۸ کار تعمیر و نگهداری منزل که جلوی هزینه ها را می گیرد

8 کار تعمیر و نگهداری منزل که جلوی هزینه ها را می گیرد

این روزها همه به دنبال پس‌انداز هستند. هزینه­ های خرید وسایل به­ قدری بالا می­باشد که بهترین کار نگهداری و تعمیرات آن­ها می­باشد.
اگر به کارهای منزل خود برگردید، احتمالاً تعمیر و یا نگهداری از وسایلی وجود دارد که شما آن­ها را به زمان دیگری موکول کرده­اید. مطمئناً برای این تعمیرات باید هزینه­ های نقدی فراوانی پرداخت کنید.
ما سعی داریم در این مقاله شما را برای کاهش هزینه­ های منزل در مورد تعمیر و نگهداری وسایل راهنمایی کنیم.

عایق‌بندی حرارتی را انجام دهید

عایق­بندی حرارتی منزل به­ خصوص در فصل زمستان را حتماً انجام دهید. اگرچه ممکن است ردوبدل شدن کمی هوا مسئله بزرگی به نظر نرسد اما برای سیستم گرمایشی شما کاری مضاعف ایجاد می­کند.
این کار زمان زیادی نیاز نداشته و شما در عرض چند دقیقه می­توانید منزل خود را عایق­بندی کنید.
خیلی از سیستم­ های سرمایشی و گرمایشی مانند اسپلیت­ ها و فن کویل­ها هوای تازه وارد ساختمان نمی­کنند بلکه دمای هوای داخل ساختمان را تنظیم می­کنند.

عایق­بندی حرارتی ساختمان

در صورتی که عایق­بندی حرارتی ساختمان به درستی انجام نشده باشد، هوای داخل ساختمان با خارج مبادله می­شود و در نتیجه این سیستم­ ها مجبور هستند برای ثابت نگه‌داشتن دمای ساختمان روی میزان تعیین شده توسط کاربر پیوسته کار کنند.
این مسئله به­ ویژه در تابستان سبب وارد آمدن فشار زیاد به کمپرسور اسپلیت یا چیلر که تأمین کننده آب سرد مورد نیاز فن کویل­ها است، می­شود. بنابراین طول عمر این سیستم­ های سرمایشی گران­ قیمت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می­کند.
درنتیجه اولین گام برای کاهش هزینه­ های منزل و نگهداری درست از وسایل عایق­بندی حرارتی است.

انتخاب یک عایق مناسب

گام اول در این راه انتخاب یک عایق مناسب از میان تعداد بسیار زیاد عایق­بندی­ها می­باشد. اکثر درزگیرها نصب بسیار آسانی داشته و حتی در فروشگاه­ های محلی نیز پیدا می­شوند.
توصیه می­کنیم حداقل دو بار درب و پنجره­ ها را اندازه گرفته تا اندازه طول دقیق آن را به دست بیاورید. درزگیرها و عایق­بندی­ هایی که تهیه کرده­اید را با دقت به محل مورد نظر بچسبانید.
البته بهتر است قبل از استفاده نحوه کار با آن را مطالعه کرده و با نوع عایق­بندی که تهیه کرده­اید آشنا شوید. فراموش نکنید اگر از قبل عایق­بندی استفاده کرده­اید که از بین رفته است، جای و باقی مانده از آن را تمیز کرده و بعد از عایق جدید استفاده کنید.

فیلترهای HVAC را تعویض کنید

زمانی که گردوخاک وارد این سیستم­های سرمایشی و گرمایشی می­شود راندمان دستگاه کاهش پیدا کرده و تبادل حرارتی بین آب عبوری از درون کویل یا مبدل حرارتی با هوای داخل ساختمان به­ خوبی صورت نمی­گیرد و سیستم مجبور است که پیوسته کار کند که به دستگاه شما آسیب جدی وارد خواهد شد.
یکی از عواملی که کاهش هزینه­ های منزل را برای شما به دنبال دارد تعویض فیلترهای وسایل سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع است.
به ­طور کلی این فیلترها را باید هر 90 روز یک‌بار تعویض کنید تا سیستم شما به درستی کارکرد داشته باشد. با این حال به خاطر داشته باشید که اگر گربه یا سگ در منزل دارید بهتر است هر 60 رو یک‌بار این فیلترها را تعویض کنید. خوشبختانه تعویض این فیلترها کاری آسان است.

