ایده هایی برای دکوراسیون داخلی خانه های کوچک

ایده هایی برای دکوراسیون داخلی خانه های کوچک

این روز ها با توجه به تغییراتی که در سبک زندگی افراد در سراسر دنیا دیده می شود، شاهد افزایش تمایل به زندگی کردن در فضا های محدود تر و خانه هایی کوچک تر هستیم. دلیل این امر هم شاید به نوعی افزایش هزینه های زندگی و افزایش جمعیت جهان در مقابل محدودیت های مکانی است.

به هر حال نکته ای که اهمیت دارد این است که این خانه های کوچک را نیز می توان با یک سری ایده های هوشمندانه، طراحی و دکور کرد. بنابراین حتی خانه های بسیار کوچک با فضایی محدود نیز قابلیت زیبا شدن، شیکی و یک دیزاین منحصر به فرد داشتن را خواهند داشت، فقط باید به نکات مهمی که در دکوراسیون داخلی خانه های کوچک اهمیت دارد، توجه داشت.

ایده دکوراسیون
دکوراسیون مبلمان خانه های کوچک

توجه به پتانسیل های خانه های کوچک

از این رو حتی طراحان و معماران داخلی نیز توجه بیش تری را به این خانه ها داشته اند. به این ترتیب با توجه به افزایش توجه به پتانسیل های خانه های کوچک برای دیزاین و طراحی، موضوع یافتن راه هایی جهت بهبود کارایی و بهینه سازی استفاده از فضا های کوچک و محدود به عنوان مورد علاقه طراحان بسیاری تبدیل شده است.

در این میان بسیاری از افراد طرفدار سبک مینیمالیست معتقدند که زندگی با جزئیات و لوازم کم تر و ساده تر موجب افزایش کارایی و حفظ آرامش در فضا خواهد شد و به این ترتیب به ما اجازه می دهد تا روی موارد بسیار مهم تری تمرکز کنیم.

در این جا می خواهیم به بررسی نکات و ایده هایی بپردازیم که برای هر چه بهتر دیده شدن فضا های کوچک تر مناسب اند. با بررسی ایده هایی برای دکوراسیون داخلی خانه های کوچک، می توان این فضا های محدود را به یکی از بهترین مکان ها برای زندگی تبدیل کرد.

استفاده از آینه در راهرو های خانه

آینه ها یکی از ساده ترین و بهترین ایده ها و ابزار ها برای بزرگ تر نشان دادن یک فضای محدود و کوچک هستند. این اثر زمانی که آینه ها را دقیقا رو به روی پنجره ها نصب کرده و قرار می دهید دو چندان نیز می شود.

علاوه بر این اثر بخشی، آینه ها ظاهر زیباتری را به فضا ها می دهند. خصوصا اگر از آن ها در راهرو های خانه استفاده کنید، علاوه بر کارایی قابل قبولی که دارند، فضای محدود راهرو را زیبا تر، بزرگ تر و دلباز تر می کنند.

آینه های مورد نظر می توانند در اشکال و طراحی های متفاوت استفاده شوند. برای مثال استفاده از آینه های بدون فریم گرد که در زیر آن یک کنسول ساده قرار گرفته است، می تواند یک ایده مناسب هم برای افزایش زیبایی فضا و هم به منظور افزایش کارایی دکوراسیون داخلی خانه های کوچک محسوب شود.

ایده استفاده از آینه
آشپزخانه خانه های کوچک

سبک روشن و ساده را برای آشپزخانه انتخاب کنید

یکی از نقاط قابل توجه در خانه، آشپرخانه است. آشپزخانه ها به نوعی قلب خانه بوده و توجه به آن ها اهمیت زیادی دارد. خصوصا که مدت زمان زیادی در این فضا سپری می شود و از همه مهم تر در حال حاضر آشپزخانه ها تبدیل به مکانی شده اند که افراد خانه روز خود را از آن جا آغاز می کنند.

