تعریف رنگ و هارمونی در دکوراسیون و طراحی داخلی

رنگ و هارمونی در دکوراسیون و طراحی داخلی منازل

تعریف رنگ و هارمونی در دکوراسیون و طراحی داخلی

برای هر چه زیبا تر دیده شدن یک طراحی، به همراهی و رعایت عوامل متعددی در کنار هم نیاز است. با کنار هم قرار گرفتن یک سری اصول و عناصر به صورت یک دست، می توان فضایی ایده آل و زیبا را طراحی و دکور کرد، به گونه ای که در نهایت حس شادی و آرامش اولین چیزی باشد که فضای مورد نظر به ساکنین القا می کند.

در میان عناصر و موارد مختلف، رنگ و هارمونی تعریف به خصوصی در دکوراسیون داخلی دارد. جایگاه این عوامل تاثیر گذار در موفقیت یک طرح غیر قابل انکار است. در این میان زمانی که از تئوری رنگ ها صحبت می شود، منظور مطالعه رنگ ها و چگونگی استفاده هماهنگ از آن ها است.

طراحی دکوراسیون داخلی
رنگ و هارمونی در دکوراسیون منزل

در طراحی و دکوراسیون داخلی این امر اهمیت زیادی دارد. چرا که بر اساس این علم، مشخص می شود چه پالت رنگی در یک طراحی عملکرد بهتری خواهد داشت.
در کنار رنگ ها، اهمیت هماهنگی و وحدت در طراحی داخلی نیز غیر قابل انکار است.دلیل همه این موارد این است که روند های متفاوت و رویکرد ها و ایده های متنوع ممکن است بیایند و بروند.
در واقع همان چیزی که به عنوان مد روز تعریف می کنیم، شاید برای مدتی باشد و برای مدتی نیز مورد استفاده قرار نگیرد، اما اصول طراحی و دکوراسیون داخلی برای همیشه در تمام ایده ها و پروژه ها ثابت خواهند ماند.
به همین دلیل می خواهیم در این جا از اهمیت و کاربرد رنگ و هارمونی در اصول دکوراسیون داخلی و طراحی بحث کنیم.
وجود این دو اصل در کنار هم چه تاثیری در رویکرد های طراحی دارد و در واقع تعریف رنگ و هارمونی در طراحی و دکوراسیون داخلی چیست؟

رنگ و هارمونی چه نقشی در طراحی کلی یک خانه دارند؟

اول از همه بهتر است بگوییم، این امر تنها محدود به یک خانه نیست و در طراحی هر فضایی وجود این دو عنصر در کنار هم یک تاثیر شگرف روی دیده شدن طراحی آن فضا خواهد داشت. این انتخاب ها، در صورتی که به درستی دنبال شوند تاثیر بسیار چشم گیری روی فضای کلی خانه خواهد داشت.

چرا که رنگ ها و هارمونی های به کار رفته در یک فضا می توانند روی خلق و خو، احساسات و روحیه افراد ساکن در یک فضا تاثیر زیادی بگذارند.
به نوعی حتی می توانند موجب افزایش حال خوب افراد و ارتقای مود آن ها نیز شوند. می توان با بهره گیری از پارچه ها در طرح و رنگ های متنوع و هماهنگ، رنگ دیوار ها و کاغذ دیواری ها، رنگ های متنوع وسایل و چیدمان خانه و دیگر مواردی که ردپای رنگ ها در آن مشهود است، این حس خوب را ایجاد کرد.

هارمونی در دکوراسیون داخلی
رنگ و هارمونی در دکوراسیون منزل

تاریخچه تئوری رنگ ها

اصول استفاده از رنگ ها و تئوری های رنگی به زمان هایی بسیار دور تر باز می گردد. این رنگ ها در دسته اول شامل رنگ های اصلی می شود. رنگ های اصلی شامل رنگ های زرد، آبی و قرمز هستند. در ادامه رنگ های ثانویه را داریم که مخلوطی از رنگ های اصلی هستند.این رنگ ها شامل سبز، نارنجی و بنفش می شود. در نهایت نیز رنگ ها شامل ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ ثانویه است. به این ترتیب مجموعه رنگ های متفاوت تشکیل می شود. بر اساس نوع دکور و طیف رنگی مورد استفاده در خانه، باید از این رنگ ها بر اساس یک الگوی درست و به صورت کاملا هماهنگ استفاده کرد. این امر به نوعی تعریف رنگ و هارمونی در طراحی داخلی را روشن تر می کند.

