لوکوربوزیه و سه گانگی نور

نمای رو به جنوب موج‌های نور. کلیسای Saint-Pierre در شهر فیرمینی فرانسه.

لوکوربوزیه در معماری این سه بنای مقدس به طرز استادانه‌ای با تزئینات، بافت‌ها و شکاف‌ها بازی کرده است تا نوعی از معماریِ جنبشی را با نور خورشید ایجاد کند.
کلیسای رونشان، کلیسای Sainte Marie de La Tourette (دیر سنت ماری) و کلیسای سنت پیر در فرمینی هر یک نشان‌دهنده‌ی رویکردهای مجزای این معمار هستند که فضاهای تفکر برانگیز را با استفاده از نور ایجاد کرده است.
Henry Plummer، استاد مطرح دانشگاه الینویز، در کتاب خود به نام «Cosmos of Light: The Sacred Architecture of Le Corbusier» (جهان نور: معماری مقدس لوکوربوزیه) این سه بنا با استفاده از عکس‌های شگفت‌انگیزی که در طول 40 سال گرفته شده، تحلیل کرده است.

 لوکوربوزیه

 لوکوربوزیه

نگاهی رو به بالا در هنگام طلوع خورشید.

کلیسای رونشان لوکوربوزیه

در ادیان مختلف، نور به معنویت و قداست ارتباط داده شده است. در مسیحیت می‌بینیم
که تورات از خداوندی صحبت می‌کند که «نور است» یا مسیحی را به عنوان «نور جهان» معرفی می‌کند.

حتی اگر نور الهی و نور قابل رویت توسط ما یکی نباشند، به نظر می‎‌رسد که نور این دنیا
شبیه‌ترین چیز به نور بهشتی باشد و بنابراین این دو دنیا را به یکدیگر مرتبط می‌سازد.
درهر دوره‌ی تاریخی یک زبان جدیدی از نور شکل گرفت؛ درخشندگی محراب در
کلیسای رومی، درخشش طلایی موزاییک‌های بیزانسی یا دیوارهای درخشنده‌ی ساخته شده از شیشه‌های رنگی در دوران گوتیگ.

لوکوربوزیه، به عنوان یک هنرمند و معمار، حساسیتی استثنایی را برای تعامل بین نور و رنگ‌
در این بناهای مقدس به نمایش گذاشته است.
به نظر می‌رسد تفکرات او به عنوان فردی که پیرو ندانم‌گرایی (Agnosticism) بود وقتی با
علاقه‌اش برای باز کردن روح به سوی دنیای شعر ترکیب می‌شد، نوعی تضاد ایجاد می‌کرد.

نور سفید و سایه‌های سیاه در نمای شرقی و در اواسط صبح.

Henry Plummer به مدت 4 دهه بناهای مقدس طراحی شده توسط لوکوربوزیه را بررسی کرده و منجر به ایجاد علاقه‌ای عمیق نسبت به قدرت دگرگون‌کننده‌ی نور در او شده است.
او می‌نویسد:

«به جای اینکه نور ابزاری برای متقاعدسازی مذهبی باشد، همانطور که به طور کلی در گذشته بوده، به نیرویی تبدیل شده که از نظر بصری در برابر حکم کلیسا مقاومت نشان می‌دهد، فرار می‌کند و می‌درخشد.
نور، نظم نهادی را تضعیف می‌کند و در عین حال، از قدرت خیره‌کننده‌ی خود برای هدایت نگاه‌ها به سمت آسمان و شگفتی‌های متداولش به کار می‌گیرد – در حقیقت نور برای تقدیس کردن جهان هستی استفاده می‌شود.»

 لوکوربوزیه

 لوکوربوزیه

نگاهی رو به بالا از شکاف در یک روز ابری.

ویژگی اصلی کلیسای رونشان از نظر Plummer، حلقه‌ی پیوسته‌ی رخدادهای خورشیدی است.
طلوع خورشید، بخش شاه‌نشین نیایشگاه را روشن می‌کند و به رنگ قرمز آن ناحیه شدت می‌بخشد.