تعویض فیلتر

دستگاه خود را خاموش کرده و فیلتر را پیدا کنید. به‌سادگی فیلتر قدیمی را جدا کرده و فیلتر جدید را جایگزین کنید.
به فلش­ های موجود دقت داشته باشید تا فیلتر را به‌درستی تعویض کرده باشید. پنل را در جای خود قرار داده و سیستم را دوباره روشن کنید. البته برخی از فیلترهای این سیستم­ ها قابلیت شستشو داشته که می­توانید در زمان مورد نظر آن­ها شسته و دوباره به دستگاه برگردانید.
حتماً از فیلترهای با کیفیت استفاده کنید تا به سیستم خود آسیب وارد نکرده و عملکرد آن را به حداکثر برسانید. اگر فیلتر دستگاه شما قابلیت شستشو دارد قبل از این کار حتماً با چگونگی شستشو آن آشنا شده و مطالعات مورد نیاز را انجام دهید تا آسیبی به فیلتر وارد نکنید.
فیلتر این دستگاه­ها هر قدر هم که با کیفیت باشند باز کمی گردوخاک وارد سیستم می­شود. بهتر است هر چند ماه یک­بار بدنه و اجزا داخلی این سیستم­ ها را تمیز کنید.

آبگرمکن خود را سرویس کنید

حداقل یک‌بار در سال باید آبگرمکن خود را سرویس کنید. این کار اساسی موجب کاهش هزینه ­های منزل شما می­شود.
سرویس آبگرمکن به شما کمک می­کند تا میزان آب گرم منزل خود را به حداکثر میزان خود برسانید و همچنین از خوردگی و رسوب در اجزای آبگرمکن جلوگیری می­کند.

سرویس و شستشو آبگرمکن

اگر به‌موقع سرویس صورت نگیرد، خوردگی­ها می­تواند منجر به شکستگی شده و هزینه­ های بالای تعمیرات را به همراه داشته باشد.
این فرایند را با خاموش کردن ترموستات آغاز کنید.سپس شیر آب سینک و یا وان حمام خود را باز کرده و اجازه دهید تا اتمام مراحل باز باشد.
بعد از آن یک شلنگ آب را به آبگرمکن وصل کرده و تا زمانی که آب زلال از آن خارج شود صبر کنید. در آخر شلنگ را جدا کرده و آبگرمکن را روشن کنید. ناگفته نماند که سرویس و شستشو آبگرمکن با توجه به نوع آن می­تواند متفاوت باشد و شما می­توانید در این راه از نمایندگی­ های معتبر نیز کمک بگیرید.

شیرهای آب را تعمیر کنید

شیرهای آب در خانه به­طور مداوم نشت می­کند، این کار علاوه بر اینکه ناخوشایند است بخشی از انرژی را نیز هدر می­دهد و برای شما هزینه‌بر می­باشد. اگر به دنبال کاهش هزینه­ های منزل خود هستید حتماً شیرهای آب خانه خود را تعمیر کنید. این کار را باید با استفاده از آچارهای مخصوص انجام دهید. اگر شیر نیاز به تعویض واشر و یا توپی دارد حتماً آن را تعویض کنید.
موقع بستن شیر از نوار تفلون استفاده کنید تا آن را محکم کرده و هیچگونه نشتی وجود نداشته باشد.
یک مدل دستگاه­های تسویه آب وجود دارد که روی لوله­ کشی نصب شده و از ورود رسوبات به شیرها جلوگیری می­کند. در صورت تمایل می­توانید از این دستگاه استفاده کرده تا شیرهای منزل خود محافظت کنید.

ناودان­ها را تمیز کنید

در ظاهر ممکن است مسدود شدن ناودان­ها مشکل بزرگی به نظر نرسد، اما تجمع برگ­ها در ناودان­ها ممکن است باعث جمع شدن آب و نشتی آن به داخل منزل شود.
همچنین با گذشت زمان ممکن است که آسیب جدی به ساختار خانه شما وارد کند که به­ طور باور نکردنی برایتان هزینه ­بر خواهد بود. پاکسازی ناودان­ها یک کار عملی بوده که به کاهش هزینه­ های منزل شما کمک بزرگی می­کند.

نحوه تمیز کردن ناودان

برای این کار با برداشتن شاخه، برگ و بقایای قابل رؤیت می­توانید شروع کنید. سپس یک شلنگ آب برداشته و هرگونه خاک باقی­مانده را بشویید.
شلنگ را از ابتدا ناودان به داخل آن گرفته و ببینید که آب از آن خارج می­شود یا نه. در صورت خارج نشدن آب ناودان شما گرفتگی داشته که باید آن را با وسایل و ابزارهای این کار باز کنید.