معنی هارمونی و انسجام چیست؟

هارمونی در واقع به این معنی است که تمامی عناصر طراحی به درستی در کنار هم قرار گرفته اند. این هارمونی باید به مضمونی درست با یک سبک زیبایی شناختی و متناسب با روحیه افراد در فضا به کار برده شود.
در تعریف هارمونی باید گفت که هر بخشی حتی اگر با دیگر قسمت ها یکسان نباشد نیز به صورت یک دست به دیگر قسمت ها مرتبط بوده و به هم تعلق دارند.
در کنار هارمونی و هماهنگی، انسجام و وحدت قرار می گیرد که به معنی حس انسجام در فضا است. در واقع این وحدت به معنی تکرار عناصر خاص در کل طراحی است. این عناصر شامل رنگ، مواد، اشکال و الگو های استفاده شده در یک طراحی می شوند.
حال با بررسی مضمون تمامی این موارد می توان دقیق تر تعریف رنگ و هارمونی در دکوراسیون و طراحی داخلی را دنبال کرد.

تئوری رنگ های هارمونی دکوراسیون داخلی
هارمونی و هماهنگی رنگ های دکوراسیون

اهمیت انتخاب رنگ ها بر اساس یک هارمونی مشخص

زمانی که حرف از هارمونی و انسجام می شود، نوع انتخاب رنگ ها در یک فضا اهمیت می یابد. تعریف رنگ و هارمونی در دکوراسیون داخلی نیز به همین امر بستگی دارد.
در واقع نحوه انتخاب رنگ ها در یک فضا و تکرار و استفاده از آن ها بر اساس یک الگوی خاص نشان دهنده رعایت هارمونی و انسجام در طراحی است.برای این منظور باید گفت حتی با وجودی که فضا های مختلف یک خانه مانند اتاق خواب، آشپزخانه یا اتاق نشیمن از هم مجزا هستند، اما با این حال ترکیب و مضمون رنگی هر نقطه باید به صورت یکپارچه و مرتبط با هم انتخاب شود تا به این ترتیب انسجام و هارمونی در فضا حفظ شود.
به این ترتیب نباید هر بخش مجزا یک پالت رنگی کاملا متمایز را دنبال کند. در این حالت به نوعی ناهماهنگی در فضا می رسیم که نتیجه ای نامشخص و ناگهانی را به دنبال خواهد داشت.

به این ترتیب در اصول انتخاب رنگ ها به منظور حفظ هارمونی، باید انتخاب رنگ ها، پارچه ها و دیگر متریال و الگو ها به گونه ای باشد که تعادلی آرام بخش را در فضا ایجاد کرده و به دنبال آن احساس طبیعی بودن و متصل بودن فضا های مجزا از هم را القا کند.
این امر به نوعی همان تعریف رنگ و هارمونی در دکوراسیون و طراحی داخلی است.به این ترتیب برخی از افراد ترجیح می دهند در تمام فضا ها و برای رنگ تمامی دیوار ها از یک رنگ یکسان استفاده کنند تا به این ترتیب تمامی این بخش ها را به هم متصل کنند.
این ایده خصوصا برای فضا هایی که یک طراحی باز دارند، یک گزینه ایده آل خواهد بود.در مقابل برخی از افراد ترجیح می دهند تا از یک پالت رنگی هم طیف و بر اساس خطوط دید از یک اتاق به اتاق دیگر استفاده کنند.
به این ترتیب با وجود تفاوتی که در رنگ ها وجود دارد، اما باز هم می توان یک ارتباط بصری هماهنگ را بین فضا های مختلف دنبال کرد.

هارمونی و انسجام در دکوراسیون
حفظ هارمونی در دکوراسیون

چرا دنبال کردن اصل انسجام و هارمونی در انتخاب رنگ ها اهمیت دارد؟

همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، رنگ ها تاثیر به سزایی روی حس و روحیه افراد خواهند داشت. از طرفی، انسجام نیز مهم است، چرا که دریافت درک بصری از یک فضا را راحت تر می کند.
به این ترتیب بر اساس تعریف رنگ و هارمونی در دکوراسیون و طراحی داخلی باید گفت هدف از این رویکرد، دستیابی به یک الگوی ایده آل و تاثیر گذار است.
در واقع با وجودی که رنگ ها و روانشناسی پنهان شده پشت آن ها می تواند تاثیر فوق العاده ای روی حس و خلق و خوی افراد داشته باشد، اما پیاده کردن این الگوی رنگی در یک انسجام و هارمونی درست نیز در نتیجه بخش بودن این اصل اهمیت بسیار زیادی دارد.درست مانند چیزی که در بالا به آن اشاره شد.
رنگ ها باید به گونه ای منسجم و هماهنگ استفاده شوند تا در یک فضا درک بصری درستی به افراد ارائه شود و حس آرامش و راحتی را به آن ها بدهد. اما شاید جالب باشد که بدانید اهمیت رعایت اصول انسجام در بهره گیری از رنگ ها یک دلیل علمی و روانشناختی دارد.

