هندسه در معماری

ساختمان های تک عملکردی در طول تاریخ همواره وجود داشته اند. مگارون، اهرام ثلاثه، معبد، ورزشگاه، آشیانه هواپیما، گلخانه و پل معلق
مصادیق مشخصی از ساختمان های تک عملکردی هستند.
این قبیل ساختمان ها اغلب توجه دانشمندان و زیبایی شناسان ، معماران و هندسه دانان و گاهی هم مهندسان خبره را به خود جلب می نماید.

هندسه در معماری

کاربرد هندسه در معماری مانند مثلث در اهرام ثلاثه به وضوح به چشم می خورد،
در حالی که کاربرد دایره ، مربع ، مستطیل، احجام استوانه ایی، کره ای و نیم کره ای رادر کلیسای مسیحی – بیزانسی ، گوتیک، رومانسک و معماری مسلمانان می توان یافت.
در تمام این موارد ایده اصلی فرم هندسی به دلیل نمادین شکل یافته است.
دو مقوله سازه و نماد گرایی ، به دلیل فرم هندسی انتخاب شده ،
در انطباق کامل با هم قرار می گیرند.
به همین دلیل، مباحثه زیبایی شناسان نه بر مقوله تناسب فرم های به کار برده شده ، که بیشتر بر ظرائف کاربردهای موردی فرم ها و هندسه در معماری متمرکز بوده است.
متعاقب این رویکرد، عناصر نمایان این قبیل ساختمان ها ، عناصر کوچک تر نمای آنها و همخوانی یا عدم همخوانی اجزا با کل ساختمان ، بیشتر مورد توجه واقع می شد.

کاربرد فرم های هندسی

چنین ساختمان هایی ، در قالب استعاره ایی از موسیقایی در نظر گرفته می شدند.
نماهای آنها به دقت مورد برسی قرار می گرفت، تناسبات آنها شاخص می شد و ارتباطات بین حجم های پر و خالی ، میان مدول ها ، یا میان اندازه های عناصر سازه ای و میزان بندی سطوح و مصالح در پرتو آهنگ ، فاصله بندی و ضرباهنگ موسیقی مورد مطالعه قرار می گرفت.
معماری مدرن ، با شعار ساخت ساختمان مانند ماشین اقتصادی ، ساختمان های تک عملکردی را از ظرائف جزئیات نمای آن محروم کرد
و در عوض بر فرم هندسه کلی ساختمان متمرکز شد.
این امر نتایج مشخصی را به دنبال داشت :
خلق ساختمان هایی به دور از مقیاس انسانی.
حاصل این رویکرد غالبا یکنواختی بود که از طریق تکرار زیاد یک مدول سازه ایی و یا از طریق تکرار یک جزء تکرار شونده به وجود می آید.

هندسه در معماری

بسیاری از ساختمان های تک عملکردی معماری مدرن به اشیا تبدیل می شدند.
گاهی احجام تندیس گونه و جاذب و گاهی هم صرفا حجم.
در این میان ساختمان هایی بودندکه پیکره بندی هندسی آنها دارای بیان سازه ای بود مانند سقف های پوسته ایی ورزشگاه ها.
اما چنین ساختمان هایی، به رقم جذابیت تندیس گونه آنها ، مقیاس انسانی نداشتند، و اغلب از منظر روانشناسی منفی تلقی می شدند.
بزرگ کردن یک شکل هندسی بدون حل کردن موضوع مقیاس آن – یعنی فراهم کردن عناصری که چنان برای انسان آشناست که قادر است
او را در برقراری احساس درست با اندازه ساختمان یاری دهد – بسیار نامناسب است.
می توان گفت کاربرد هندسه در ساختمان های مدرن تک عملکردی گرایش به سادگی داشت.

هندسه در معماری مسجد

زمینه های هندسی معماران را از زمان های دور مجذوب خود ساخته است.
معماری مسلمانان در موارد بسیار از این شیوه استعانت جسته است.
در این نوع معماری ، زمینه های هندسی یکنواخت برای به دست آوردن نتایج عملکردی مصالح و سازه را در هم در آمیخته اند.
در این مورد مسجد نمونه مناسبی است،
مسجد فضایی عام برای برای بسیاری از عملکرد هاست که به وسیله سنگ ها و دوایر هم مرکزی که روی طاق و تویزه های راست گوشه یا چند ضلعی نشسته اند.
به وجود آمده است. در برخی مساجد، ویژگی یکنواخت شبکه بیش از اینکه ضعف باشد ، به نوعی ارزش تبدیل شده است.
این تاثیر چنان شدید است که وحدت پوششی شبکه هندسی به تنهایی حال و هوای فضایی خاصی را به وجود آورده است.

