تاریخچه نور پردازی

تاریخچه نور پردازی در بناهای مذهبی

در معماری اغلب بناهای مذهبی ، از نور به عنوان بارز و مستقل از دیگر عناصر و مفاهیم به کار رفته در ساختمان استفاده می شود.
در بنای مذهبی ، با استفاده از فرم های خاص و نور پردازی متناسب با آن، پدیده هایی به وجود می آید که نمی توان آن را از نظر ادراک دقیق توصیف کرد.
این نوع پدیده ها ، حال و هوای روحانی به فضا می دهد.
روزنه های عمودی ، درها و پنجره ها ، علاوه بر تامین نور، وسیله ارتباطی بین داخل و خارج هستند در صورتی که پنجره های سقفی بیشتر وظیفه تامین نور دارند تا به عنوان
وسیله ارتباطی محسوب شوند.

به همین علت است نور پردازی از سقف دارای اثر متفاوت و ویژه ایی است.
این نور حس مرکزیت را به فضا اضافه می کند ، به همین دلیل است در سقف کلیساها بسیار مورد استفاده قرار می گرفته است.
روش خاص نور پردازی در همه کلیسا ها به صورت یکنواخت استفاده نشده است و راه های متفاوتی را برای هر کلیسایی در نظر گرفته اند، اما وجه تشابه تقریبا بیشتر
کلیساها ،وجود پنجره در سقف می باشد.

تاریخچه نور پردازی در سبک های مختلف

توجه به نور در کلیساها ، در سبک ها و زمان های مختلف متفاوت و متغییر بوده است.
کلیسای سانتا کستانتسا از کلیساهای صدر مسیحیت در شهر رم است که در حدود سال 350 میلادی ساخته شده است.
این کلیسا دارای تالار گرد و گنبد دارد مرکزی است که به وسیله ردیفی از پنجره های زیر سقف روشنی می گیرد.

تاریخچه نور پردازی
تاریخچه نور پردازی
تاریخچه نور پردازی

تاریخچه نور پردازی کلیسای سان ویتاله

کلیسای سان ویتاله یکی از مهمترین کلیساهای صدر مسیحیت است که با تکیه بر معماری بناهای مدور رومی در راونا و بین سالهای 547-526 میلادی ساخته شده است.
این ساختمان دارای نقشه مرکزی است و از دو هشت ضلعی متحد المرکز تشکیل می شود
که هشت ضلعی بیرونی بلند تر ساخته شده تا امکان ایجاد یک ردیف پنجره در زیر گنبد فراهم شود.
مردم بعد از طی کردن فضای ورودی به هشت ضلعی پر از نور وارد می شوند.

در این بنا براساس اصول ساختمانی تازه ای که در تاق بندی به کار گرفته شده، امکان آن به وجود آمده که در هر طبقه پنجره هایی وسیع کار گذاشته شود و داخل ساختمان را غرق در نور سازد.
در معماری آغاز مسیحیت و نیز در معماری بیزانس همواره تلاش می شده تا به فضای داخلی جنبه روحانی عرفانی داده شود.
فضاهایی که آنها می ساختند رویایی و دارای روشنایی فراوان بوده و نور پردازی در آنها نقش عمده ایی ایفا می کرده است.

تاریخچه نور پردازی کلیسای ایاصوفیه

کلیسای ایاصوفیه نمونه مهمی از این دسته کلیساها است.
که در دوره امپراتوری بیزانس به سال 532 میلادی بنا به دستور امپراتور کنستانتین اول ساخته شد.

دو معمار ریاضیدان برای آن انتخاب شدند.
به نام های ایسیدوروس و آنتیمیوس ، پس از فتح استانبول ، سلطان محمود دوم دستور داد کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کنند.

بخش پایین گنبد اصلی که در واقع سقف اصلی کلیسا است و قطری بیش از سی متر دارد، به تمامی از پنجره های نزدیک به هم ساخته شده است و به بیننده این احساس را می دهد که گنبد با تمام عظمتش در هوا به صورت معلق ایستاده است.
نوری که از این پنجره ها و نیز از پنجره های بخش بالا ساختمان به داخلی می تابد به فضای داخل حال و هوای روحانی می دهد.

