ابعاد و استانداردهای فضای اداری 

ابعاد و استانداردهای

 فضای اداری 

محدوده کاری در دفتر های خصوصی

در دفتر های خصوصی موقعیت و مقام مدیر تعین کننده اندازه و ترتیب قرار گیری مبلمان اطراف میز اوست.
عادت های کاری مدیران و ماهیت شغل آنان نیز در اندازه ها تاثیر گذارند.
استفاده از میز های لبه دار می تواند رای جلسات چند نفره مناسب باشد.
حداقل فاصله پیشنهادی جهت محدوده کاری – حرکتی 107 سانتی متری است.
با این وجود اگر در پشت میز، بایگانی یا قفسه ایی قرار گیرد، برای بیرون آمدن
کشو ها و باز شدن درهای آن باید فضای اضافی در نظر گرفته شود.
در اغلب محیط های کاری، در پشت میز مدیر یک قفسه عمودی با طبقاتی در بالای آن وجود دارد و سولت دسترسی به طبقات بالا، از اهمیت زیادی برخوردار است.

محدوده کاری در دفتر های عمومی

در دفتر های عمومی نیز همچون دفتر های خصوصی، رابطه شخص نشسته و میز دارای اهمیت اساسی است.
کیفیت این اثر متقابل، راحتی کلی و سلامت کارمندان دفتر و بازدهی آن ها را تعیین می کند.
محدوده کاری در دفتر های عمومی باید به قدری بزرگ باشد که پرونده ها،
وسایل و دیگر اسباب و لوازم مورد نیاز جهت فعالیت شخص در آن جای گیرد.
اندازه محدوده کاری او مشخص شده است. این اندازه نباید از 76 سانتی متر کمتر باشد.
محدوده نشستن مراجعین دارای عمق 107-76 سانتی متر است.
اگر میز لبه دار باشد، این محدوده را می توان با توجه به فاصله اضافی در نظر گرفته شده برای زانو و پنجه پا کاهش داد.
اگر صندلی از نوع خاص باشد، این اندازه تغییر خواهد کرد.

محدوده ارتباطات و حرکت و محل قرار گیری صندلی مراجعین

محدوده ارتباطات و حرکت و محل قرار گیری صندلی مراجعین باید با حدکثر پهنای بدن و طول کف تا پنجه پای افراد درشت اندام متناسب باشد.
البته فرض بر این مسئله است که مراجعین هنگام استفاده از صندلی ها یا رفت و آمد، صندلی ها را به عقب و جلو حرکت نمی دهند و برای حرکت کردن، ابتدا ایستاده و سپس به پهلو حرکت می کنند.
گفتنی است لبه دار نبودن میز باعث ایجاد محدوده اثر متقابل بین مراجعه کننده و میز تحریر در جلسات مذاکره نخواهد شد.
حداقل محدوده ارتباطات و حرکت در اینجا ، 91 سانتی متر است.

ملاحظات اندام سنجی اصلی در طراحی دفتر های عمومی

دفتر های عمومی که با سیستم سنتی یا باز و به اشکال گوناگونی طراحی می شوند،
شامل فضا های کاری مشابهی است.
ملاحظات اندام سنجی اصلی در طراحی دفتر های عمومی با دفتر های خصوصی شباهت دارد.
اندازه های اصلی اندام سنجی شامل طول کفل تا زانو و کفل تانوک پنجه پاست که این اندازه از 30 تا 38 سانتی متر متغییر خواهد بود.
دو اندازه دیگر مهم دیگر، یکی ارتفاع دید فرد نسشته است و دیگری ارتفاع دید فرد در حالت ایستاده.

طرح های U شکل

از طرح های U شکل زمانی استفاده می شود که لازم باشد افراد به صورت دو نفره کاری را انجام دهند یا اینکه صرفه جویی در فضا مد نظر باشد.
وقتی از یک فضای کاری به صورت مشترک استفاده می شود، دیگر تعیین محدوده شخصی برای هر فرد معنا و مفهومی نخواهد داشت.
از آنجا که هزینه ساخت و اجاره فضا های اداری بسیار بالاست، طراحان برای استفاده بهینه و مناسب تر از فضاها چاره ای بیندیشند.

