نورپردازی در معماری به عنوان یک عنصر

  • استفاده از نورپردازی در معماری به عنوان یک عنصر

  1. نورپردازی در معماری نقشی مرکزی را در طراحی محیط بصری بازی می‌کند.
  2. معماری، افراد و اشیا همگی با انعکاس نور قابل رویت می‎شوند.
  3. نورپردازی در معماری روی سلامت ما، زیبایی محیط و احساس غالب در اتاق یا فضا تأثیر می‌گذارد.
  4. این نور است که در درجه‌ی اول بپرسید: «چی می‌بینید؟»
  5. درک ما از معماری تحت تأثیر نور است:
  6. نور تعریف‌کننده‌ی منطقه‌ها و مرزهاست.
  7. نور باعث گسترش و تأکید اتاق‌ها می‌شود.
  8. نور ارتباط‌هایی را ایجاد می‌کند و یک محل را در محل دیگری مشخص می‌کند.
نورپردازی در معماری
  • لزوم نورپردازی در معماری در طراحی فضاها:

  • نورپردازی در معماری  چندین کاربرد دارد اما برای اعمال اثر هنری، هیچ قانونی سریع و سرراستی وجود ندارد. کاربردهای نور عبارت‌اند از:

    روشنایی:


  • توانایی دیدن اینکه چه اتفاقی در محیط در حال رخ دادن است. اگر افراد نتوانند سایرین یا اشیا را به درستی ببینند، طرح نور با شکست مواجه شده – مگر اینکه منظور خاصی از این طراحی وجود داشته باشد.

    آشکارسازی شکل:


  •  تغییر درک نسبت به شکل‌ها در فضا، به ویژه عناصر سه‌بعدی.

    تمرکز:


  • هدایت کردن توجه عمومی به منطقه‌ای خاص و پرت کردن حواس‌ها نسبت به منطقه‌ای دیگر.

    کنتراست:

  • نورانی کردن یک شی یا ناحیه، طوری که نسبت به سایر عناصر محیط روشن‌تر باشد.

    انجام کارهای خاص:


  • سطح روشنایی مورد نیاز برای انجام کارهای مختلف بستگی میزان دید نسبت به کار و شرایط محیطی دارد.
نورپردازی در معماری
  • اهداف نورپردازی در معماری

  1.  ایمنی
  2.  عملکرد (اجازه به انجام کار در محیط)
  3.  ارتقای ظاهری محیط برای تبلیغات
  4.  برای تأکید روی یک ویژگی مانند یک مجسمه
  5.  برای اجازه به انجام رخدادهای ورزشی طوری که تماشاچیان و بیننده‌های تلویزیونی بتوانند آن را ببینند.
نورپردازی در معماری
  • برنامه‌ریزی و فرآیند

پیش‌تحلیل

  1. اساس هر مفهوم نورپردازی در معماری ، تحلیل پروژه است:
    – وظیفه‌ای که قرار است نورپردازی در معماری  به انجام برساند
    – شرایط و ویژگی‌های فضایی فضا یا سطح کاری
  2. داشتن یک مفهوم کمی از طراحی می‌تواند تا حد زیادی از استانداردهای وضع شده برای انجام کارهای خاص تبعیت کند.
    – استانداردها تعیین می‌کنند که چه مقدار نور مورد نیاز است
    – میزان محدودیت نور خیره‌کننده
    – رنگ منبع و رندرینگ رنگ
  3. وقتی نوبت به برنامه‌ریزی کیفی می‌رسد:
    – باید تا جای ممکن اطلاعاتی را راجع به محیطی که قرار است نورپردازی در معماری  شود بدست آورد
    – باید بدانیم چطور از آن استفاده می‌شود، چه کسی از آن استفاده می‌کند و چه سبکی از معماری را دارد
نورپردازی در معماری