تاریخچه نور پردازی
تاریخچه نور پردازی

تاریخچه نور پردازی کلیساها ی سبک گوتیک

برخی از کلیساها ، ساختار مرکز گرا و گنبدی نداشته و بیشتر دارای سطوح عمودی و با ارتفاعات زیاد هستند.
اوج شکوفایی کلیساها و جهان بینی مسیحیان در سبک گوتیک به زیبایی مشاهده می شود.
ایده اصلی سبک گوتیک که ساختن بخشی از آسمان بر روی زمین بود، خواستگاهش فضایی غیر مادی بود.
فضایی با ارتفاع بسیار زیاد و عمیق با نورپردازی مناسب ، به ساخت این کلیسا برای رسیدن به این مفهوم کمک شایانی می کرد.

در این سبک ابعاد سازه را تا حد امکان کم کردند و بنابراین می توانستند پنجره های بزرگ تری در کلیسا داشته باشند.
نوری که از بخش بالای دیوارها و نزدیک به سقف می تابد، چنان شدید است که در این بخش هیچ قسمت تاریکی باقی نمی ماند.
بخش پایین نیمه تاریک و به طور تقریبی تاریک است و انسان را از فضای تاریک به سمت اعماق آسمان و روشنایی دعوت می کند.
پنجره های گل سرخی زیبا ترین ترکیب ها را در پنجره های گوتیک ایجاد کرده اند.

تاریخچه نور پردازی کلیسای جامع نوتردام

مشهور ترین کلیسای سبک گوتیک کلیسای جامع نوتردام پاریس به وسیله موریس دسالی در دوره لویی هفتم و پاپ الکساندر سوم ساخته شد.
پنجره گل سرخی جبهه شمالی کلیسا با قطر سیزده متر ، بین سالهای 1240 – 1250 میلادی به وسیله ژان دشله ساخته شد که دارای طرح ماندلایی است.

تاریخچه نور پردازی

تاریخچه نور پردازی  نمازخانه نوتردام دوهو

نور فضا را تعریف می کند و در برخی از پروژه ها ایده اصلی و مرکز محوریت طرح قرار دارد.
از زیباترین آثاری که با استفاده از تقدس نور ، فضای عرفانی و قدسی خلق شده است.
نمازخانه نوتردام دوهو در رونشامپ با طراحی معمار سوئیسی لوکوربوزیه است که در سال 1954 میلادی تکمیل شد.

زمانی که نور وارد این کلیسای کوچک می شود ، پلیدی ها از بین می برد و جوی خالص و قدسی حاکم می شود.
دیوار های زبر سفید به این حس را تقویت می کند.
لوکوربوزیه سنگینی دیوار ها و سقف را گمراه کنند تلقی می کند و عنصر کلیدی طراحی را نور تعریف می کند.
از دیدگاه لوکوربوزیه نور فرم ها را روشن می کند و فرم ها قدرت شگفت انگیز خود را به نمایش می گذارند.

بنای نوتردام وی را در بلندای قدرت در راستای نور طبیعی قراردارد.
نوری که در طی روز در فضای اصلی منتشر می شود ، تغییر قابل ملاحظه ایی را روی سطح دیوار خمیده آن ایجاد می کند.
دیوار جنوبی با شیشه های رنگی ، نور های شدید را تعلیق کرده و منعکس می کند و نور های ملایمی به همراه نور پنجره های بزرگ و مخفی بام به داخل وارد می شود.
سقف  روی ساختمان ، بر روی روزنه ایی از نور شناور است.

تاریخچه نور پردازی
تاریخچه نور پردازی

تاریخچه نور پردازی کلیسای نور

در کلیسای نور ، تادائو آندو با استفاده از اختلاف شدید نور و تاریکی ، در عین سادگی و خلوص ، به طرحی با ایده قوی ، اثر گذار و ماندگار دست یافته است.
کلیسای نور که گاهی کلیسای نورانی معروف است.
در سال 1989 میلادی در شهر ایباکی در اوزاکای ژاپن ساخته شده است.

شکاف صلیبی نور در این کلیسا ، بر تقدس این مکان افزوده و حس بی وزنی و تعلیق در این مکان تاریک ، تمرکز به سمت نقطه اوج و مرکزی به سمت جایگاه الهی را تشدید
می کند.

صلیبی که در پشت دیوار بریده شده است، هنگام صبح روشن می شود ، چرا که این دیوار رو به شرق قرار دارد.
این دیوار فضا را به دو قسمت نمازخانه و ورودی مثلث شکل تقسیم می کند.
شخصی که از طریق بازشوی زاویه دار روی دیوار وارد می شود باید 180 درجه بچرخد تا روبروی نمازخانه قرار بگیرد.
تضاد حتی در بین مصالح انتخاب شده بین بتن و شیشه به چشم می خورد.
شیشه و بتن ، در کارهای آندو به وفور دیده می شود.