دلیل روانشناختی رعایت اصل هارمونی و انسجام در استفاده از رنگ ها چیست؟

از دید علمی علی رغم این که یک اتاق در نگاه اول چگونه دیده می شود، عدم وجود انسجام و هارمونی در یک فضا می تواند به مغز و چشم آسیب برساند.
دلیل آن هم روشن است، مغز و چشم همیشه به دنبال دریافت الگویی هستند که در ساده ترین حالت دریافت شوند.
برای همین دلیل است که در نگاه اول بدون تمرکز بر جزئیات زیبایی شناختی و الگو های استفاده شده در یک فضا، می توان تشخیص داد یک فضا آشپزخانه است یا اتاق خواب یا یک حمام. تنها زمانی که احساس کلی از یک فضا دریافت شد می توان روی عناصر جداگانه و جزئیات تمرکز کرد.

رنگ و هارمونی در دکور
هارمونی در فضای دکوراسیون داخلی

استفاده از هارمونی و وحدت برای ایجاد حس انسجام شناخت اولیه یک فضا را آسان تر می کند. به این ترتیب مغز می تواند این جزئیات و شباهت های تکرار شده را سریع تر از دیگر عناصر تشخیص دهد. این در حالی است که اگر عناصر طراحی در کنار هم قرار نگیرند، طبقه بندی این فضا ها سخت می شود.
همین امر در خصوص استفاده از رنگ ها نیز مطرح می شود. رنگ ها و نحوه به کار بردن آن ها در یک هماهنگی و وحدت مشخص می تواند درک درست تری از فضا را برای مغز داشته باشد.
به این ترتیب می توان برای تکمیل تعریف رنگ و هارمونی در دکوراسیون و طراحی داخلی، حفظ انسجام رنگ ها را در یک فضا تعریف و پیاده کرد.

راهکار های متفاوت انتخاب کردن رنگ ها بر اساس هارمونی درست

در نهایت چیزی که اهمیت دارد این است که چطور می توان رنگ های متفاوت را در یک فضا بر اساس یک هارمونی درست به کار برد.
چه راهکار هایی برای استفاده از پالت های رنگی وجود دارد، به گونه ای که در نهایت به درستی به تعریف رنگ و هارمونی در دکوراسیون داخلی دست پیدا کنیم.
یکی از این راه ها، استفاده از اصل تضاد است. در این رویکرد علاوه بر دنبال کردن هارمونی، از رنگ ها در یک تضاد تاثیر گذار استفاده می شود.
این تضاد می تواند از راه های مختلفی ایجاد شود. برای مثال قرار گرفتن رنگ های مکمل در کنار هم یا این که از رنگ هایی در یک طیف دمایی مشخص استفاده شود.

هارمونی فضای دکوراسیون
هارمونی درست در دکوراسیون

انتخاب رنگ ها بر اساس پالت های دمایی خنک یا گرم می تواند یک ایده مناسب باشد. علاوه بر این برای پیاده کردن اصولی رنگ ها در یک هارمونی مشخص، به گونه ای که تعریف رنگ و هارمونی در دکوراسیون داخلی درست دنبال شود، می توان از الگو های مشخص، تناوب اشکال و استفاده از متریال هماهنگ استفاده کرد.
نکته مهم دیگر برای دستیابی به یک الگوی رنگی درست، برقراری یک تعادل دقیق در این رنگ ها است.
برای مثال اگر از سه رنگ مکمل در یک فضا استفاده می کنید، بهتر است یک رنگ را به عنوان رنگ اصلی در نظر بگیرید و 60 درصد فضا را به این رنگ اختصاص دهید.
در ادامه از رنگ دوم 30 درصد و در نهایت از رنگ سوم 10 درصد در فضا استفاده کنید.