پسا تحلیل

  1.  ویژگی‌هایی مقدماتی که نورپردازی در معماری باید داشته باشد. شاید آنها هیچ اطلاعات دقیقی راجع به انتخاب لامپ و پایه ندهند.
  2. تحلیل‌های بیشتر اطلاعاتی را راجع به فرم‌های جزئی و انفرادی نورپردازی در معماری ارائه می‌دهد … یعنی سطوح بالا به پایه‌ها و لامپ‌هایی قوی‌تر نیاز دارند و غیره.
  3. چالش طراحی کیفی نورپردازی در معماری این است که مفهومی ایجاد شود که نیازمندی‌های زیبایی‌شناختی و فنی یک طرح پیچیده را ترکیب کند.
  4.  مفهومی که عملکرد مناسب را با سطح فنی قابل قبول و بالاترین سطح زیبایی عرضه کند، مناسب‎‌ترین راه‌حل خواهد بود.

• مفهوم نورپردازی در معماری

طراحی جامع نورپردازی در معماری به این موارد نیاز دارد:

  • توجه به میزان نور کاربردی ارائه شده
  • میزان مصرف انرژی
  •  تأثیر زیبایی‌شناختی که با سیستم نورپردازی در معماری تأمین می‌شود

برای مثال:

  • ساختمان‌های عمومی مانند مراکز جراحی و ورزشی بیشتر نگران این هستند که میزان نور مورد نیاز برای انجام کارها فراهم باشد.
  • ساختمان‌های اداری مانند انبارها و دفاتر بیشتر نگران صرفه‌جویی در مصرف انرژی و هزینه هستند.
  •  سایر ساختمان‌ها مانند سالن‌های تئاتر یا کازینو بیشتر به دنبال ارتقای ظاهر بنا و تأثیرگذاری احساسی از طریق سیستم نورپردازی در معماری هستند.
نورپردازی در معماری

• طراحی معماری نورپردازی در معماری روی سه جتبه‌ی اصلی از روشنایی ساختمان‌ها تمرکز می‌کند:

یکزیبایی ظاهری ساختمان؛ جنبه‌ای که به طور خاص برای روشنایی محیط‌های فروشگاهی بسیار اهمیت دارد.
دوجنبه‌ی ارگونومیک؛ ارزیابی اینکه نورپردازی چقدر کاربردی است.
سهمسئله‌ی بهینه بودن مصرف انرژی تا اطمینان حاصل شود که نور اضافه موجب هدف رفت انرژی نگردد؛ منظور از نور اضافه نوری است که به مناطقی تابیده می‌شود که نیازی به آن ندارد یا اینکه شدت نور بیش از حد مورد نیاز است.
  • طراح نورپردازی در معماری در هنگام کار، توجه خاصی را به هر سه جنبه‌ نشان می‌دهد:

  1.  در مورد جنبه‌ی زیبایی، طراح تلاش می‌کند تا جذابیت کلی طرح را ارتقا دهد. تصمیم می‌گیرد که کجا را باید مورد تأکید قرار دهد و کجا را در پس‌زمینه تلفیق کند. همچنین ارزیابی می‌کند که نورپردازی در معماری  چه جور احساساتی را می‌خواهد در افراد تحریک کند.
  2. جنبه‌ی کاربردی پروژه می‌تواند نیاز فضا به نور (بیشتر در شب و همچنین در روز)، تأثیر نور خورشید و مسائل ایمنی باشد.
  • همینطور که مراحل طراحی به پیش می‌رود، تصمیم‌هایی نیز در این موارد گرفته می‌شود:

  1.  لامپ‌ها و پایه‌های مورد استفاده
  2.  آرایش و نصب پایه‌ها
  3.  هر گونه تجهیزاتی برقی و کنترلی

تصمیم در مورد نوع لامپ می‌تواند در ابتدای پروژه گرفته شود یا شاید تا مرحله‌ی آخر به تعویق بیافتد.نقشه‌های اولیه‌ی نورپردازی در معماری می‌توانند با توجه به انتخاب نوع پایه‌ها مشخص شوند یا اینکه معیاری برای انتخاب پایه‌ها باشند.فرآیند طراحی نورپردازی در معماری باید به شکل یک فرآیند «عقب و جلو» دیده شوند که در آن، راه‌حل‌های طراحی شده مکرراً با اهداف و نیازمندی‌های اولیه چک می‌شوند.