یکی از نکات و ایده هایی که برای دکوراسیون داخلی خانه های کوچک باید به آن توجه کرد، نحوه طراحی و دیزاین آشپزخانه آن است. برای فضا های کوچک بهتر است از رنگ سفید برای دیوار ها و کابینت ها استفاده کنید.

استفاده از رنگ های سفید و روشن

به این ترتیب به مراتب فضای آشپزخانه روشن تر، دلباز تر و از همه مهم تر بزرگ تر از آن چه که در واقعیت است دیده می شود.
استفاده از رنگ های تیره برای دیوار ها موجب به هم نزدیک تر دیده شدن آن ها شده و به این ترتیب فضا به مراتب کوچک تر و تنگ تر دیده می شود. در نتیجه توصیه برای آشپزخانه هایی با فضای محدود استفاده از رنگ های سفید و روشن هم برای دیوار ها و هم کف و سقف آن است. اگر یک پنجره نیز در آشپزخانه وجود داشته باشد، با افزایش نور طبیعی به مراتب فضا دلباز تر و روشن تر دیده خواهد شد.

آشپزخانه روشن
میز آشپزخانه

استفاده از وسایل مناسب برای آشپزخانه ها

علاوه بر رنگ های به کار رفته در یک آشپزخانه، وسایل و لوازمی که در آن قرار می دهید نیز می تواند تاثیر بسیار زیادی روی کارایی و بهینه بودن یک فضای کوچک داشته باشد. در کل از نکات مهم دکوراسیون داخلی خانه های کوچک، نوع لوازمی که استفاده می شود نیز تاثیر بسیار زیادی روی کارایی فضا ها دارند.

برای نمونه می توان به میز های ناهار خوری که در آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد، اشاره کرد. برای فضا های کوچک پیشنهاد می شود از میز های ناهار خوری تاشو و کاربردی استفاده کرد. این میز ها انعطاف پذیری فضا های محدود آشپزخانه را بیش تر خواهند کرد.

استفاده از قفسه ها و کمد ها در آشپزخانه

نکته قابل توجه دیگر در این فضا های محدود، استفاده از قفسه ها و کمد هایی هستند که به صورت هدف مند و مفید طبقه بندی شده اند. این شلف ها و قفسه ها فضایی بسیار سازمان یافته دارند و به طرز هوشمندانه ای طراحی و تولید شده اند.
در این قفسه ها، خصوصا آن هایی که طراحی باز دارند می توان حجم بالایی از وسایل و متریال را جاسازی کرد، بدون این که آشپزخانه دچار بهم ریختگی و شلوغی بیش از حد شود.

نکته دیگر برای بهینه سازی فضا در دکوراسیون داخلی خانه های کوچک، استفاده از لوازم هوشمندانه ای همچون فر های توکار، طراحی های حرفه ای کابینت ها، استفاده از نورپردازی های جلوه دهنده به فضا و استفاده از لوازم دکوری و دیزاین آشپزخانه های کوچک با ظروف شیشه ای و کریستال است.

نقش کابیت در آشپزخانه های کوچک
مبلمان مناسب برای خانه های کوچک

استفاده از مبلمان های سبک Mid century پایه دار

یکی دیگر از نکات قابل توجه در دکوراسیون داخلی خانه های کوچک، استفاده از سبک و استایل مناسب مبلمان در اتاق نشیمن است.
جالب است بدانید استفاده از مبلمان هایی که پایه دار بوده و زیر آن ها قابل رویت است، موجب می شود تا فضای اتاق یا سالن به مراتب بزرگ تر و جادار تر دیده شود. بنابراین بهتر است در سالن ها یا اتاق های نشمینی که فضای کوچک و محدودی دارند، از مبلمان های پایه دار و دارای ارتفاع استفاده کنید.

ایده مناسب مبلمان

مبلمان های سبک قرن میانه، با ساختاری باریک و پایه دار ایده مناسبی است. می توان آن ها را در مرکز اتاق نشمین قرار داد. نکته مهم این است که به هیچ عنوان مبل ها را به دیوار نچسبانید و یک فضای خالی را در پشت آن در نظر بگیرید. به این ترتیب فضای اتاق را به مراتب دلباز تر و جادار تر نشان خواهید داد.

