اهمیت نور در معماری ایرانی

برای تبیین اهمیت نور در معماری ایرانی اگر به تاریخچه ی آن رجوع کنیم؛
در ایران جدال بین نور و تاریکی ، خوبی و بدی همواره مهم و با ارزش بوده است.

تحول احساس اسطوره ای از فضا همیشه با درک تفاوت بین شب و روز و تاریکی و روشنایی شروع می شود.
نبرد نور و تاریکی در کیش ورزان ( کیش ایرانیان باستان پیش از زرتشتی گری ) وجود داشته است که در دوره ماد اثراتی از آنها به جا است.

نقش نور در آیین ماد ها

  • به نقل از کتاب تاریخ ماد ، نوشته دولت آبادی :

جامعه ماد شش طبقه یا شش طایفه داشته است که یکی از آنها مغ ها  بوده اند و پیشوایان  روحانی برای همه قلمروی مادها از میان این طایفه انتخاب می شده اند.
مغ ها به شرحی که خواهیم دید، در زمان داریوش هخامنشی آزار بسیار دیدند و عده زیادی از آنها کشته شدند.

در دوران پادشاهی داریوش و خشایار شاه ، بسیاری از مغ ها از ایران گریختند و در آسیای صغیر سکنی گزیدند و بیشتر اطلاعاتی که از ایشان وجود دارد ، از زبان تاریخ نویسان غیر ایرانی است که بعد از دوران پادشاهی سلسله ماد در خارج از ایران با آنها روبرو شده اند.

از آنچه این مورخان می نویسند چنین بر می آید که مغ های مادی ، زروانی بوده اند.

اودموس اهل رودس که در قرن چهارم پیش از میلاد می زیسته است می نویسد :

  • مغ ها از موجودی صحبت می کنند که بعضی آن را فضا و بعضی آن را زمان می نامند.
    از بطن این موجود ، خداای نیکی و دیو بدکار بر می آمدند که عده ایی ، آنها را نور و تاریکی می نامند.
نور در معماری

آیین میتراییسم

میترا یکی از کهن ترین خدایان هندو ها است و در هند با جفت خود ورونه دیده که تجلی از نور آسمانی هستند.
میترا نه تنها پادشاه ، جنگاور ، بلکه نماد روشنایی است.
روشنایی او از خورشید پیشی می گیرد و زمانی که طلوع می کند ، تمام سرزمین آریاییی ها را نظاره می کند.
او را به ارابه سواری تشبیه می کنند با یک چرخ و چهار اسب سفید ، او ایزد روشنایی که خورشید منبع و منشا آن است.

نور در معماری

جایگاه نور در معماری ایرانی

نور خورشید به جهت تفاوت در روز و شب ، بر کیفیت فضا تاثیر می گذارد و موضوع زمان را مطرح می کند،
این امر موجب اهمیت یافتن جایگاه نور در معماری ایرانی است و به همین دلیل در آئین هایی که در آن ها موضوع زمان و قداست نور مطرح بوده است، بناهایی را شاهد هستیم بسیار زیبا ، خلاق و هوشمندانه. زیبا ترین نقش نور در معماری ایرانی ، با شناخت ماهیت و ویژگی نور و تاریکی در تغییر کیفیت فضا و مطرح کردن بعد چهارم در فضا به وجود آمده است.

نور نه تنها به جهت ماهیت بلکه برای تعیین زمان مقدس است. نور در معماری می تواند با رنگ ها و جلوه های متفاوت موجود تغییر یک مکان شود.
زیرا نور در فصول مختلف و در اقلیم های متفاوت چهره خاص خود را دارد.

نور در اقلیم ها ی مختلف

برای مثال در صحرایی استوایی ، تابش به قدری شدید است و سایه ها آنقدر کوتاه هستند که اشیا به چشم بیننده ، مرتعش و در حال ذوب شدن می آیند.
به همین ترتیب نور موجود در مناطق کوهستانی ، جنگلی و یا سواحلی نیز ویژگی های مکانی مخصوص به خود را دارند و از دیگر مناطق متمایز هستند.

تاثیر نور در معماری ایرانی

با حضور نور در معماری و فضای داخلی ، بین ساختمان و محیط بیرونی یک ارتباط ایجاد کرده ایم ، بدین وسیله، می توان جلوه های متفاوتی از فضای داخلی را که هر یک از لحاظ ادراک فضایی ، اهمیت خاصی دارند ، ایجاد کرد.

