گونه شناسی معماری

گونه شناسی برای معماران

توجه به گونه شناسی معماری از حدود 2000 سال پیش در نوشته معمارانی مانند ویترویوس تحت عنوان ده کتاب معاری دیده می شود.

در دانشگاه های کشورمان؛ دانشجوی معماری اگر تصمیم داشته باشد شهری مانند شیراز،
اصفهان ، یزد و … را طراحی کند،
چند راه پیش رو دارد:
روش رایج امروز دانشگاه های معماری از آنها می خواهد که با یک تمرین بتوانند خلاقیت خود را بروز دهند،
بدون اینکه پیوندی با گذشته خود داشته باشند.
در صورتی که به دلیل سلیقه فردی استاد ، اگر دانشجو بخواهد از گونه شناسی معماری گذشته ایده بگیرد تغییری در فرآیند طراحی داده نمی شود
و خلاقیت فردی – ذهنی دانشجوست که منجر به حصول نتیجه نهایی خواهد شد.
این محصول فکری باید با کار دیگر دانشجویان متفاوت باشد،
زیرا از هر کدام انتظار می رود خلاقیت خاص خود را نشان بدهند
و استاد در اینجا وظیفه رشد این تفاوت ها در دانشجویان را دارد.

گونه شناسی معماری

روش دیگر برای شروع یک طرح می تواند براساس تداوم معماری گذشته انجام بپذیرد.
در ابتدا شناختی از این معماری صورت گیرد و تمرین ها نیز در بستری از این شناخت
صورت پذیرند.
گونه شناسی معماری در اینجا مطرح می شود که می توان وسیله ایی باشد برای به دست آوری اطلاعات معماری گذشته،
این کار فراتر از یک دسته بندی ساده و شاید کلیشه ایی باشد،
بلکه ابزاری است برای شناخت بهتر گونه های معماری گذشته که با عنوان گونه شناسی معماری مطرح میشود.
این منابع مطالعاتی شامل دنیایی از اطلاعات از اندام ها و اجزای معماری می شود.

گونه شناسی معماری

گونه شناسی معماری ایران

برای روشن شدن این موضوع به بیان یک مثال می پردازیم .
سازه های سنتی در ایران سابقه ای در حدود 3500 سال دارند.
معماران و بنایان سنتی با این موضوع از راه های مختلف آشنا می شدند و آنها را در آثار خود بکار می گرفتند.
در صورتی که ما تصویری روشن از این تجربه چند هزار ساله نداریم.
شاید این نکته مهمی به نظر نرسد، اما هنگامی که مشاهده می کنیم
برخی از محققین بزرگ معاصر در زمینه های سازه های تاقی به دلیل عدم شناخت کافی از شکل شناسی و گونه شناسی معماری ساختمان این سازه ها دچار اشتباهات فاحش می
شوند،به اهمیت بالای شناخت آنها پی خواهیم برد.

گونه شناسی معماری

در یکی از آخرین تحقیقات درباره این موضوع براساس شکل ، روش اجرا و نحوه انتقال نیروها ، سازه های مختلفی معرفی شده است،
به طوری که مخاطب بتواند مرز بین آنها را تشخیص دهد.
در یک نگاه ، شاید تاق خوانچه پوش و کجاوه یکی باشند،
اما با معرفی و تحلیل اجزای آن ها ، تفاوت هایشان مشخص می شود.
این کار درباره دیگر سازه ها مانند انواع گنبدها نیز انجام شده است.
دستیابی به این اطلاعات و سازماندهی و در اختیار قرار دادن آن به مخاطبینش ، نیاز به سالها کار مداوم دارد.
فهم بخش های مختلف گنجینه معماری ایرانی به معنای تلاش مستمر از طریق مشاهده مستقیم میدانی و مطالعات منابع نوشتاری می باشد.

گونه شناسی مسجد جامع اصفهان

از گونه شناسی معماری در لایه های ساده ی می توانیم به مسجد جامع اصفهان اشاره داشته باشیم.
این بنا در حدود 470 تاق و دو گنبد دارد.
چگونه می توان این همه تاق را در ذهن سپرد؟
آیا این تاق ها همه یک شکل اند ؟
آیا دو گنبد در یک گروه ساختمانی قرار می گیرند؟

طبق آنچه به دست آمده،برای گونه شناسی معماری این بنا؛ اسناد ترسیمی تمام تاق ها گرد آوری و روی میز گذاشته می شوند.
سپس بر مبنای تفاوت های اساسی و اشتراکاتشان آن ها را از هم متمایز و یا در یک گروه قرار می دهیم.
این کار مستلزم داشتن یک معیار است.
این معیار می تواند شکل ، نحوه ساختمان و مواردی مشابه باشد.
این معیار می تواند تعریفی ابتدایی از گونه باشد که در اینجا گونه شناسی معماری با نوع شناسی هم پوشانی دارد.