محل پرونده ها و قفسه ها

در طراحی دفاتر عمومی رابط میز تحریر با فضای کار و محل پرونده ها و قفسه ها از اهمیتی ویژه برخوردار است.
وقتی کشوی محل پرونده ها بیرون کشیده شود، راه حرکت از پشت میز مسدود
می شود و هنگامی که این کشو ها داخل باشد، محدوده ارتباط ایجاد می شود.
می توان پیشبینی لازم برای بیرون آمدن کشو ها را نیز در طرح اعمال نمود.
میزان بیرون آمدگی کشوی محل پرونده ها بسته به نوع ان متفاوت است.

از نظر اندام سنجی، باید محدوده کاری برای بایگانی پرونده ها با پهنای بدن هماهنگ باشد و فاصله لازم برای بیرون آمدن کشو ها فراهم می کند.
محدوده حرکتی نیمه فعال به اندازه 91 سانتی متر دقیقا متصل به محدوده کاری قفسه و با توجه به حداکثر پهنای بدن ایجاد شده است.
اگر افراد در این محدوده فعالیت، پرونده ها و پوشه ها را جابجا می کنند، لازم است به جای 76 سانتی متر از محدوده با اندازه 91 سانتی متر استفاده شود.

در بسیاری از دفاتر اداری، قفسه ها و کشوی محل پرونده ها در مرز محدوده حرکتی و به صورت ردیفی قرار دارند.
حرکت راحت یک فرد درشت اندام از بین دو کشوی بیرون آمده قفسه را ممکن می سازد.
فاصله مورد نیاز برای زنان در حالت زانو زدن 91 سانتی متر است و حداقل فضای کاری مورد نیاز رای شخص ایستاده در جلوی قفسه 46 سانتیمتر می باشد.

پارتیشن

رشد و توسعه طراحی فضای باز اداری و در حقیقت زیبا ساختن این گونه مکان ها، باعث ساختن پارتیشن های ساده و کم ارتفاع شده است.
این پارتیشن ها به منظور ایجاد فضا های شخصی، هم از نظر نفوذ صدا و ایجاد دید و هم برای تعیین محدوده شخصی و ایجاد راه عبور به کار گرفته شود.
ارتفاع دید فرد در حالت ایستاده یا نشسته، مهم ترین ملاحظه اندام سنجی در تعیین ارتفاع پارتیشن ها می باشد.

چراکه سطح دید در ایجاد محدوده شخصی هر فرد دارای اهمیت است.
مسئله دیگر میازن محرمیت است.
بدین معنا که آیا لازم است شخصی که آن طرف پارتیشن نشسته، از دید افراد نشسته یا ایستاده در طرف دیگر محفوظ باشد؟
یا شخص نشسته آیا اجازه دارد که به قسمت مجاور نگاه کند ؟
با توجه به هدف نصب پارتیشن ها می توان از داده های مربوط به ارتفاع دید افراد در حالت ایستاده و نشسته استفاده کرد.

سطح دید

ابعاد بدن انسان در فضای مربوط به مراجعه کنندگان و محل پذیرش نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.
نوشته ها و اطلاعیه های مربوط به شرکت ها، اغلب در اتاق مراجعین نصب می شود و باید دید مناسبی به آن وجود داشته باشد.
آنچه گسترده دید افراد را تعیین می کند، ارتفاع دید افراد بلند قد و کوتاه قد در حالت ایستاده یا نشسته است.

معمولا برای جدا کردن محل نشستن منشی، از پارتیشن یا اثاثیه داخل ساختمان استفاده می شود.
برای ایجاد سطح دید بدون مانع، مواردی نظیر ارتفاع نشیمنگاه و ارتفاع دید افراد باید مورد توجه قرار بگیرد.

در مورد اتاق جلسات، اندازه های کلی میز با میز های غذا خوری یکسان است.
فواصل و محدوده حرکت و ارتباطات اطراف میزهای بزرگ جلسات، از جمله نکات قابل توجه می باشد.
حداقل فاصله پیشنهادی میز از دییوار یا نزدیک ترین مانع فیزیکی 122 سانتیمتر است.

