلیدی،
اقتباسی و التقاطی ، آزادانه عمل کنند و از محدود بودن منبع شوند.

این نکته درست است که کپی کردن امری ناپسند است و ایده دزدی رقت انگیز است.
به هر حال ، تلاش برای تمرین کردن در راه و روش استادان برجسته برای آموختن
رازهای آنان و یادگیری از طریق مقایسه ، گناه به حساب نمی آید – البته مشروط بر اینکه استفاده کننده ، با دقت مراجع کامل را ذکر و منابع الهامش را مشخص کند.

برداشت صوری

موضوع دیگری به نام برداشت صوری وجود دارد، برداشت صوری عبارت است از تقلید، با رجوع به تصاویر مشخصی که از مفاهیمی معین به وجود آمده اند.
در این باره می توان نمونه های آشکار از ساختمان هایی را مثال زد که شبیه قایق، فیل یا سوسیس هستند، با به تبع شکل های عمومی تر به وجود آمده اند و درک آنها نیز سخت تر است.

برداشت صوری باعث ضعیف شدن قوه تصور می شود.
همانطور که فرانک لوید رایت می گوید: زندگی بشر با تقلید های بی معنا دچار فریب می شود.
رایت همان موضوعی را اشاره می کند که گرینو آن را در مورد استفاده از عناصر کلاسیک در معماری امریکایی گوشزد کرده است.

تقلید در معماری
تقلید در معماری

تقلید در معماری متاثر از طبیعت

تقلید و برداشت سطحی بسته به انگیزه اش می تواند دارای اشکال گوناگونی باشد.
اگر ایده بخشی از طریق اشیا و فرم هایی در طبیعت به وجود آید، این خطر وجود دارد
که آثار خلق شده در مقیاس دچار مشکل باشد.
اگر بنا داشته باشیم راهبردهای مختلف به سوی خلاقیت را طبقه بندی کنیم،
می توانیم آنها را به دو دسته تاثیر گذار و تاثر پذیر تقسیم کنیم.

بسیاری از معماران از جلوه های طبیعت حیوانات یا شکل های درختان ، اشیا و جز اینها الهام گرفته اند.
البته این روش برای معمارانی بود که بیشتر در سفر بودند و از چشم انداز ها و
محیط های بیگانه بسیار دیدن می کردند و از شیوه ها و نقاشی های دیگران بسیار می آموختند.

آلوار آلتو متاثر از طبیعت بود.

او به ترسیم در طبیعت می پرداخت و با این روش دیدگاه اکتسابی خود را
به خطوط تعیین کننده شکلی بدل می کرد که در معماری اش تاثیر می گذاشت.

اگر استادی ، دانشجویی استثنائی داشته باشد که بخواهد ساختمان هایی را به شکل برگ های انگور یا پرنده هایی با بال های باز بسازد و اگر استاد با این ایده موافق نباشد،
یا توانایی راهنمایی دانشجو را در این زمینه نداشته باشد، نباید سعی کند دانشجو را دلسرد کند یا بکوشد به او بگوید که تلاش او بی فایده است.

اگر همکار دیگری وجود داشته باشد که به شیوه متفاوت فکر کند یا با تمایلات دانشجو هماهنگ تر باشد، آموزگار باید دانشجو را در آتلیه خود نگاه دارد و خود را در مسیر مورد نظر دانشجو به چالش اندازد.
در این حالت این فرصت ایجاد می شود که دیدگاه دانشجو و تجربه و اطلاعات استاد، به آفرینش چیزی منجر شود که برای هر دو مفید باشد.

تقلید در معماری
تقلید در معماری

خلاقیت و تقلید در معماری

استاد خلاق طراحی باید جامع نگرتر از زیبایی شناسی – فیلسوف باشد.
او باید از زیبایی شناسی آزاد اندیش طرفداری کند، زیرا که تنها آزاد فکر کردن،
هنر و قوه تخیل و تصور را بارور می سازد.
نباید ارزش های طراحی را که از طریق تقلید، اقتباس و حتی التقاط به وجود می آید، انکار کنیم.
هدف باید ارتقاء هنر معماری به سطح دیگر هنر های تقلیدی مانند تئاتر باشد،
هنری باشد با تقلید خاص خود و عاری از برداشت های صرفا سطحی.