ماهیت بتن زیر و خشن است و در کنار ماهیتی شفاف و صاف مانند شیشه می نشیند.
تفاوت این دو عنصر در کنار هم موجب می شود ، بتن بیشتر مشخص شود و در همان حال به شیشه شفافیت بهتری بدهد.
بتن و شیشه مصالحی هستند که در شناخت هویت و معنا بخشی به یکدیگر و بیان آندو در ایجاد فضایی از تفاوت ها برای تاکید بر حضور روزنه های نور در تاریکی و ایجاد حسی از فضای قدسی بهترین گزینه ها هستند.

تاریخچه نور پردازی کلیسای رنگین کمان

از دیگر مثال هایی که آگاهی از ماهیت نور در آن بکار برده شده است، ایجاد شکاف های نور و تغییر کیفیت فضا با رنگ های قوس و قزح زیبا ، به وسیله 500 کلیسال منشور
طراحی شده ، می توان از کلیسا رنگین کمان نام برد. این کلیسا به وسیله توکیوجین یوشیکا معمار ژاپنی در کره طراحی شده است.

تاریخچه نور پردازی مسجد آسیافه

مسجد آسیافه در سنگاپور ، با طراحی تان کوک هیانگ و انجمن معماران از برخی ویژگی های معماری اسلامی در بهره گیری از نور به زیبایی استفاده کرده است.
فضا ها در نهایت خلوص ، سادگی و زیبایی در این بنا شکل گرفت.

چنانکه نور در بیرون زیاد باشد ، سطوح داخلی دچار کنتراست بیش از حد شده و باعث خیرگی می شود.
در حالی که رنگ سطوح داخلی روشن باشد ، روشنی زننده ناشی از نور بیرون کمتر احساس می شود.
رنگ های سفید ، شبکه ها روزنه ها ، کف سازی شفاف ، به بازی هنرمندانه سایه روشن ها در این اثر کمک کرده اند.

تاریخچه نور پردازی
تاریخچه نور پردازی

تاریخچه نور پردازی موزه کیمبل

اثر دیگری که با توجه به عملکرد فضا و شناخت ماهیت نور طراحی شده است ، موزه کیمبل به طراحی لویی کان است.

لویی کان اعتقاد دارد :

در نور حرکتی  به سمت متجلی شدن است.
کان به دلیل حساسیت نسبت به نور در طراحی به شاعر نور پرداز معروف است.
این موزه ، چکیده تمام طراحی های خوب نور پردازی است.
اشعه ماور بنفش موجود در نور خورشید ، بر نقاشی و آثار باستانی اثری مخرب دارد.
کان برای از بین بردن و یا کاهش اثر این نیروی مخرب ، ملایم ترین نور را انتخاب کرد.
این موزه از مجموعه ای از تاق های مدور بتونی متصل به یکدیگر تشکیل شده است که یک نورگیر سقفی شفاف در امتداد بر آمدگی هر تاق قرار دارد.

نور از طریق اتصالات نور طبیعی معلق ، که زیر نورگیر سقفی هستند ، بازگردانده و تسویه می شود.
اتصالات ، شامل قابی است که صفحه ای فلزی به آن متصل شده است و سوراخ های ریز دارد که اجازه نفوذ مقداری نور را داده تا هر گونه کنتراست شدید ممکن بین قسمت های پایین اتصالات و اطراف آن تعدیل شود.

برای کان ، نور یکی از جنبه های مهم در طراحی یک ساختمان بود که نه فقط برای
تامین روشنایی بله به عنوان خالق فضا نقش بازی می کرد.

تاریخچه نور پردازی مجلس ملی بنگلادش

او نسبت به نقش نور در طراحی مجلس ملی بنگلادش می گوید :

تلاش کردم به نور ارزشی افزوده دهم و آن را در قامت یک عنصر معماری در سراسر پلان تزریق کنم.
اگر شما ستون ها را ببینید ، خواهید گفت تبلور ستون ها در سایه نور است.
ستون ها به عنوان عناصر صلب مجموعه ، فضاهای نورانی را قاب می گیرند.

این وضعیت روی دیگری هم دارد ، اگر بیشتر دقیق شوید ، می بینید که احجام کلی تشکیل
دهنده مجموعه هم ،همین ستون ها هستند که از درون خالی می شوند و از نظر مقیاس ،
جنبه حجمی و پیکره تراشانه و بزرگتری به خود می گیرند، به این ترتیب، هر ستون صلب
حالا خالی شده ، به شکل نور به نظر می آید و اشکال پیچیده را به هم می زند.
به واسطه همین نور است که فضاها تکمیل می شوند.