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزشی دکوراسیون داخلی

سوال و جواب های مطرح شده در این بخش :

اگر می‌ خواهید اداره را به سبکِ مدرن طراحی کنید، می ‌توانید دیوارها را از میان بردارید.
از میان برداشتنِ دیوارها باعث می ‌شود کارکنان بیشتر با هم در ارتباط باشند، همچنین، در صورت لزوم، می ‌توانید تغییرات دلخواهتان را در دکوراسیون ایجاد کنید.

اتاق کار نباید طوری باشد که هر لحظه به فکر خارج شدن از آن باشید.و به ‌روز باشد
در اتاق‌ کارتان، کنسول داشته باشید، چرا که هم اتاق را شیک می‌ کند و هم جای مناسبی برای قرار دادن وسایل اضافه و خلوت کردنِ اتاق است.

بله ، دوره های آموزش دکوراسیون داخلی را داریم .

ضمنا ورکشاپ های آنلاین رشته های دکوراسیون داخلی را نیز داریم .

برای اطلاعات بیشتر به بخش دوره های آموزشی در همین سایت مراجعه کنید .

علاوه بر گیاهان، عناصر طبیعی دیگر، مانند چوب، آب و سنگ نیز می‌ توانند این احساس آرامش و نشاط را ایجاد کنند برای اطلاعات بیشتر درباری استاندارد های اتاق کار کلیک کنید.

در دفتر های عمومی نیز همچون دفتر های خصوصی، رابطه شخص نشسته و میز دارای اهمیت اساسی است.
کیفیت این اثر متقابل، راحتی کلی و سلامت کارمندان دفتر و بازدهی آن ها را تعیین می کند.

محدوده ارتباطات و حرکت و محل قرار گیری صندلی مراجعین باید با حدکثر پهنای بدن و طول کف تا پنجه پای افراد درشت اندام متناسب باشد.
ا

پارتیشن ها به منظور ایجاد فضا های شخصی، هم از نظر نفوذ صدا و ایجاد دید و هم برای تعیین محدوده شخصی و ایجاد راه عبور به کار گرفته شود.

5/5 - (20 امتیاز)
مطالعه بیشتر
۱۰ نکته برای طراحی اسکیس معماری
انواع سقف
نکاتی برای طراحی فضای کار و افزایش بهره وری شما
دکوراسیون منزل
۱۰ راه موثر برای انتخاب درست پلان ساختمان
مراحل طراحی داخلی
۴ اشتباه در مورد اتاق نشیمن و چگونگی تصحیح آنها
اهمیت طراحی خارجی در خانه شما
ویژگی ها و تفاوت طراحی داخلی مدرن و معاصر
آموزش اتوکد برای نقشه برداری
ایده ها، الهامات و تصاویر طراحی دیوار
۱۲ ایده هوشمندانه برای طراحی قفسه در پذیرایی
مبانی زیبایی شناسی طراحی منظر
آینده طراحی داخلی متاثر از تکنولوژی های جدید چگونه خواهد بود؟
دکوراسیون داخلی پذیرش
مهم بودن نورپردازی در طراحی
پنج روش پرزنت در معماری برای بازاریابی پروژه‌ها
طراحی دفتر کار در منزل
چرا طراحی داخلی اهمیت دارد ؟
نورپردازی ویترین مغازه های مد و پوشاک
طراحی ورودی خانه
۸ تا از رنگ های طراحی داخلی که همین الان باید در خانه تان داشته باشید
دیزاین آشپزخانه استاندارد
طراحی کتابخانه خانگی
رنگ های جلوه بخش در دکوراسیون
چگونه باید رنگ فرش منزل خود را انتخاب کنیم؟
ایده هایی برای دکوراسیون داخلی خانه های کوچک
نکته برای داشتن فضای صبحانه خوری کاملا دنج در خانه شما
مخفی کردن شوفاژ ها
چرا نمای خارجی منزل تا بدین حد مهم است ؟
شروع ثبت نام دوره های آموزش حضوری و یا آنلاین - مشاوره رایگان : 587 587 22 - 110 111 28
+