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزشی دکوراسیون داخلی

سوال و جواب های مطرح شده در این بخش :

در این معنا، تقلید به مثابه نوعی بیان احساس است، زبان معماری هم همین هدف را دنبال می کند، بویژه احساسات شور انگیز و معنوی.

تقلید به خلاقیت منجر نخواهد شد.
علاوه بر تقلید، مفاهیمی چون اقتباس و وام گیری در طول تاریخ معماری، چه در مقوله مطالعات ناب زیبایی شناسی و چه در آثار انتقادی، مورد بحث بوده است.

بله ، دوره های آموزش دکوراسیون داخلی را داریم .

ضمنا ورکشاپ های آنلاین رشته های دکوراسیون داخلی را نیز داریم .

برای اطلاعات بیشتر به بخش دوره های آموزشی در همین سایت مراجعه کنید .

برداشت صوری عبارت است از تقلید، با رجوع به تصاویر مشخصی که از مفاهیمی معین به وجود آمده اند.
در این باره می توان نمونه های آشکار از ساختمان هایی را مثال زد.

استاد خلاق طراحی باید جامع نگرتر از زیبایی شناسی – فیلسوف باشد.
او باید از زیبایی شناسی آزاد اندیش طرفداری کند، زیرا که تنها آزاد فکر کردن،
هنر و قوه تخیل و تصور را بارور می سازد.

او به ترسیم در طبیعت می پرداخت و با این روش دیدگاه اکتسابی خود را
به خطوط تعیین کننده شکلی بدل می کرد که در معماری اش تاثیر می گذاشت.

بسیاری از معماران از جلوه های طبیعت حیوانات یا شکل های درختان ، اشیا و جز اینها الهام گرفته اند.
البته این روش برای معمارانی بود که بیشتر در سفر بودند و از چشم انداز ها و
محیط های بیگانه بسیار دیدن می کردند.

5/5 - (24 امتیاز)
مطالعه بیشتر
اتاق مطالعه
معماری پارامتریک
مراحل طراحی منظر
۱۰ نکته مهم در طراحی landscape
طراحی کم هزینه برای مغازه های کوچک
طراحی کابینت با تری دی مکس
وارطان هوانسیان
چگونه می توان از اصول پایه طراحی داخلی برای تزئین خانه استفاده کرد
ساخت آبشار تزیینی ، آبنمای تزیینی
پانل های مشبک فلزی در معماری
رنگ تیره در دکوراسیون داخلی
چگونه کابینت های آشپزخانه را رنگ کنیم؟
چند اشتباه رایج در چیدمان منزل
ویژگی ها و تفاوت طراحی داخلی مدرن و معاصر
با این ۱۱ ترفند اتاق هایتان را بزرگتر جلوه دهید
تاریخچه نور پردازی
دیزاین آشپزخانه استاندارد
تقارن در دکوراسیون داخلی
اهمیت مقیاس و تناسب در طراحی داخلی
۱۰ نکته برای انتخاب پنجره برای نمای خارجی منزل
دیزاین اتاق خواب کوچک
برترین ترند های کابینت آشپزخانه در سال ۲۰۲۰
ویژگی رنگ در طراحی داخلی و اثرات روانی آنها
رنگ بژ در دکوراسیون داخلی
چگونه فضاهای بدساخت را به دکوراسیون شیک تبدیل کنیم؟
طبع یا مزاج رنگ ها در دکوراسیون داخلی
طراحی داخلی به سبک معاصر
۱۰ گونه‌شناسی نور خورشید در معماری 
بایدها و نبایدهای نورپردازی خارج ساختمان
اصول نورپردازی
شروع ثبت نام دوره های آموزش حضوری و یا آنلاین - مشاوره رایگان : 587 587 22 - 110 111 28
+