دکوراسیون داخلی
تخت خواب های چند منظوره

استفاده از سرویس های خواب و کمد های سفارشی برای اتاق خواب ها

در خانه هایی که فضای محدودی دارند، معمولا اتاق خواب ها نیز کوچک و با فضایی محدود هستند. به این ترتیب در اغلب موارد سرویس خواب ها و کمد و میز هایی که به صورت معمول در بازار وجود دارند، شاید گزینه مناسبی برای این فضا ها نباشند. در بسیاری از موارد استفاده از این وسایل کل فضای اتاق را اشغال کرده و اتاق بسیار بسته و شلوغ دیده می شود.

علاوه بر نوع رنگ آمیزی که همان سبک روشن توصیه می شود، نحوه و نوع وسایل مورد استفاده در اتاق خواب نیز می تواند از جمله موارد مورد توجه در دکوراسیون داخلی خانه های کوچک باشد. به این ترتیب توصیه می شود از سرویس ها و لوازمی سفارشی استفاده کنید.

تخت خواب های دو طبقه

برای مثال می توانید از تخت خواب های دو طبقه با کارایی های چند منظوره در اتاق کودک بهره ببرید. علاوه بر این می توان متناسب با سایز و ابعاد اتاق سرویس خواب ها یا کمد هایی را به صورت سفارشی تولید و تهیه کرد.
استفاده از قفسه های کاربردی روی دیوار و کمد هایی که به خوبی پارتیشن بندی شده و جای بسیار زیادی برای وسایل مختلف دارد، همگی می تواند به افزایش کارایی یک فضای محدود کمک کند.

میز های تاشوی دیواری می توانند یکی از بهترین گزینه ها برای اتاق خواب های کوچک محسوب شوند.

دکوراسیون داخلی اتاق خواب
میز دیواری

میز های تاشو

این میز ها معمولا هیچ فضایی را در کف اشغال نمی کنند و می توان در صورت عدم استفاده آن ها را جمع کرد و فضا را مرتب تر و جادار تر نشان داد.

در این خصوص ایده های بسیار زیادی وجود دارد که می توان از آن ها بهره گرفت. تنوع بالای کمد های دیواری پارتیشن بندی شده، تخت های تاشو، میز های تاشو و قفسه ها و مواردی از این قبیل که با تنوع بالایی در دسترس اند، می توانند برای چیدمان بهینه یک فضای محدود اتاق خواب مناسب باشند.

از میز های کنار تخت خواب صرف نظر کنید

در بیش تر مواقع از میز هایی کنار سرویس های خواب استفاده می شود که تنها کارایی آن ها، قرار دادن چراغ خواب و آباژور روی آن ها خواهد بود. این میز ها فضایی را اشغال می کنند که می تواند روی جادار بودن اتاق تاثیر بگذارد.

برای این منظور می توان از استفاده از آن ها صرف نظر کرد و برای استفاده و قرار دادن آباژو و چراغ های خواب از نمونه های قابل نصب روی دیوار استفاده کرد. این مدل ها علاوه بر زیبایی و کارایی، فضای بسیار محدودی را نیز اشغال می کنند.

دکوراسیون فضای کوچک
کشوهای مفید در دکوراسیون

استفاده از فضای زیر تخت

اگر به کشو های این میز های کنار تخت نیاز دارید نیز می توان به جای آن ها از تخت خواب هایی استفاده کرد که دارای کشو های متعددی در دور تا دور شان هستند و از فضای زیر تخت به طرز مفیدی به عنوان کمد و فضایی برای جاسازی وسایل استفاده شده است. این موارد در دکوراسیون داخلی خانه های کوچک، می تواند تاثیر زیادی روی افزایش کارایی اتاق خواب داشته باشد.

استفاده از میز های قهوه خوری شیشه ای

میز های کوچک قهوه خوری که به صورت شیشه ای دیزاین شده اند، ایده بسیار مناسبی برای فضا های کوچک است. این میز های شیشه ای به دلیل این که به راحتی می توان کف خانه را دید، می توانند ایده خوبی برای بزرگ تر نشان دادن فضا باشند.