برای Plummer، این قرمزی نور صبح تشبیهی کاملاً شفاف از تولد انسان است.کمی بعد، نور از شکاف بلند بین دیوارهای شرقی و غربی و همچنین از حفره‌های عمیق دیوار جنوبی وارد می‌شود.
یک شکاف افقی کوچک و 10 سانتی‌متری سقف را از دیوار جدا می‌کند و کنتراستی شدید در گوشه‌ی جنوب شرقی می‌سازد.
اوج این چرخه زمانی است که در هنگام غروب، نور گرمی از طرف دیگر بنا راه خود را به داخل پیدا می‌کند.

راهروی منتهی به حیاط اصلی که با نور صبحگاهی روشن شده است.

دیر سنت ماری لوکوربوزیه.

Plummer معتقد است که موسیقی نور در دیر سنت ماری پیچیده‌تر و گسترده‌تر از کلسیای رونشان است.
کلیسای سنت ماری (1953 – 1950؛ با نام کامل Monastery of Sainte Marie de la Tourette at Éveux-sur-l’Arbresle)
با هندسه‌ی مستقیم‌الخط خود یک کانتر پوینت را در برابر فرم‌های رونشان و فیرمینی به نمایش می‌گذارد.
به دلیل اینکه تمامی راهروها یک سمت باز دارند که در جهت‌های اصلی است، افراد تجارب متفاوتی نسبت به نور پیدا می‎‌کنند.
علاوه بر این، با آرایش‌های مختلف پنجره‌ها از یکدیگر متمایز می‌شوند.
وقتی Plummer از راهرو به سمت حیاط اصلی می‌رود، اشاره می‌کند که ریتم نامنظم نور و سایه شبیه به یک ترکیب موسیقی است؛

«برخلاف ریتم تکراری پنجره‌ها و ستون‌ها در کلیساهای سنتی، این ریتم‌های رسا فاقد نظم هستند و بر اساس وقفه‌ی بین نور و شفافیت بنا شده‌اند که به مرور و به صورت موجی گسترده می‌شود.
ضربات دوست‌داشتنی نور، جریانی شبیه به موسیقی ایجاد می‌کنند – نه از نوع ارکستر بلکه موسیقی مناجات.
این تون‌ها به افراد کمک می‌کند تا بهتر وارد تفکرات عمیق و مذهبی شوند.»

 لوکوربوزیه
 لوکوربوزیه

نگاهی رو به شرق از دیوارهای انتهایی که با نور خورشید مزین شده‌اند.

بخش نورانی رقص نور در دیر سنت ماری با غروب خورشید آغاز می‌شود.
شکافی که در بالای دیوار غربی تعبیه شده خطوط گرمی را در دیوارهای جانبی ایجاد می‌کند.

دیوار شمالی دو خط طلایی را به یکدیگر وصل می‌کند و با پایین رفتن خورشید این خطوط به آرامی بالاتر می‌آیند.
این جو دراماتیک در لحظه‌ای به اوج می‌رسد که نور طلایی به سقف برخورد می‌کند و روی صفحات بتنی پیش‌ساخته‌ی سقف انعکاس می‌یابد.
این افکت با توجه به فصل تغییر می‌کند – از یک مثلث کوچک در زمستان گرفته تا یک مستطیل بزرگ در تابستان و در زمانی که خورشید بیشترین قدرت را داراست.

نگاهی رو به بالا به نور طلایی انعکاس یافته روی سقف در لحظه‌ی غروب.

افکت نور کلیسای سنت پیر در سه بخش طراحی شده‌ است.
پنجره‌ی ستاره‌ای شکل کوچکی که در دیوار شرقی تعبیه شده، نقاط کوچکی را روی کف بنا ایجاد می‌کند که کمی بعد به طور اسرارآمیزی به امواجی از نور تبدیل می‌شوند.
این امواج با حرکت خورشید در آسمان به آرامی بالا و پایین می‌روند و الگوهای شگفت‌انگیزی را در هر سه دیوار روبه‌روی محراب ایجاد می‌کنند.
این افکت توسط سیلندرهای پلی‌کربناتی به وجود می‌آید که شیارهایی متمرکز دارند.

زمانی که این سیلندرها روی دیوار نصب شد، تأثیر آنها روی نور داخل برای صاحبان کلیسا غیرمنتظره بود.
Plummer معتقد است که لوکوربوزیه نمی‌توانسته این پدیده را تصویر کند زیرا بنای این کلیسا سال‌ها بعد از مرگش ساخته شد
اما می‌دانیم که او از رخدادهای تصادفی در معماری لذت می‌برده و بروز آنها را، مخصوصاً زمانی که موجب ارتقای شخصیت ساختمان می‌شده‌اند، تشویق می‌کرده است.