نورپردازی در معماری
  • عملکرد نور به عنوان یکی از عناصر طراحی در ساختمان‌های مسکونی، اداری و کارگاهی

ایجاد ناحیه‌های کاربردی:

ایجاد کنتراست‌های مجزا بین ناحیه‌های خاص و محیط اطراف باعث می‌شود که آنها از بافت فضایی خود بیرون بیایند.

  1.  فضای بیرونی:
  2.  فضای داخلی:
نورپردازی در معماری
  • ایجاد مرزهای فضایی

 عمودی

  1.  مرزهای فضایی عمودی به وسیله‌ی روشنایی دیوارها مورد تأکید قرار می‌گیرند
  2.  توزیع یکپارچه‌ی نور روی دیوار به عنوان یک کل تأکید می‌کند
  3.  دیوارهای روشن، سطح بالایی از نور غیرمستقیم را وارد اتاق می‌کنند
  4. از روشنایی عمودی برای شکل دادن به محیط بصری استفاده می‌شود
  5. می‌توان سطوح مختلف اتاق را با استفاده از انواع روشنایی تمایز داد تا اهمیت آنها تعیین شود
  6. روشنایی یکپارچه‌ی سطوح، روی آنها به عنوان یک ویژگی معماری تأکید می‌کند.
  7. دیوارهایی که به صورت یکسان توسط لامپ‌های دیواری روشن شده‌اند
  8.  اضافه کردن الگوهای نوری به دیوار باعث شخصیت دادن به آن می‌شود
  9. روند کاهشی نور در طول یک دیوار به اندازه‌ی تابیدن یکنواختن نور به کل دیوار تأثیرگذار نیست
  10.  تاباندن نور روی دیوار باعث تأکید روی بافت آن شده و آن را به ویژگی غالب بدل می‌کند
  11. تصاویری از اتاق‌های پذیرایی، ناهارخوری و سرویس بهداشتی

افقی

  1.  روشنایی زمین روی اشیا و سطوح عبور پیاده تأکید می‌کند
  2. کف اتاق با وسیله‌ی چراغ‌هایی رو به پایین نورپردازی در معماری شده است
  3. نورپردازی در معماری سقف موجب بروز نور غیرمستقیم برای اتاق می‌شود که تحت تأثیر رنگ و جنس سقف قرار می‌گیرد
  4. سقفی که به طور یکپارچه توسط چراغ‌های دیواری روشن شده است
نورپردازی در معماری
  • تأکید روی ویژگی‌های معماری

  1. نورپردازی در معماری روی جزئیات معماری باعث پرت شدن حواس نسبت به کلیت اتاق و تمرکز روی اجزای فردی می‌شود
    ستون‌ها مانند اجسامی تاریک در برابر یک دیوار روشن دیده می‌شوند
  2. با نورپردازی در معماری روی عناصر معماری می‌توان به اتاق‌ها یک ساختار تصویری داد.
  3. چراغ‌هایی رو به پایین که روی شکل ستون‌ها تأکید می‌کنند
  4. نورپردازی در معماری منطقه‌ای روی عناصر فردی تأکید می‌کند و ساختار یا بافت آنها را بیش از پیش به نمایش می‌گذارد
  5. نورپردازی در معماری منطقه‌ای می‌تواند ویژگی‌هایی‌ سه‌بعدی را ایجاد کند
    با استفاده از سطوح مختلف روشنایی، بخش‌های مختلف اتاق را می‌توان در یک سلسله‌مراتب به نمایش گذاشت
نورپردازی در معماری
  • شفافیت بصری

طرح و الگو

  1. برای شفافیت
  2. برای روابط معماری
  3. رای کاربرد
  • روان‌شناسی نور

به دلیل حساس بودن حس بینایی نسبت به کنتراست، کنتراست روشنایی یک فضا، تأثیر احساسی آن را مشخص و تعیین می‌کند.