تعریف رنگ و هارمونی در دکوراسیون داخلی بر اساس روانشناسی رنگ ها

در قدم نهایی برای ارائه تعریف درستی از رنگ و هارمونی در ایده های طراحی و دکوراسیون داخلی، باید با روانشناسی و تعریف دقیق رنگ ها بیش تر آشنا شد.
هر یک از این تعریف های ارائه شده برای رنگ های مختلف واقعا القا کننده حس و اثری است که آن ها در یک فضا دارند.
برای مثال زمانی که می گوییم یک پالت رنگی، مجموعه ای از رنگ های سرد و خنک است، مانند رنگ های سفید، کرم، آبی روشن، خاکستری و … به این معنی است که این رنگ ها القا کننده آرامش، راحتی، باز بودن یک فضا و آزادی هستند. در نتیجه بر اساس روحیه و نوع فضا باید از آن ها استفاده کرد.

پالت های رنگی های خنثی
هارمونی تضاد رنگ های در دکور

در مقابل رنگ هایی که در طیف دمایی گرم قرار می گیرند، مانند رنگ های قرمز و بنفش و … القا کننده انرژی، شادی و ارتقای مود و خلق و خوی هستند.
رنگ های گرم می توانند فضا ها را به هم نزدیک تر کرده و حس گرما را به فضا ببخشد. در مقابل رنگ های سرد و گرم نیز رنگ های خنثی وجود دارد که می توان آن ها را به صورت مکمل و برای ایجاد تضادی ایده آل در فضا به کار برد.
در تعریف رنگ ها، رنگ قرمز به معنی بلند پرواز، قدرت مند، پر شور و فعال است. رنگ زرد نیز به معنی پر انرژی، شاد سرگرم کننده است.
رنگ آبی به معنی کنترل شده، مقتدر و آرامش بخش است. رنگ سفید یعنی پاکی، صداقت و بی گناهی و سیاه نیز به معنای خردمندی، فرماندهی و اعتماد به نفس است.
همه این تعاریف در کنار اصول به کار گیری آن ها در نوع تعریف رنگ و هارمونی در دکوراسیون و طراحی داخلی نقش دارد.

توجه به اصول به کار گیری رنگ ها در یک هارمونی مشخص اهمیت زیادی دارد

در جمع بندی مطالب ارائه شده در بالا، می توان به این مهم دست یافت که تا چه میزان رعایت اصول به کار گیری درست رنگ ها در یک هارمونی مشخص به صورتی که انسجام فضا ها حفظ شود چه تاثیری روی درک بصری از اطراف خواهد داشت.
هر چقدر بیش تر به تعریف رنگ و هارمونی در دکوراسیون و طراحی داخلی نزدیک شویم، به معنی افزایش وحدت و انسجام فضا ها است که این انسجام به مراتب روی حس راحتی و آرامش انتقال یافته از طراحی صورت گرفته در فضا تاثیر گذار خواهد بود.

هارمونی رنگ در دکوراسیون داخلی

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزشی دکوراسیون داخلی

5/5 - (1 امتیاز)
مطالعه بیشتر
۷ مفهوم نوین طراحی دکوراسیون داخلی محل کار برای جذب بهترین نیروی کار
نورپردازی در معماری که به یک عنصر اصلی در طراحی تبدیل شده
اهمیت طراحی خارجی در خانه شما
اتاق مطالعه
نکاتی در مورد تزیین اتاق خواب
گرمایش و سرمایش در طراحی داخلی
وارطان هوانسیان
دکوراسیون منزل کلاسیک
چند ایده شیک برای دکوراسیون اتاق نوزاد
این ۶ رنگ را هرگز در اتاق خواب خود نزنید
نحوه‌ی انتخاب رنگ مبلمان راحتی 
میرزا مهدی خان شقاقی
ساخت آبشار تزیینی ، آبنمای تزیینی
تقارن در دکوراسیون داخلی
ایده های ساخت خانه ویلایی
طراحی حمام
انواع درب کابینت
تقلید در معماری
نکات مهمی که در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه ها باید به آن ها توجه داشت
دکوراسیون و طراحی آشپزخانه کوچک
ایده ها، الهامات و تصاویر طراحی دیوار
اهمیت آموزش اتوکد در طراحی داخلی
نکته‌های مفید یک طراح برای مرتب‌ کردن خانه
اسکچ آپ یا تری دی مکس
طراحی دکوراسیون آرت دکو چیست؟
باغ ایرانی نمادی از بهشت
۱۰ نکته مهم در طراحی landscape
۲۷ سبک طراحی داخلی
راه حل های طراحی نمای ساختمان تجاری
چگونه می توان از اصول پایه طراحی داخلی برای تزئین خانه استفاده کرد
شروع ثبت نام دوره های آموزش حضوری و یا آنلاین - مشاوره رایگان : 587 587 22 - 110 111 28
+