آینده طراحی داخلی متاثر از تکنولوژی های جدید چگونه خواهد بود؟

رویکرد طراحی داخلی

آینده طراحی داخلی متاثر از تکنولوژی های جدید چگونه خواهد بود؟

شاید پیش بینی آن چه که در آینده پیش روی ما قرار دارد کار سختی باشد. این غیر قابل پیش بینی بودن به تمامی حوزه ها و زمینه های زندگی مربوط می شود.
کارشناسان و متخصصان در سراسر دنیا در تلاشند تا پیش بینی کنند که در پنجاه سال آینده دنیای کنونی ما در چه نقطه ای قرار خواهد گرفت.

اما همان طور که انتظار داریم، فناوری و پیشرفت های آن قرار است بخش های عمده این آینده را در بر بگیرد و این آینده ای که از آن حرف می زنیم بر اساس همین تغییرات تکنولوژی شکل خواهد گرفت.
از این جهت کارشناسانی که در زمینه طراحی و دکوراسیون داخلی فعالیت می کنند بر این باورند که این فناوری ها به صورت قابل توجهی رویکرد های طراحی داخلی را در آینده تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نقش فناوری در طراحی داخلی

بنابراین این طور به نظر می رسد که فناوری قرار است در آینده طراحی داخلی نقش بسیار مهمی را ایفا کند.
همان طور که از زمان شروع این حرفه از دیرباز تاکنون به مراتب شاهد بروز تغییراتی در سبک، عملکرد و پیشرفت رو به جلوی آن بوده ایم، این طور به نظر می رسد که سبک و رویکرد طراحی داخلی در آینده باز هم همگام با برخی از فناوری ها تغییر کند.

در نتیجه در این جا می خواهیم به بررسی جایگاه تکنولوژی در صنعت طراحی داخلی بپردازیم و آینده طراحی داخلی را متاثر از این تغییرات و پیشرفت های موجود بررسی کنیم. اگر به هر یک از زمینه های طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی علاقه دارید، با ما باشید تا ببینیم آینده چه چیز هایی را برای طراحی داخلی در نظر گرفته است.

پیشرفت فناوری در طراحی داخلی
طراحی هوشمند

چرا باید فناوری را در فرایند های طراحی داخلی وارد کرد؟

اول از همه آینده طراحی داخلی زمانی که تحت تاثیر پیشرفت فناوری های روز قرار بگیرد، قطعا می تواند به تسهیل کار طراحان و سازندگان بنا ها منجر شود.
از همه مهم تر این که ورود این فناوری ها به حوزه طراحی داخلی موجب حرکت به سمت یک زندگی پایدار با سبکی ایده آل خواهد شد.

این امر تاثیر قابل توجهی در بازسازی منحصر به فرد فضا ها و استفاده هر چه بهینه تر از فضا های در دسترس خواهد داشت.

کسترش ایده آل و بهتر فضا ها

از آن جایی که هر روز با ورود یک فناوری در دنیایی که در آن زندگی می کنیم، روند و استاندارد های زندگی مان نیز تغییر می کند، قطعا نیاز است تا استاندارد های طراحی داخلی نیز تغییر کند. در نتیجه چه چیزی بهتر از این که آینده طراحی داخلی توسط همین فناوری هایی که زندگی ما را پیش می برند، تغییر کند.

این فناوری ها می توانند به گسترش ایده آل تر و بهتر فضا ها کمک بیش تری کنند. زیبایی و به روز بودن را به ارمغان بیاورند و از همه مهم تر به یک طراح داخلی کمک کنند تا همراه زیبایی و شیک بودن فضا، راحتی و ایمنی را نیز در طراحی فضای مورد نظر لحاظ کرده و آن را تامین کنند. در ادامه به برخی از این فناوری ها که آینده طراحی داخلی را شکل می دهند اشاره می کنیم.

گسترش فضا ها
سیستم کنترل دما پیشرفته

گسترش خانه های هوشمند یا خانه های اسمارت

این روز ها می توان در سراسر دنیا روند هوشمند شدن خانه ها را مشاهده کرد. کم تر روزی را می توان مشاهده کرد که یکی از غول های تکنولوژی محصولی را در خصوص هوشمند سازی خانه ها معرفی نکنند.
هر یک از این  در نتیجه به نوعی نقش طراحی داخلی در آینده، در تبدیل فضا های سنتی خانه به فضا هایی هوشمند و مدرن تعریف خواهد شد.

