فضای شهری را چطور باید اسکیس زد؟ ( اسکیس طراحی شهری )
آیا تا کنون رویای این را داشتهاید که یک معمار باشید؟
آیا دوست دارید صحنههایی از خیابان که شامل ساختمانها میشوند را اسکیس کنید؟
این راهنما به شما نشان خواهد داد که چگونه میتوانید یک صحنه زیبا از طراحی فضای شهری ها را مانند یک استاد چیرهدست اسکیس طراحی شهری کنید.
نگران نباشید، اسکیس طرحهای معماری آن قدر که به نظر میرسد دشوار نیست.
فقط باید به دنیای اطراف خود توجه داشته باشید و جزئیات لازم برای ساختن تصاویری واقعگرایانه را برداشت کنید.
این راهنما به شما کمک میکند تا طراحی فضای شهری ها را به شکلی زیبا و گویا رسم کنید.
با عمل کردن به مفاد این راهنما خیلی زود قادر خواهید بود نمایی پانورامیک از ساختمانهای باشکوه را مانند افرادی حرفهای به تصویر بکشید.
سبک معماری خود را در طراحی فضای شهری شناسایی کنید
تصور کردن ترکیببندی کامل معماری یک خیابان به صورت ذهنی همیشه دشوار است.
مهم است که برای منطقی شدن طرح، به جزئیات توجه زیادی داشته باشید.
اولین قدم برای کشیدن خیابانی زنده این است که تصمیم بگیرید چه حسوحال و جوی را میخواهید در اسکیس به تصویر بکشید.
بیاید با ساختمانها شروع کنیم.
سبکهای ساختمانها را میتوان به سه شاخهی اصلی تقسیم کرد:
- کلاسیک
- مدرن
- پستمدرن
هر کدام از این سبکها را در اینترنت جستجو کرده و اطلاعات بیشتری راجع به آنها پیدا کنید.
ببینید چه ویژگیهایی منجر شده تا هر کدام منحصربهفرد شوند و اسکچهایی کوچک از آنها را تمرین کنید.
سبک معماری کلاسیک
سبک معماری کلاسیک شامل ساختمانهایی میشود که دارای تزئینات زیادی هستند مانند ساختمانهای روم و یونان باستان.
از بین ویژگیهای این ساختمانها میتوان به ستونهای زیاد، پنجرههای قوسی، سنگفرشهای تزئینی، گنبدها و گچکاریهای ویژه اشاره کرد.سبک معماری مدرن
سبک معماری مدرن کاملاً برعکس سبک قبلی است.
ویژگی این سبک، عدم استفاده از تزئینات و خشک بودن ساختمانهاست.
فکر کنید که صرفاً جعبههایی را روی هم قرار دادهاید؛ اجرای این سبک آسان است.سبک معماری پستمدرن
معماری پستمدرن را به خاطر جزئیات عجیب و غریبش میشناسند.
این سبک با هر دو سبک قبلی بازی میکند؛ یعنی از هر دوی آنها مواردی را وام میگیرد و خروجی آن اغلب ساختمانهایی عجیب هستند که میتوانند آموختههای سبکهای قبل را ترکیب کنند.
اضافه کردن عناصر در طراحی فضای شهری
در مرحلهی بعد باید عناصری که داستان صحنهی شما را تعریف میکنند وارد کنید. در محلهی خود قدم بزنید و ساختمانهای اطراف را با دقت نگاه کنید.
شما میتوانید از مشاهدهی ساختمانهای واقعی الهامهای زیادی بگیرید.
اینها چند نمونه از جزئیاتی است که میتوان در شرایط مختلف مد نظر قرار داد:
صحنهی کافه:
صحنهی مربوط به یک کافه ممکن است شامل عناصری مانند میز، صندلی، پاسیو، چتر و گلدان باشد.
صحنهی پیادهرو در کنار ساحل:
این صحنه میتوان شامل جزئیاتی مانند پیادهرویی عریض، دوچرخه، درخت، خانههای ساحلی و نمایی زیبا از اقیانوس باشد.
بازار:
در صحنهی مربوط به بازار میتوان عناصری مانند سایبان، دکههای اغذیه، میز، سبدهای آویزان و مردمی مشغول خرید را به تصویر کشید.
استفاده از ابزار Perspective Guides
با شبهایی که به خاطر سخت بودن کار با خطکش مقیاس مجبور به بیدار ماندن بودید، خداحافظی کنید.
با نرمافزار SketchBook Pro و بهرهگیری از ابزاری به نام Perspective Guides میتوانید خطوطی کاملاً متناسب و صاف را ایجاد کنید.
حالتهای مختلفی برای آن در نظر گرفته شده شامل 1 نقطهای، 2 نقطهای، 3 نقطهای (1-point، 2-point، 3-point) و fish-eye.
این ابزار برای ترسیم خطوط اصلی ساحتمان و اجرای درست تناسبها بسیار کاربردی است.
همچنین با استفاده از این نرمافزار دیگر رد انگشتتان روی کاغذ نمیماند.
ابزار پرسپکتیو در این نرمافزار به شما کمک میکند تا ساختمانها و مناظر را به درستی و بدون هیچ عیب و نقص عجیبی رسم کنید.