مسجد کوردوبا یکی از مصادیق مناسب از این دست است.
لکن باید مراقب بود که شبکه یکنواختی می تواند به سادگی به یکنواختی فضا منجر شود و به ویژه زمانی که با نیازمندی های عملکردی چند گانه ، به اقتضای ساختمان های امروزی
روبرو می شود سبب ایجاد مشکللات عملکردی می گردد.
معماری مسلمانان در این زمینه نیز از طریق سوابق تاریخی متعدد به کمک ما می آید.
از طریق مساجد سینان ، معمار خارق العاده ای که در قرن شانزدهم مسجد چند نواختی را مرسوم کرد.
مسجد سلیمان در استانبول بهترین نمونه برای زمینه هندسی پیشرفته است.
زمینه های هندسی برای اهداف جهت یابی برای مثال در مسجد شکوهمند جامع اصفهان برای تطبیق با سایت ، یا برای خلق یک گفت و گوی فضایی ، چرخیده و شکسته شده اند.

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزشی دکوراسیون داخلی

سوال و جواب های مطرح شده در این بخش :

مگارون، اهرام ثلاثه، معبد، ورزشگاه، آشیانه هواپیما، گلخانه و پل معلق
مصادیق مشخصی از ساختمان های تک عملکردی هستند.

این قبیل ساختمان ها اغلب توجه دانشمندان و زیبایی شناسان ، معماران و هندسه دانان و گاهی هم مهندسان خبره را به خود جلب می نماید.

بله ، دوره های آموزش دکوراسیون داخلی را داریم .

ضمنا ورکشاپ های آنلاین رشته های دکوراسیون داخلی را نیز داریم .

برای اطلاعات بیشتر به بخش دوره های آموزشی در همین سایت مراجعه کنید .

سبکی که با وسواس عجیب نسبت به ارتفاع و فضاهای وسیع
که به وسیله پنجره های بزرگ نورانی می شدند، عجین بودند.

کاربرد دایره ، مربع ، مستطیل، احجام استوانه ایی، کره ای و نیم کره ای رادر کلیسای مسیحی – بیزانسی ، گوتیک، رومانسک و معماری مسلمانان می توان یافت.

از آنجا که مسائل سازه ایی تاثیر شگرفی بر نتیجه نهایی طرح دارند،
آگاهی کافی از روند ساخت و تولید اعضا و عناصر و همچنین دیگر قیود عملکردی می تواند بر محصول نهایی طرح تاثیر گذارده و آن را به ذهنیت معمار نزدیک تر نماید .

مباحثه زیبایی شناسان نه بر مقوله تناسب فرم های به کار برده شده ، که بیشتر بر ظرائف کاربردهای موردی فرم ها و هندسه در معماری متمرکز بوده است.

5/5 - (10 امتیاز)
مطالعه بیشتر
فنگ شویی چیست ؟
۱۰ راه موثر برای انتخاب درست پلان ساختمان
۱۲ ایده هوشمندانه برای طراحی قفسه در پذیرایی
طراحی کابینت با تری دی مکس
راندو چیست ؟
نحوه تمیز کردن اصولی دیوارهای منزل
رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی
نورپردازی معماری زاها حدید
دوازده نکته کلیدی برای بهبود دکوراسیون و تزیین اتاق‌
آموزش اتوکد برای نقشه برداری
تعریف رنگ و هارمونی در دکوراسیون و طراحی داخلی
آیا چیدمان مبل را درست انجام می‌ دهید؟ 
اصول نورپردازی
راهنمای کامل نورپردازی داخلی
دکوراسیون و طراحی آشپزخانه کوچک
آشنایی با مزیت های طراحی داخلی
۱۱ نکته برای مهم برای طراحی معماری
پرسپکتیو تک نقطه ای ، پرسپکتیو یک نقطه ای
مفاهیم سبک کلاسیک
طراحی داخلی هتل
ایده های طراحی داخلی سیاه و سفید
آینده طراحی داخلی متاثر از تکنولوژی های جدید چگونه خواهد بود؟
بهترین رنگ‌ها برای اتاق‌های رو به شمال، جنوب، شرق و غرب
رنگ مشکی در دکوراسیون داخلی
نور طبیعی در معماری
چگونه بهترین کف پوش رابرای منزل انتخاب کنیم؟
۹ راهکار کم‌ هزینه برای دکوراسیون داخلی
کمد دیواری در دکوراسیون
مراحل طراحی داخلی
نکاتی برای طراحی فضای کار و افزایش بهره وری شما
شروع ثبت نام دوره های آموزش حضوری و یا آنلاین - مشاوره رایگان : 587 587 22 - 110 111 28
+