این فناوری ها فضای درون خانه ها را به فضا هایی به هم مرتبط تر تبدیل می کند. در خانه های هوشمند شما می توانید سیستم های گرمایشی و سرمایشی را به صورت خودکار و از راه دور کنترل کنید یا این که می توانید نمایشگر هایی هوشمند و کنترل از راه دور را در خانه خود داشته باشید.
اما شاید باید بخش اصلی آینده طراحی داخلی را در خانه های هوشمند در جای دیگری دنبال کرد.

نورپردازی هوشمند

یکی از ابزار های اصلی در طراحی داخلی که به کمک آن می توانند تاثیر فوق العاده ای بر درک و حس ما از فضای اطراف مان بگذارند، نورپردازی است.

در بیست سال گذشته شاید تنها ابزار حرفه ای برای نورپردازی خانه ها و فضا های مختلف در طراحی داخلی، یک دایمر چرخشی بود. اما امروزه به لطف خانه های هوشمند و ابزار های هوشمندی که در آن استفاده می شود، طراحان داخلی می توانند یک نورپردازی هوشمند را در خانه ها اجرا کنند.

به این ترتیب می توان نور محیط را به صورت اتوماتیک کنترل کرد یا این که در زمان های به خصوصی نور طبیعی محیط را دستکاری کرد و آن را مطابق آن چه تمایل دارید تنظیم کنید. همه این ها فرایند نورپردازی در طراحی داخلی را بسیار خاص تر، هوشمندانه تر و پر از ایده های جدید کرده است.

نورپردازی هوشمند
طرح 3 بعدی

چاپ و طرح های سه بعدی در طراحی داخلی

در طراحی داخلی یا حتی دکوراسیون داخلی، طراح باید ایده ها و نظریاتی که برای چیدمان و دکوراسیون فضا دارد را روی کاغذ پیاده کرده و این ایده ها را به مشتری پیشنهاد دهد.
در ادامه بر اساس انتخاب مشتری یکی از این ایده ها را در فرایند طراحی پیاده کند. اما همیشه طرح پیاده شده آن چیزی نیست که بتواند رضایت مشتری را جلب کند.

اما در راستای دنبال کردن آینده طراحی داخلی متاثر از فناوری هایی که به کمک آن آمده اند، بتوان به استفاده از طرح ها و چاپ های سه بعدی رسید.
ابزار های دیجیتالی متعددی در این خصوص به کمک طراح آمده تا با ترسیم چندین طرح سه بعدی در کم ترین زمان، ایده های بیش تر و کامل تری را به مشتری ارائه دهد.

تسریع در کار طراحی داخلی

از همه مهم تر این که این طرح ها به آسانی قابل درک هستند و هر فردی که آن ها را می بیند می تواند به سرعت متوجه شود که در صورت اجرای طرح انتخابی، طراحی فضای مورد نظر به چه شکلی خواهد شد.
این یعنی تسریع در کار طراحی داخلی و افزایش راندمان و کیفیت کار طراحی توسط افراد مختلفی که در این زمینه کار می کنند.

برای نمونه می توان از فناوری چاپ سه بعدی برای طراحی مبلمان هایی خاص و با طراحی پیچیده ای استفاده کرد که ماشین های معمولی نمی توانند آن ها را طراحی کرده و بسازند.
با چاپ سه بعدی فاصله بین ایده پردازی طراح داخلی تا اجرای آن به شدت کاهش یافته و برخی معتقدند این فناوری انقلابی را در صنعت طراحی داخلی ایجاد خواهد کرد.

طراحی 3 بعدی
فضای کاربردی

گسترش ایده Tiny Houses و تاثیر آن بر آینده طراحی داخلی

امروزه با گسترش جمعیت کره زمین، هزینه های بالای خرید و ساخت مسکن و صرفه جویی در منابع محدود موجود، در بخش های مختلفی از دنیا ایده ساخت خانه هایی با فضا های محدود رو به افزایش است و افراد زیادی به این خانه ها تمایل پیدا می کنند.

در این خانه ها فضا ها به شدت کاهش یافته است و هیچ فضای اضافی در آن دیده نمی شود. این جا است که طراحی داخلی از همیشه نقش پررنگ تری در طراحی فضا ها خواهد داشت، چرا که در این خانه های کوچک تمامی فضا ها باید به صورت کاملا کاربردی و بهینه شده طراحی شوند و هیچ فضایی نباید بلا استفاده بماند.