 لوکوربوزیه
 لوکوربوزیه

ظهور بازتاب‌های خورشیدی به شکل‌های لوزی و بیضی.

کلیسای سنت پیرلوکوربوزیه.

در ساعات ظهر، امواج نور ناپدید می‌شوند و نور از لوله‌های زاویه‌داری که روی سقف تعبیه شده با شدت زیاد و پرتوهای تعریف‌شده‌ای به فضای تاریک داخل می‌تابند.
در روزهای ابری نیز، دو نور نرم و درخشان روی دیوارها ظاهر می‌شوند.
با غروب خورشید، نوری طلایی وارد کلیسا شده و روی دیوار محراب انعکاس می‌یابد.

در این لحظه نور گرم خورشید وارد فضای کلیسا می‌شود و وقتی از پنجره‌ی ستاره‌ای شکل بیرون را نگاه کنیم، آسمانی آبی را می‌بینیم.
اینجاست که صحنه‌هایی از روز و شب به طور اسرارآمیزی همزمان با یکدیگر اتفاق می‌افتند.

نور طلایی روی دیوار محراب.

لوکوربوزیه از تکنیک‌های نور به عنوان زبانی چندوجهی برای تقدس بخشیدن به ساختمان‌های مقدس استفاده کرده است.
لایه‌های پویای نور باعث شده تا حجم ثابت ساختمان در ساعات مختلف روز و سال تعالی پیدا کند.
چرخه‌ای خورشیدی که با تغییر روز و فصل یا آسمانی صاف یا ابری روی نور داخلی تأثیر می‌گذارد.

المان‌های سازه‌ای مورد استفاده توسط او، از پنجره‌هایی ستاره‌ای تا حفره‌هایی بزرگ متغیرند اما حتی از جزئیاتی کوچک برای ایجاد الگوهای نوری چشم‌نواز استفاده کرده است؛
الگوهایی که قدرت خورشید را بازتاب می‌دهند.
لوکوربوزیه نسبت به قدرت نور کاملاً آگاه بوده و حتی شعری را نیز در این باره در ابتدای یکی از کتاب‌های خود به نام « The Poem of the Right Angle» سروده است.

 لوکوربوزیه

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزشی دکوراسیون داخلی

5/5 - (29 امتیاز)
مطالعه بیشتر
بایدها و نبایدهای نورپردازی خارج ساختمان
اصول طراحی درب در دکوراسیون داخلی
طراحی داخلی با نرم افزار تری دی مکس
معرق کاشی و زیباسازی دکوراسیون داخلی با استفاده از آن
آموزش نورپردازی رستوران و هتل
دکوراسیون ماه تولد : ایده های چیدمان بر اساس نشان ماه تولد شما
دیزاین آشپزخانه استاندارد
کلوزت یا اتاق مخصوص لباس
دکوراسیون اتاق خواب
طراحی جزئیات معماری
تعادل در دکوراسیون داخلی
همه چیزی که باید برای ایجاد یک نقطه کانونی در طراحی داخلی بدانید.
تفاوت طراح داخلی با دکوراتور در چیست ؟
مهم بودن نورپردازی در طراحی
نحوه‌ی انتخاب رنگ مبلمان راحتی 
۶ ایده برای طراحی محوطه های امروزی
کمد دیواری در دکوراسیون
کاربرد بتن در دکوراسیون داخلی
طراحی داخلی هتل
۲۷ سبک طراحی داخلی
گیاهان در دکوراسیون
چند ایده اتاق نشیمن به سبک فرانسوی
تفاوت بین طراحی خارجی و داخلی
تقارن در دکوراسیون داخلی
چگونه دیوار تاکیدی و رنگ آن را در اتاق خواب تعیین کنیم ؟
پنج نکته‌ی مفید برای انتخاب تابلو در دکوراسیون
مزایا و معایب موکت پوش کردن راه پله ها
مبانی زیبایی شناسی طراحی منظر
اهمیت وحدت و هارمونی در طراحی داخلی 
اصول طراحی‌ آشپزخانه
شروع ثبت نام دوره های آموزش حضوری و یا آنلاین - مشاوره رایگان : 587 587 22 - 110 111 28
+