 تأثیر احساسی:

  1. برداشت‌هاش شخصی از یک فضا تحت تأثیر کنتراست روشنایی انجام می‌شوند.
  2.  رابطه‌ی سطوح روشن نسبت به سطوح تاریک
  3. نقطه‌ی تمرکز یا پیش‌زمینه نسبت به محیط اطراف یا پس‌زمینه
  4.  روشنایی کلی در اتاق باعث فعال شدن قدرت دید می‌شود.
    تأثیر احساسی فضای داخلی از طریق بازی با کنتراست نور، چالشی است که طراحان نورپردازی در معماری به دنبال آن هستند.
نورپردازی در معماری
  •  نورپردازی در معماری در مکان‌هایی غیر از اداری، مسکونی، ورزشی و غیره

نورپردازی در معماری تئاتر و صحنه

نورپردازی در معماری مدرن صحنه، یکی از ابزارهای کارآمدی است که در تولید تئاتر، کنسرت، اپرا و سایر هنرها ایفای نقش می‌کند.

انواعی از تجهیزات مختلف برای نورپردازی در معماری صحنه مورد استفاده قرار می‌گیرد تا افکت‌های مختلفی ایجاد شود.

نورپردازی در معماری
  • اصول و اهداف نورپردازی در معماری آتلیه‌ای

  1. کنتراست روشنایی بین شی و محیط اطراف
  2.  زاویه‌ی گسترش پرتوهای نور – منحنی قطبی
  3.  نوع لامپ
  4. موقعیت پروژکتورها
  5.  درخشندگی پس‌زمینه
  6. ماهیت سطحی که قرار است نورپردازی در معماری شود
  7. عوامل نگهداری
  8.  نور خیره‌کننده
نورپردازی در معماری
  • نورپردازی در معماری با استفاده از نور طبیعی خورشید

جدول. معیار پیشنهادی DF (در روزهای ابری)

نوع فضاDF میانگینحداقل DF
تجاری/سازمانی
راهرو26/0
اداره‌ی معمولی52
کلاس درس52
کتابخانه55/1
سالن ورزشی55/3
مسکونی
ناهارخوری / استودیو55/2
آشپزخانه26/0
پذیرایی5/15/0
اتاق خواب13/0
  • (DF Daylight factor) در هر ساختمان به چندین عامل طراحی بستگی دارد

  1.  اندازه‌ی روزنه‌ی ورودی نور خورشید (پنجره دیواری، سقفی و غیره)
  2.  موقعیت پنجره‌ها (شمال، جنوب، بالا و غیره…)
  3.  دسترسی به نور خورشید (با در نظر گرفتن بافت ساختمان و اتاق)
  4.  هندسه‌ی اتاق (ارتفاع، طول و عرض)
  5. موقعیت نقاط مورد نظر نسبت به روزنه‌های نور
  6.  ضریب عبور نور (visible transmittance)
  7. میزان بازتاب نور توسط سطح اتاق و اشیای موجود در آن
  8.  میزان بازتاب عناصر بیرون از ساختمان که بر نور ورودی تأثیر می‌گذارند
  9.  افکت‌های مربوط به ارتقای نور خوشید مانند نصب قفسه‌های نور (light shelves)
نورپردازی در معماری
  • از دیدگاه ذهنی، می‌توان واکنش‌های زیرا را در رابطه با DFهای مختلف نشان داد:

  1. وقتی DF کمتر از 2% باشد، اتاق دلگیر به نظر می‌رسد. نورپردازی در معماری برقی برای بیشتر ساعات روز مورد نیاز خواهد بود.
  2. اگر DF بین 2 تا 5 % باشد، چنین احساس می‌شود که اتاق با نور خورشید روشن شده، گرچه، شاید نیاز باشد که از لامپ‌های برقی نیز به عنوان مکمل استفاده کرد.
  3. اگر DF بالاتر از 5% باشد، اتاق به اندازه‌ی کافی نور دریافت می‌کند. بسته به اینکه در اتاق چه فعالیتی در حال انجام است، شاید اصلاً به نور لامپ‌ها نیازی وجود نداشته باشد.
  •  نتیجه‌گیری‌ها:

  1.  نور یکی از عناصر بنیادین معماری است.
  2. نورپردازی در معماری می‌تواند قابلیت دید و زیبایی فضا را تغییر دهد.
  3. نور خورشید در خانه، تأثیری فیزیکی و روانی به جای می‌گذارد.
  4.  مشارکت نور و طراحی می‌تواند از طریق ابزارهای طبیعی (نور خورشید) یا مصنوعی (استفاده از لامپ، پایه‌ها و سایر تجهیزات نورپردازی در معماری ) شکل بگیرد.
  5.  برای پیشرفت در مفاهیم نورپردازی در معماری و طراحی فضاهای اطراف خود، نیاز است تا تنظیمات و دستکاری‌های مختلفی را روی نور انجام دهیم.
نورپردازی در معماری

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزشی دکوراسیون داخلی

سوال و جواب های مطرح شده در این بخش :

نورپردازی در معماری نقشی مرکزی را در طراحی محیط بصری بازی می‌کند.
معماری، افراد و اشیا همگی با انعکاس نور قابل رویت می‎شوند.

نور تعریف‌کننده‌ی منطقه‌ها و مرزهاست.
نور باعث گسترش و تأکید اتاق‌ها می‌شود.
نور ارتباط‌هایی را ایجاد می‌کند و یک محل را در محل دیگری مشخص می‌کند.

بله ، دوره های آموزش دکوراسیون داخلی را داریم .

ضمنا ورکشاپ های آنلاین رشته های دکوراسیون داخلی را نیز داریم .

برای اطلاعات بیشتر به بخش دوره های آموزشی در همین سایت مراجعه کنید .

ایمنی
عملکرد (اجازه به انجام کار در محیط)
ارتقای ظاهری محیط برای تبلیغات
برای تأکید روی یک ویژگی مانند یک مجسمه.

یکی دیگر از راه های شگفت انگیز برای بهره بردن از نور طبیعی استفاده از نورگیر است.
سقف خانه همیشه قسمتی بوده است که بسیاری از مالکان خانه هنگام طراحی فضای داخلی خود، آن را فراموش می کنند.

نورپردازی به دو روش طبیعی و مصنوعی تقسیم می شود که استفاده از هر دو روش در طراحی خانه ها لازم است، اما نور طبیعی را نمی توان با نورهای مصنوعی مقایسه کرد.

همچنین معماران از پنجره های نزدیک سقف به عنوان یک المان طراحی استفاده می کنند تا نشان دهند که سقف بر فراز خانه شناور است و همچنین از این طریق کاربردهای متفاوت آن را به نمایش در می آورند.

5/5 - (22 امتیاز)
مطالعه بیشتر
باغ ایرانی نمادی از بهشت
ایده‌ ها و نکاتی برای دکوراسیون با چوب خام
تغییر دکوراسیون اتاق خواب
روش مختلف افزایش کاربرد نور خورشید در فضای داخلی
برترین ترند های کابینت آشپزخانه در سال ۲۰۲۰
دیزاین اتاق خواب کوچک
آموزش اتوکد در شهرسازی
تقلید در معماری
ایده‌های آسان و سریع برای تزیین حمام
طراحی حمام
طراحی کم هزینه برای مغازه های کوچک
اهمیت وحدت و هارمونی در طراحی داخلی 
طراحی اتاق خواب کودک شیک
بازسازی و طراحی لابی آپارتمان
طراحی داخلی هتل
نکاتی برای طراحی فضای کار و افزایش بهره وری شما
دکوراسیون مغازه
بهترین روش های محوطه سازی با آب در حیاط
آموزش اتوکد برای نقشه برداری
۱۰ دلیل مهم برای استفاده از طراح لنداسکیپ
ایده هایی برای چیدمان میز کار
مزایا و معایب موکت پوش کردن راه پله ها
گونه شناسی معماری
اصول نورپردازی
چگونگی رندر طراحی داخلی در تری دی مکس
طراحی داخلی چیست ؟
مراحل طراحی داخلی
اهمیت آموزش اتوکد در طراحی داخلی
چه سبک معماری برای شما مناسب است ؟
ایده‌ها و نکاتی درباره‌ی محل قرار گیری و دکور تلویزیون
شروع ثبت نام دوره های آموزش حضوری و یا آنلاین - مشاوره رایگان : 587 587 22 - 110 111 28
+