فناوری های مدرن ساخت و طراحی

برای نمونه این طراحان خوش فکر باید ایده هایی برای ساخت و طراحی مبلمان هایی داشته باشند که می توان از آن ها در فضای بسیار محدود استفاده کرد. مبل های تخت شو، یا حتی مبل هایی که به کمد تبدیل می شوند.

پله هایی که قابلیت جمع شدن و کوتاه و بلند شدن دارند، میز های ناهارخوری که در فضای محدود آشپزخانه قرار می گیرند و طراحی به خصوصی دارند، همگی از جمله ایده هایی است که طراحان آینده با بهره گیری از فناوری های مدرن ساخت و طراحی نوین باید ارائه دهند.

فناوری مدرن ساخت
طراحی دیجیتال

جایگاه واقعیت مجازی و ابزار های پیشرفته هوشمند در آینده طراحی داخلی

امروزه ابزار های دیجیتالی پیشرفته فرایند های طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی را به شدت به سمت دنیایی جدید سوق می دهد. ابزار های دیجیتالی مختلف می توانند اجرای طرح های یک طراح را آسان تر و دقیق تر کنند.
از طرفی دنیای مجازی امکان تبادل ساده طرح و ایده های طراحی داخلی را در سراسر جهان فراهم کرده است.اما شاید تاثیر بیش تر دنیای مجازی و ابزار های دیجیتالی در طراحی داخلی را بتوان در ابزار های بصری مبتنی بر واقعیت مجازی جست و جو کرد.

تبادل ایده و ارتباط بین طراحان داخلی و مشتریان

این ابزار ها و برنامه هایی که بر اساس واقعیت مجازی کار می کنند، به مشتریان مختلف این امکان را می دهد تا قبل از خرید و اجرای یک طرح یا برای نمونه چیدمان یک مبلمان و پرده در خانه، ابتدا آن را به صورت واقعیت مجازی در خانه خود پیاده کند تا در صورت تمایل به طرح و ایده پیشنهادی طراح، آن را خریداری کرده و اجرا کند.

این ایده و ابزار مبتنی بر تکنولوژی مدرن، تبادل ایده و ارتباط بین طراحان داخلی و مشتریان را به مراتب راحت تر و پر بازده تر کرده است.

علاوه بر این، از این فناوری می توان در آموزش و ایده پردازی طراحان و دکوراتور ها در دوره های آموزشی پیشرفته طراحی داخلی نیز بهره برد تا درک بهتری از ایده پردازی فضایی داشته باشند.

تبادل ایده و طراحی بین مشتریان و طراحان
طراحی پلان

جایگاه واقعیت مجازی و ابزار های پیشرفته هوشمند در آینده طراحی داخلی

امروزه ابزار های دیجیتالی پیشرفته فرایند های طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی را به شدت به سمت دنیایی جدید سوق می دهد. ابزار های دیجیتالی مختلف می توانند اجرای طرح های یک طراح را آسان تر و دقیق تر کنند.
از طرفی دنیای مجازی امکان تبادل ساده طرح و ایده های طراحی داخلی را در سراسر جهان فراهم کرده است.اما شاید تاثیر بیش تر دنیای مجازی و ابزار های دیجیتالی در طراحی داخلی را بتوان در ابزار های بصری مبتنی بر واقعیت مجازی جست و جو کرد.

ابزار Houzz 3d AR

برای نمونه یکی از این ابزار ها که بر اساس واقعیت مجازی کار می کند، ابزار Houzz 3d AR است. این ابزار به مشتریان خود این امکان را می دهد تا قبل از خرید و انتخاب یک محصول و وسیله برای خانه خود، آن ها را در خانه به صورت مجازی مستقر کرده و مشاهده کنند. به این ترتیب انتخاب برای مشتریان به مراتب آسان تر شده و قطعا نرخ خرید آن ها نیز افزایش می یابد. واقعیت مجازی انقلاب بزرگی را در صنعت طراحی و دکوراسیون داخلی ایجاد خواهد کرد.

طراحی کاربردی
صرفه جویی در انرژی

استفاده از ابزار ها و وسایل خانگی مبتنی بر طراحی پایدار

هر روز که به لطف فناوری به سمت جلو حرکت می کنیم، دیگر طراحی داخلی یک رویکرد ساده و معمولی نیست که تنها بر جنبه زیبایی یک فضا تمرکز کند. برای نمونه اگر قبلا طراحی و محل قرار گیری یک پنجره امری منحصرا بر اساس نورپردازی و زیبایی فضا بود، دیگر تنها به این موارد محدود نمی شود.