حضور زمان و تغییر کیفیت فضا در بناهای معماری ایرانی ، تنها از طریق حرکت در فضا میسر نیست، معماران ایرانی ماهیت نور را به خوبی درک کرده اند ، برای کاربران تغییر کیفیت فضایی را بدون حرکت در فضا میسر ساخته و بدین گونه موضوع زمان را در فضا مطرح کرده اند.
در برخی از بناهای معماری ایرانی ، تفکری خلاق ، با استفاده از نور و تغییر کیفیات هزاران ترکیب رنگی در ارسی ها طی گذر زمان وجود دارد.
نوعی اتصال  و پیوستگی در فضا ، از کف تا سقف که مزین به انواع کاشی کاری ها است و انسان را رها و سیال در فضایی بینابینی غوطه ور می سازد.

نور در معماری
نور در معماری

نقش نور در معماری مسجد شیخ لطف الله

از زیبا ترین و بی بدیل ترین نمونه های نور در معماری ایرانی که در آن کیفیت فضا در گذر زمان به زیبایی تغییر می یابد، مسجد شیخ لطف الله است.

این مسجد از شاهکارهای دوره صفویه و در اصفهان قرار گرفته است.
در این مسجد، ورود نور از راه روزنه هایی کوچک بر فراز گنبد خانه است که حالت های گوناگونی را در طول روز ایجاد می کنند و از آنجا به علت گردش نور خورشید ، نور در طول فقط در تعدادی از این روزنه های می تابد ،
فضای داخلی مسجد در هر ساعت شبانه روز دارای حال و هوای متفاوت نشان می دهد و در عین حال به تعیین زمان کمک می کند.

در این مسجد به علت ورودی خاص آن که از طریق عبور از فضاها و راهروهای نیمه تاریک به فضای اصلی صورت می گیرد،
نور در معماری داخلی ، حالتی استثنایی به آن می دهد.
از طریق نورگیر های سقفی مسجد شیخ لطف الله ، ماندلای هسته مرکزی نورانی گشته و فضای قدسی از زمین تفکیک شده است.

ترکیب آب و نور در معماری ایرانی

نقش ترکیبی آب و نور در معماری ایرانی ، به عنوان عناصر طبیعی که می توان از طریق آنها کیفیت فضا را تغییر داد اهمیت بسزایی دارد.
از بناهای که بر این اساس طراحی شده اند، می توان از ساختمان چهل ستون نام برد.
نماد پردازی از خورشید ، به شکل فرم های معماری نیز وارد حوزه معماری شده است.
نمونه این نماد پردازی را در بازار قم می توان مشاهده کرد.
این بنا از آثار ارزشمند هنر معماری ایران توسط استاد حسن قمی طراحی و اجرا شد.
استاد حسن قمی با بهره گیری از شمسه کاری ها و نماد پردازی که از درخشش خورشید استفاده کرد، فضای بی نظیری در تیمچه بازار قم خلق کرده است.

طرح و اجرای این چنین هندسه بی نظیری ، جز از طریق معماران ایران ممکن نبوده است.
در این تیمچه ، گنبد از نوع عرقچین و پوشش زیر آن شمسه کاری با اسلوب رسمی بندی و یزدی بندی است.

نور در معماری
نور در معماری

اهمیت نور در معماری بازارهای ایران

در بازار های ایرانی ، اهمیت نور  در معماری و موضوع زمان ، چه از طریق حرکت در فضا براساس پلان خطی راسته ها و نورگیر های سقفی نقطه ایی ممتد و چه از طریق نورگیر های بزرگ با انواع تزئینات در مکان های اتفاق صورت می گیرد.

بازاری های ایرانی دارای فضا های پر و خالی ، حیاط هایی دارند که از طریق سلسله مراتب فضایی ، مخاطبان را از فضای نیمه تاریک راسته ها به سمت خود دعوت می کنند.

قدسی دانستن نور در معماری

انسان ها نه تنها قدسی بودن نور در معماری را به شکل نمادهای مختلف گرامی داشته اند، بلکه آن را برای روح فضا در ساخت بناهایشان لازم دانسته و از طریق آن به فضاهای خود معنا بخشیده اند.
عناصر و اشیا بدون نور دیده نمی شوند و فاصله بدون حضور نور بی معنی می شود.
سایه و روشن های حاصل از نور ، فرم را زنده و پویا می سازد و امکان ایجاد فضا های متنوع را در کنار هم فراهم می سازد.
به طور کلی در فضا های قدسی به ایجاد حس روحانی و معنوی کمک می کند.

نور در معماری
نور در معماری

نقش نور در معماری و هنر اسلامی

هنر و معماری اسلامی با تزئینات متنوع که با کاشی کاری ها ، اسلیمی ، گچبری ها و … توام است، بی شمار رنگ و سایه روشن در فضا ایحاد می کند که دیدن این ترکیب رنگ های زیبا ، نیازمند استفاده از نور در معماری  است.