تکنیک لایهبندی
اگر تا به حال طراحی فضای شهری را اسکیس نکرده باشید، ممکن است به نظر برسد که کار بسیار سختی است.
شما باید ساختمانها، مناظر و مردم را به تصویر بکشید.
تکنیک لایهبندی (layer) روشی است که به شما کمک میکند تا بدون اینکه درگیر خطوط موجود شوید، افکار خود را ساماندهی کنید.
تقسیم کردن عناصر موجود در صحنه به لایههای مختلف باعث میشود بتوانید ترکیببندی را طوری برنامهریزی کنید که این عناصر دچار اختلال نشوند.
فارغ از این، شما میتوانید در صورتی که لایهای را دوست نداشتید به طور کامل آن را پاک کنید.
در اینجا از ابزار پرسپکتیو 1 نقطهای (1-point) برای ادامهی کار استفاده شده.
مرحلهی اول: خطوط اصلی (بیرونی) ساختمانها را رسم کنید
کار را با خطوط بیرونی ساختمانها آغاز کنید.
به صورت حدودی مناطقی را که قرار است ساختمانها آنجا قرار گیرند مشخص کنید.
ترفندی که میتواند در این مرحله به شما کمک کند این است که خطی را کمی بالاتر از خط افق رسم کنید تا به عنوان مرجع سطح دید چشم عمل کند.
قدرت این ترفند را در مراحل بعد بهتر متوجه خواهید شد.
لایهی خط چشم را فراموش نکنید. شما به این خط نیاز خواهید داشت.
مرحلهی دوم: نمای ساختمان را اضافه کنید
در مرحلهی بعد نمای ساختمانها را ترسیم کنید.
یادتان میآید گفتم خطی را بالاتر از افق رسم کنید؟
این خط کلید موفقیت رسم طراحی فضای شهری است.
وقتی در حال اضافه کردن جزئیات هستید، این خط باعث میشود که دچار سردرگمی نشوید.
هر چیزی که پایین خط باشد به سمت پایین شیب پیدا میکند و هر چیزی که بالا باشد شیبش بالایی خواهد بود.
زمانی که تصمیم گرفتید در چه مناطقی پنجرهها و درها را اضافه کنید، از همین خط به عنوان مرجع برای تعیین ارتفاع کمک بگیرید.
تصور کنید فردی آنجا ایستاده.
اگر ارتفاع درب پایینتر از این خط باشد، غیر ممکن خواهد بود که افراد در واقعیت بتوانند بدون خم وارد آن شوند.
بهتر است به این مسائل توجه داشته باشید و مطمئن شوید که فضای کافی بالای سر افراد وجود داشته باشد و تصادفاً مردمانی کوتوله یا غولپیکر را ترسیم نکنید.
هر چیزی که بالای خط چشم باشم به سمت بالا شیب دارد و هر چیزی که پایین آن باشد، شیبش پایینی خواهد بود. آسان بود، نه؟
مرحلهی سوم: عناصر طبیعی را اضافه کنید
عناصر طبیعی مانند درختان، شمشادها و گلها را به خیابان اضافه کنید.
میتوانید با پایین آوردن وضوح (opacity) پسزمینه، بهتر تجسم کنید که عناصر چگونه در صحنه جای میگیرند.
مرحلهی چهارم: مردم را اضافه کنید
با کشیدن نمایی کلی از مردم، به طرح خود جان ببخشید.
باید قد افراد را طوری با خط چشم تنظیم کنید که پرسپکتیو به هم نریزد.
بازی کردن با اندازهی جثهی افراد باعث میشود این طور به نظر برسد که برخی به نزدیکتر و برخی دورتر هستند.
انگار آنهایی که جثهی کوچکتری دارند، در فاصلهای دورتر قرار گرفتهاند. حتماً حرکات افراد را هم نشان دهید؛
مثلاً اینکه برخی در حال راهرفتن هستند، برخی نشستهاند و برخی دیگر هم در گوشهای جمع شدهاند.
مرحلهی پنجم: مناطقی که لایهها با یکدیگر تداخل دارند را پاک کنید
اینجا جایی است که لایهها به کار خواهند آمد. تمام لایهها را روشن و خطوطی که با هم تداخل دارند را پاک کنید.
اگر میخواهید اسکچ تمیزتری داشته باشید، میتوانید وضوح (opacity) لایهی حدودی اولیه را کم کنید و خطوط نهایی را نگه دارید.
مرحلهی ششم: رنگآمیزی کنید
بعد از پاک کردن خطوط اضافه، سایهها را اضافه کرده و رنگآمیزی را آغاز کنید.
با رنگ کردن لایههایی که میخواهید روی آنها تاکید کنید میتوانید نقاطی کانونی را به وجود بیاورید.
میتوانید مانند تصویر افرادی که در صحنه حضور دارند سفید باقی بگذارید تا جلوهای بارز داشته باشند و روی حرکت داشتن و زنده بودن صحنه تأکید شود.
نتیجهی نهایی
بفرمایید! امیدوارم این راهنما باعث شود که کشیدن طراحی فضای شهری برای شما آسانتر شود.
به یاد داشته باشید که برای عالی شدن به تمرین نیاز دارید.