آینده طراحی داخلی به سمت طراحی پایداری پیش می رود که بر اساس فناوری های موجود ایجاد می شوند.
برای نمونه در خصوص همان طراحی پنجره ها، یک طراح باید علاوه بر زیبایی مواردی از جمله مقرون به صرفه بودن، صرفه جویی کردن در مصرف انرژی مانند گرمایش و سرمایش خانه و مواردی از این قبیل را در نظر داشته باشد.

صرفه جویی در انرژی

علاوه بر این در روند طراحی پایدار، طراح باید از ابزار ها و لوازم خانگی استفاده کنند که بر اساس فناوری های مدرن ساخته شده اند. مانند لامپ های کم مصرفی که توان روشنایی بالایی دارند و حرارت کم تری نیز ساطع می کنند.

در کل باید از هر ابزار و وسیله ای که استفاده می کنند در راستای بیش ترین توان، بیش ترین کارایی و صرفه جویی در انرژی و منابع مختلف باشد. به این صورت هم از فضا ها به شکل بهینه تری استفاده می کنند و هم از ابزار هایی بهره می برند که کم ترین اثر منفی را روی محیط اطراف داشته باشد.

نورپردازی دیجیتال
فناوری مدرن دیجیتال

آیا همه چیز به سمتی مثبت حرکت می کند؟

شاید این ایده ها و فناوری ها را بتوان موارد مثبتی در نظر گرفت که عصر جدیدی را در طراحی داخلی برای طراحان ارائه می دهد. آینده طراحی داخلی بی شک تحت تاثیر این فناوری ها تغییر می کند و به چیزی متفاوت از امروز تبدیل خواهد شد.

اما این که قطعا تمامی این روند ها امری مثبت باشد، چیزی است که برخی به آن باور ندارند و معتقدند ماشینی شدن و در دنیای منحصرا بر اساس فناوری پیش رفتن ممکن است اصل و ذات هنر را تحلیل کند. این چیزی نیست که بتوان با قطعیت در خصوص آن نظر داد. باید منتظر ماند و شاهد تاثیر این فناوری ها بر آینده طراحی داخلی بود.

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزشی دکوراسیون داخلی

5/5 - (1 امتیاز)
مطالعه بیشتر
چگونه رنگ مبلمان منزل را انتخاب کنیم
رنگ طلایی در دکوراسیون داخلی
۶ نکته برای طراحی پاسیو های کوچک
نکاتی که قبل از خرید صندلی ناهارخوری باید بدانید
نکات مهمی که در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه ها باید به آن ها توجه داشت
آموزش نورپردازی رستوران و هتل
رنگ زرد در دکوراسیون داخلی
این ۶ رنگ را هرگز در اتاق خواب خود نزنید
۶ ایده برای طراحی محوطه های امروزی
طراحی نما چیست و چه نکاتی را در آن باید رعایت کرد ؟
طراحی داخلی با نرم افزار تری دی مکس
کمد دیواری در دکوراسیون
۸ تا از رنگ های طراحی داخلی که همین الان باید در خانه تان داشته باشید
اصول چیدمان در دکوراسیون داخلی
ایده ها، الهامات و تصاویر طراحی کف خانه
بهترین روش های محوطه سازی با آب در حیاط
نور طبیعی در معماری
چگونگی رندر طراحی داخلی در تری دی مکس
اسکچ آپ یا تری دی مکس
گونه شناسی معماری
معماری پارامتریک
دکوراسیون اتاق خواب
مبانی طراحی داخلی که هر طراحی باید بداند
طراحی دکوراسیون اتاق نوزاد
۱۲ ایده هوشمندانه برای طراحی قفسه در پذیرایی
بهترین گیاهان مناسب برای اطراف استخر
تفاوت بین معماری و مجسمه سازی
۱۰ نکته مهم در طراحی landscape
نقشه کشی برق ساختمان با اتوکد
چگونه با استفاده از دکوراسیون داخلی، فضای آپارتمان را گرم‌ تر کنیم؟
شروع ثبت نام دوره های آموزش حضوری و یا آنلاین - مشاوره رایگان : 587 587 22 - 110 111 28
+