در کل علاوه بر این میز های قهوه خوری، برای مبلمان نیز می توان از میز های وسط شیشه ای استفاده کرد. این میز ها موجب می شوند فضای سالن دلباز تر و جادار تر دیده شده و به این ترتیب تاثیر قابل قبولی روی کارایی فضا خواهند داشت.

میز جلو مبلی
گلدان سبز

گل و گیاه را فراموش نکنید

سبز بودن و گیاهان آرامش بخش نیاز اساسی هر خانه ای است. حتی اگر در فضای محدود خانه خود جای کافی برای ایجاد فضای سبز و تزئین خانه با گلدان های زیبا را ندارید، نباید از اهمیت وجود گل ها در خانه خود غافل شوید.

برای دکوراسیون داخلی خانه های کوچک خود با گل و گیاه می توانید از گیاهان و گلدان های معلق و آویزان استفاده کنید. آویختن گل و گیاه از سقف به این معنی است که می توانید علاوه بر تزئین و دکور خانه خود با گل و گیاه و افزودن سرسبزی به فضا، از اشغال فضا های سطحی نیز خودداری کنید. به این ترتیب هم فضایی زیبا تر خواهید داشت و هم خانه جادار و دلباز دیده می شود.

خانه های کوچک نیز قابلیت زیبا شدن بالایی دارند

نکات و ایده هایی که در بالا به آن اشاره شد نشان می دهد که تا چه میزان یک خانه کوچک پتانسیل زیبا شدن و کاربردی بودن را دارد. می توان با الگو گرفتن از یک سری ایده های ساده و دنبال کردن اصولی کاربردی در دکوراسیون داخلی خانه های کوچک، این خانه ها را به یک فضای بسیار کاربردی و جذاب تبدیل کرد.

اتاق نشیمن

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزشی دکوراسیون داخلی

5/5 - (1 امتیاز)
مطالعه بیشتر
۶ نکته برای طراحی پاسیو های کوچک
اسکیس چیست ؟
پنج ایده‌ دکوراسیون اتاق کودک
همه چیزی که باید برای ایجاد یک نقطه کانونی در طراحی داخلی بدانید.
هفت عنصری که در خانه‌های کوچک باید برای آنها جا باز کرد
چرا نمای خارجی منزل تا بدین حد مهم است ؟
تاریخچه نور پردازی
دکوراسیون مغازه
پنج روش پرزنت در معماری برای بازاریابی پروژه‌ها
دیزاین آشپزخانه استاندارد
اهمیت وحدت و هارمونی در طراحی داخلی 
نکاتی که قبل از خرید صندلی ناهارخوری باید بدانید
مزایا و معایب موکت پوش کردن راه پله ها
راندو چیست ؟
برترین ترند های کابینت آشپزخانه در سال ۲۰۲۰
طراحی دکوراسیون اتاق نوزاد
چگونه دیوار تاکیدی و رنگ آن را در اتاق خواب تعیین کنیم ؟
ابعاد و استانداردهای فضای اداری 
پانل های مشبک فلزی در معماری
نورپردازی در معماری که به یک عنصر اصلی در طراحی تبدیل شده
طراحی ورودی خانه
بهترین رنگ‌ها برای اتاق‌های رو به شمال، جنوب، شرق و غرب
تعریف رنگ و هارمونی در دکوراسیون و طراحی داخلی
چگونه اتاق ها را به نحوی تزئین کنیم که با یکدیگر هارمونی داشته باشند
لوازم دکوری چه چیزهایی هستند؟
مهم بودن نورپردازی در طراحی
ایده ها، الهامات و تصاویر طراحی کف خانه
طراحی داخلی اتاق خواب نوزاد
اتاق ناهار خوری
اصول چیدمان اتاق پذیرایی
شروع ثبت نام دوره های آموزش حضوری و یا آنلاین - مشاوره رایگان : 587 587 22 - 110 111 28
+