از لوازم برقی منزل خود نگهداری کنید

نگهداری درست از لوازم برقی خانگی به عملکرد بهتر آن­ها کمک می­کند که موجب صرفه­ جویی در انرژی و به دنبال آن هزینه­ ها می­شود.
از مهم­ترین وسایلی که نگهداری آن موجب کاهش هزینه­ های منزل می­شود، یخچال­ ها هستند. یک اسکناس هزار تومانی برداشته و آن بین درب یخچال بگذارید و درب را ببندید، با بسته شدن درب یخچال سعی کنی اسکناس را بیرون بکشید اگر بیرون آوردن آن دشوار باشد نشان می­دهد که یخچال و صرفه جویی در انرژی به­ خوبی انجام می­شود. اما اگر اسکناس به ­راحتی خارج شود به همان راحتی انرژی یخچالتان نیز هدر رفته و باید هزینه­ های بسیاری را برای آن بپردازید.

تعویض واشر یخچال

معمولاً خیلی قبل­تر از اینکه یخچال­ها به پایان عمر مفید خود برسند درب آن­ها خراب می­شوند، در این صورت باید واشر یخچال را تعویض کنید که تنها کافی است واشر مدل یخچال خود را سفارش دهید.
تعویض واشر برخی یخچال­ ها یک کار کاملاً حرفه­ای بوده و اگر به­ خوبی در آن مهارت ندارید بهتر است که این کار را به متخصصین بسپارید.
برای کاهش هزینه­ های منزل خود حتی‌الامکان از گذاشتن غذا و مواد غذایی گرم در یخچال خودداری کنید که این کار طول عمر یخچال را کاهش داده و انرژی بیشتری از آن می­ گیرد.

فیلتر لباسشویی

فیلتر لباسشویی منزل خود را نیز مرتباً تمیز کنید. تجمع پرزها در کارکرد این دستگاه اختلال ایجاد کرده و ممکن است حتی به ماشین لباسشویی نیز آسیب وارد کند. تمیز کردن دریچه و فیلتر خشک ­کن کار دشواری نبوده و باید در لیست نگهداری وسایل منازل شما جای گیرد.
لباسشویی ­ها بعد از یخچال جایگاه دوم در مصرف انرژی را دارند بنابراین باید آن را تا حد ممکن کارآمد و سالم نگهدارید. فیلم­ های آموزشی بسیاری در مورد چگونگی تمیز کردن فیلتر لباسشویی وجود دارد که حتماً از قبل اقدام به این کار آن­ها را ببینید.

نکته: بعد از هر بار استفاده از لباسشویی درب آن را باز گذاشته تا کاملاً خشک شود، همچنین قسمت­ های داخلی آن را تمیز و خشک کنید.

سرویس بهداشتی خود را از نظر نشتی بررسی کنید

برای کاهش هزینه­ های منزل تمامی نشتی­ ها را بررسی کنید. برخی نشتی­ها آشکار بوده و می­توان آب را در کف زمین مشاهده کرد. اما گاهی اوقات ممکن است توالت فرنگی شما از مخزن به داخل آن نشتی داشته باشد که موجب هدر رفتن آب می­شود.
در صورت نشتی توالت بهتر است با یک فرد متخصص تماس بگیرید.

سقف منزل خود را بررسی و تعمیر کنید

سقف منزل شما بسته به اینکه از چه جنسی ساخته شده است باید هر ده تا بیست سال تعویض شود. با بازرسی منظم از سقف خانه قبل از شروع نشتی و آسیب به منزل می­ توانید آن را تعمیر و یا در صورت لزوم آن را تعویض کنید.
هنگامی که سقف را بررسی می­کنید به دنبال مکان­هایی باشید آسیب دیده و یا خوردگی دارند و به شما می­گویند که باید تعمیر شوند. همچنین اطمینان حاصل کنید که آب باران و یا برف با سهولت از سقف شما خارج می­شود.

در آخر پیشنهاد می­کنیم برای خود لیستی از کارها و نگهداری منزل تهیه کنید و آن­ها را با توجه به زمانی که باید به­ طور مرتب بررسی شوند، دسته­ بندی کنید. حقیقت این است که شما می­توانید تمامی کارهای نگهداری که به کاهش هزینه­ های منزل شما ختم می­شود را تنها چند ساعت در ماه انجام دهید.

شروع ثبت نام دوره های آموزش حضوری و یا آنلاین - مشاوره رایگان : 587 587 22 - 110 111 28
+