من همه این تمهیدات را به خرج دادم تا کلیت مجموعه شاعرانه به نظر آید و از بیرون هم
زیبایی خود را داشته باشد، بر این سیاق مجموعه می تواند شبیه ستون صلب باشد که در
شمایل گیرنده نور عمل کند و به واسطه نور از صلبیتش کاسته می شود و همه اینها ،
نه باور ، نه طرح و نه الگویی است که مجلس از دل آن استخراج شده است ،
بلکه جوهره و ذاتی است که مجموعه بر قوام آن ظهور کرده است.

تاریخچه نور پردازی

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزشی دکوراسیون داخلی

سوال و جواب های مطرح شده در این بخش :

نورپردازی، یکی از مهم ‌ترین تکه‌ های پازل طراحی دکوراسیون است
طراحان دکوراسیون، اهمیتِ نوع مناسبِ نورپردازی را در دکوراسیونِ داخلی می‌ دانند.

نورپردازی کاری به شما اجازه می ‌دهد در مکان‌ های مورد نیاز، بیشترین نور را در اختیار داشته باشید
مثلاً محیط ‌هایی که مخصوص آشپزی، انجام تکالیف و مطالعه هستند، به نور بیشتری نیاز دارند.

بله ، دوره های آموزش دکوراسیون داخلی را داریم .

ضمنا ورکشاپ های آنلاین رشته های دکوراسیون داخلی را نیز داریم .

برای اطلاعات بیشتر به بخش دوره های آموزشی در همین سایت مراجعه کنید .

متخصصان طراحی دکوراسیون، از نورپردازی تاکیدی برای افزودنِ عناصرِ تزیینی و ایجادِ تاثیراتِ بصری، استفاده می‌ کنند.

یکی دیگر از راه های شگفت انگیز برای بهره بردن از نور طبیعی استفاده از نورگیر است.
سقف خانه همیشه قسمتی بوده است که بسیاری از مالکان خانه هنگام طراحی فضای داخلی خود، آن را فراموش می کنند.

نورپردازی تاثیرِ شگرفی بر دکوراسیون داخلی شما دارد و خانه ‌تان را به‌ طور کلی، متحول می سازد؛ علاوه بر آن، انرژی و خلق و خوی شما را نیز تحت تاثیر قرار می ‌دهد.

توجه به نور در کلیساها ، در سبک ها و زمان های مختلف متفاوت و متغییر بوده است.
کلیسای سانتا کستانتسا از کلیساهای صدر مسیحیت در شهر رم است که در حدود سال 350 میلادی ساخته شده است.

5/5 - (25 امتیاز)
مطالعه بیشتر
وینیت یا وینیتینگ در دکوراسیون داخلی
آشنایی با مزیت های طراحی داخلی
مبانی زیبایی شناسی طراحی منظر
تفاوت بین طراحی خارجی و داخلی
ایده هایی برای دکوراسیون داخلی خانه های کوچک
ترفندهای کم هزینه برای تغییر دکوراسیون منزل
اتاق مطالعه
فواید دکوراسیون منزل با سنگ نمک
دکوراسیون داخلی تجاری
۱۰ نکته برای انتخاب پنجره برای نمای خارجی منزل
مراحل طراحی داخلی
نحوه رنگ کردن دیوار آجری
فضای منفی در دکوراسیون داخلی
معرفی شغل طراح داخلی
تقلید در معماری
طراحی دکوراسیون اتاق نوزاد
دکوراسیون اتاق خواب
چطور از بافت در طراحی داخلی استفاده کنید
اهمیت آموزش اتوکد در طراحی داخلی
باغ ایرانی نمادی از بهشت
گرمایش و سرمایش در طراحی داخلی
طراحی داخلی هتل
محسن فروغی
اهمیت کنتراست در طراحی داخلی ( و نحوه ی استفاده ی صحیح از آن)
ایده‌ها و نکاتی درباره‌ی محل قرار گیری و دکور تلویزیون
طبع یا مزاج رنگ ها در دکوراسیون داخلی
چند ایده شیک برای دکوراسیون اتاق نوزاد
۴ روش برای دکوراسیون اطراف شومینه
طبقه بندی و نظم دهی در دکوراسیون داخلی
پانل های مشبک فلزی در معماری
شروع ثبت نام دوره های آموزش حضوری و یا آنلاین - مشاوره رایگان : 587 587 22 - 110 111 28
+