در این روند گاهی تمایز دو تاق از هم بسیار دشوار است ،
زیرا در این مسجد یک نوع تاق مانند کلنبو با ده ها نوع بافت آجری اجرا شده است و تداخلی شکلی بافت آجری با سازه ، شناخت آن را دشوار می کند.
در یک فرآیند شناختی و تحلیلی ، 10 گونه تاق به دست می آید.
هر کدام از این تاق ها نماینده سایر تاق هایی هستند که در این مسجد به کار رفته اند.
در واقع تاق کلنبو یک نوع تاق با عناصری مشخص است که آن را از دیگر تاق ها متمایز می کند،
هر چند بافت های آجری متنوع ساخته شده باشد.

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزشی دکوراسیون داخلی

سوال و جواب های مطرح شده در این بخش :

روش رایج امروز دانشگاه های معماری از آنها می خواهد که با یک تمرین بتوانند خلاقیت خود را بروز دهند،
بدون اینکه پیوندی با گذشته خود داشته باشند.

روش دیگر برای شروع یک طرح می تواند براساس تداوم معماری گذشته انجام بپذیرد.
در ابتدا شناختی از این معماری صورت گیرد

بله ، دوره های آموزش دکوراسیون داخلی را داریم .

ضمنا ورکشاپ های آنلاین رشته های دکوراسیون داخلی را نیز داریم .

برای اطلاعات بیشتر به بخش دوره های آموزشی در همین سایت مراجعه کنید .

گونه شناسی معماری در اینجا مطرح می شود که می توان وسیله ایی باشد برای به دست آوری اطلاعات معماری گذشته،
این کار فراتر از یک دسته بندی ساده و شاید کلیشه ایی باشد،
بلکه ابزاری است برای شناخت بهتر گونه های معماری.

برخی از محققین بزرگ معاصر در زمینه های سازه های تاقی به دلیل عدم شناخت کافی از شکل شناسی و گونه شناسی معماری ساختمان این سازه ها دچار اشتباهات فاحش میشوند.

فهم بخش های مختلف گنجینه معماری ایرانی به معنای تلاش مستمر از طریق مشاهده مستقیم میدانی و مطالعات منابع نوشتاری می باشد.

اسناد ترسیمی تمام تاق ها گرد آوری و روی میز گذاشته می شوند.
سپس بر مبنای تفاوت های اساسی و اشتراکاتشان آن ها را از هم متمایز و یا در یک گروه قرار می دهیم.

5/5 - (23 امتیاز)
مطالعه بیشتر
طراحی داخلی با نرم افزار تری دی مکس
فضای منفی در دکوراسیون داخلی
نکاتی در مورد تزیین اتاق خواب
۱۲ طراحی شگفت انگیز برای پنجره نمای بیرونی
همه چیزی که باید برای ایجاد یک نقطه کانونی در طراحی داخلی بدانید.
راهنمایی برای انتخاب رنگ موکت
ایده های طراحی داخلی سیاه و سفید
فنگ شویی چیست ؟
کاربرد بتن در دکوراسیون داخلی
۴ اشتباه در مورد اتاق نشیمن و چگونگی تصحیح آنها
نورپردازی در معماری که به یک عنصر اصلی در طراحی تبدیل شده
چگونه فضاهای بدساخت را به دکوراسیون شیک تبدیل کنیم؟
بایدها و نبایدهای نورپردازی خارج ساختمان
نورپردازی معماری زاها حدید
طراحی دکوراسیون آرت دکو چیست؟
آموزش نورپردازی رستوران و هتل
نصب ساعت در اتاق نشیمن
ایده‌های طراحی راهرو
گیاهان در دکوراسیون
دکوراسیون و طراحی آشپزخانه کوچک
دکوراسیون داخلی تجاری
۱۰ نکته برای انتخاب پنجره برای نمای خارجی منزل
باغ ایرانی نمادی از بهشت
رنگ طلایی در دکوراسیون داخلی
تفاوت بین طراحی خارجی و داخلی
طراحی داخلی هتل
آیا چیدمان مبل را درست انجام می‌ دهید؟ 
هفت عنصری که در خانه‌های کوچک باید برای آنها جا باز کرد
میرزا مهدی خان شقاقی
چگونگی رندر طراحی داخلی در تری دی مکس
شروع ثبت نام دوره های آموزش حضوری و یا آنلاین - مشاوره رایگان : 587 587 22 - 110 111 28
+