تنها با استفاده از نور در معماری اسلامی  برای روشنایی و ایجاد سایه روشن ها با هزاران ترکیب بندی رنگ ها بسنده نمی کند، بلکه بی شمار رنگ در سطوح هندسی پیچیده سه بعدی مانند تزئینات گچبری ، کاشی کاری ، مقرنس بندی ، کاربندی و …
کیفیت فضا های این مکان را بسته به نور تابیده شده تغییر می دهند و این مکان ها را به طور کامل به فضا هایی مجزا تبدیل می کند.

نور در معماری اسلامی خیره کننده نیست و به شکلی ملایم ، همان گونه که نظم و هارمونی فضا می طلبد، مخاطب را به آرامش و صلح دعوت می کنند و در درون مخاطب ، حس بودن در مکانی قدسی را ایجاد می کند.
حس زیبایی شناسی و قدرت بالای معماران این سرزمین در شناخت هندسه، ترکیب بندی رنگ ، کاربرد نور در معماری و به طور کلی شناخت ماهیت فضایی هر مکان ، بی نظیر و ستودنی است.

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزشی دکوراسیون داخلی

سوال و جواب های مطرح شده در این بخش :

شما می توانید با استفاده از نورپردازی ظریف و زیبا، حس بی نظیر و درخشانی را در خانه خود به وجود آورید. نورپردازی مهم ترین و اثر گذارترین عنصر در خانه ها است.

نورپردازی به دو روش طبیعی و مصنوعی تقسیم می شود که استفاده از هر دو روش در طراحی خانه ها لازم است، اما نور طبیعی را نمی توان با نورهای مصنوعی مقایسه کرد.

بله ، دوره های آموزش دکوراسیون داخلی را داریم .

ضمنا ورکشاپ های آنلاین رشته های دکوراسیون داخلی را نیز داریم .

برای اطلاعات بیشتر به بخش دوره های آموزشی در همین سایت مراجعه کنید .

ستفاده از نور طبیعی ترفندی ماهرانه برای افرادی است که تلاش می کنند، فضای داخلی خود را بزرگتر نشان دهند، چرا که روشنایی و نور طبیعی می تواند انسان ها را فریب دهد.

نور نقش مهمی در خلق و خوی انسان دارد؛ با ترکیب کردن نور طبیعی و مصنوعی، خالق طراحی منحصر به فردی باشید و علاوه بر زیبایی فضای خانه آسایش و آرامش سایر اعضای خانواده را نیز تامین کنید.

پنجره ها را در جهت نور خورشید تنظیم کنید..
توجه کردن به این نکات کوچک، اما تاثیر گذار خانه شما را به طور بی نظیری دلنشین و جذاب می کند
طراحی پنجره ها ارتباط مستقیمی با شرایط اقلیمی و جهت گیری خانه شما هنگام طلوع و غروب خورشید دارد.

نورپردازی های مصنوعی مانند لوستر ها و قلاب های دیواری معمولا در بالای سر قرار می گیرند و باعث روشن شدن کل فضا می شوند و یک فضای درخشان و خاص را به شما هدیه می دهند و برای اتاق نشیمن و راهرو ها بسیار مناسب هستند.

مطالعه بیشتر
ایده هایی برای چیدمان میز کار
اتاق ناهار خوری
محسن فروغی
رنگ زرد در دکوراسیون داخلی
چگونه دیوار تاکیدی و رنگ آن را در اتاق خواب تعیین کنیم ؟
بایدها و نبایدهای نورپردازی خارج ساختمان
دیزاین آشپزخانه استاندارد
۶ ایده برای طراحی محوطه های امروزی
طراحی دکوراسیون اتاق نوزاد
استخر
ضرورت آموزش اسکیس
اهمیت مقیاس و تناسب در طراحی داخلی
نکاتی که قبل از خرید مبلمان L باید بدانید
رنگ در طراحی داخلی مغازه ها
ساخت آبشار تزیینی ، آبنمای تزیینی
انواع طراحی داخلی
مهم بودن نورپردازی در طراحی
نکته‌های مفید یک طراح برای مرتب‌ کردن خانه
مبانی زیبایی شناسی طراحی منظر
آیا چیدمان مبل را درست انجام می‌ دهید؟ 
۷ مفهوم نوین طراحی دکوراسیون داخلی محل کار برای جذب بهترین نیروی کار
طراحی اتاق خواب کودک شیک
۱۰ دلیل مهم برای استفاده از طراح لنداسکیپ
طبع یا مزاج رنگ ها در دکوراسیون داخلی
چند ایده شیک برای دکوراسیون اتاق نوزاد
مراحل طراحی منظر
دکوراسیون اتاق خواب
نکات مهمی که در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه ها باید به آن ها توجه داشت
 لوکوربوزیه و سه ‌گانگی نور
اجزای فضای داخلی
شروع ثبت نام دوره های آموزش آنلاین و مجازی - تماس : 05 05 58 22 - 587 587 22اینستاگرام آموزش های دکوراسیون را پیگیری کنید
+