محسن فروغی

محسن فروغی در سال 1286 در تهران متولد ، تحصیلات مقدماتی خود را در دارالمعلمین گذراند
و پس از هفت سال جهت ادامه تحصیل به فرانسه رفت.
در مدرسه عالی بوزار وارد و در رشته معماری فارغ التحصیل شد.
وی در سال 1319 خورشیدی با همکاری آندره گدار ، دانشکده معماری و هنر های زیبای دانشگاه تهران را تاسیس نمود.
قریب پانزده سال ریاست دانشگاه را بر عهده داشت ، او عتیقه شناسی ماهر بود و در سال 1361 خورشیدی در سن 75 سالگی در تهران در گذشت
از مهمترین آثار او : دانشکده حقوق دانشگاه تهران ، وزارت دارایی ، آرامگاه رضا شاه ، آرامگاه سعدی ، آرامگاه باباطاهر در همدان ، شعبه مرکزی بانک کشاورزی در تهران ساختمان اصلی بانک مسکن در فردوسی و ….

محسن فروغی
محسن فروغی

تفکرات محسن فروغی در معماری:

محسن فروغی از دسته معماران مدرنیستی بود که به پیشینه فرهنگی ایران عشق می ورزید . او برداشت فرمال و ظاهری از تاریخ را سطحی نگری همکاران جوان خود می دانست
و بر این عقیده بود که رابطه ساختمان ها را از نظر سبک و شکل می توان به دو دسته تقسیم کرد :
رابطه ظاهری و رابطه حقیقی یا باطنی .
برای فروغی رابطه ظاهری به مانند ساختمان های ساخته شده در ابتدای دوره شکل گیری معماری ساسانی است که با الگو برداری از معماری هخامنشی در صدد خلق شباهت بین معماری ساسانی و هخامنشی بودند.

به زعم او نقش و نگارهای معماری ساسانی ، کپی فرمال از تزئینات هخامنشی است و هیچ وقت شاهد شکل گیری روح معماری هخامنشی در دوره ساسانی نبودیم.
متنی از او در همین مقوله در مجله گلبانگ به سال 1340 خورشیدی است :
از ابنیه امروز تهران ساختمان بانک ملی قدیم در فردوسی را می توان به طور مثال ذکر کرد.
که یک طرح اروپایی است، ولی در آن چند ستون و دندانه هایی بالای دیوارها از آثار هخامنشی اضافه شده است.
قسمت عمده اتاق ها برخلاف عادت ایران به طرف مشرق و مغرب از گرمای تابستان و سرمای زمستان غیر قابل سکونت می باشد
و حجم کلی نیز به هیچ یک از بناهای قدیم شباهت ندارد
پس می توان گفت رابطه آن با ساختمان های قدیم ایران ظاهری است.

تفکرات محسن فروغی در معماری:

محسن فروغی از دسته معماران مدرنیستی بود که به پیشینه فرهنگی ایران عشق می ورزید . او برداشت فرمال و ظاهری از تاریخ را سطحی نگری همکاران جوان خود می دانست
و بر این عقیده بود که رابطه ساختمان ها را از نظر سبک و شکل می توان به دو دسته تقسیم کرد :
رابطه ظاهری و رابطه حقیقی یا باطنی .
برای فروغی رابطه ظاهری به مانند ساختمان های ساخته شده در ابتدای دوره شکل گیری معماری ساسانی است که با الگو برداری از معماری هخامنشی در صدد خلق شباهت بین معماری ساسانی و هخامنشی بودند.

به زعم او نقش و نگارهای معماری ساسانی ، کپی فرمال از تزئینات هخامنشی است و هیچ وقت شاهد شکل گیری روح معماری هخامنشی در دوره ساسانی نبودیم.
متنی از او در همین مقوله در مجله گلبانگ به سال 1340 خورشیدی است :
از ابنیه امروز تهران ساختمان بانک ملی قدیم در فردوسی را می توان به طور مثال ذکر کرد.
که یک طرح اروپایی است، ولی در آن چند ستون و دندانه هایی بالای دیوارها از آثار هخامنشی اضافه شده است.
قسمت عمده اتاق ها برخلاف عادت ایران به طرف مشرق و مغرب از گرمای تابستان و سرمای زمستان غیر قابل سکونت می باشد
و حجم کلی نیز به هیچ یک از بناهای قدیم شباهت ندارد
پس می توان گفت رابطه آن با ساختمان های قدیم ایران ظاهری است.

یا در جای دیگر در مورد رابطه حقیقی سبک ساختمان معاصر با تاریخ و فرهنگ چنین می نویسد:
اما رابطه حقیقی ممکن است برعکس به ظاهر نمایان نباشد
یعنی ساختمان دارای روح ایرانی و مناسب با شرایط محلی باشد
ولی چون در آن تزئینات قدیمی کاملا تقلید نشده در نظر اول جنبه ملی اش جلب توجه ننماید.
شاید باعث تعجب شود اگر اظهار نمائیم که بنای جدید شرکت نفت در خیابان تخت جمشید که تمام اطاق های آن شمالی یا جنوبی با سایه بان پیش بینی شده که از آفتاب تابستان محفوظ بماند و از اشعه خورشیدی در زمستان استفاده نماید
ایرانی تر از ساختمان شرکت فرش در خیابان فردوسی است که با ستون های هخامنشی و زینت های دیگر ایران مزین شده.

محسن فروغی

آثار محسن فروغی

محسن فروغی استاد طراحی ساختمان های مسکونی و اداری – خدماتی است
و نقش پر رنگ او را در طراحی سایت و ساختمان های دانشگاه تهران و استادی وی در همان دانشگاه را نمی توان نادیده گرفت.
ساختمان مجلس سنا یک از مهترین کارهای فروغی است که طرح آن با همکاری حیدرقلی خان غیائی و آندره بلوک به انجام رسید.
عملیات ساخت این ساختمان در سال 1334 خورشیدی خاتمه یافت.
البته لازم به ذکر است که انتساب این طرح به فروغی جای شک و تردید دارد و به نظر می رسد نقش حیدرقلی خان غیائی پر رنگ تر از همکاری بوده است.

ایده اولیه طرح ، طبق نظر طراحان ، از مجلس سنای کشور های اروپایی و با الهام از طرح کاخ های قدیمی ایران ، اقتباس شده است.
پله های اصلی ساختمان با الگو برداری از بناهای معماری روم باستان طراحی شده است.
این پله ها تقارن ساختمان را مورد تاکید قرار می دهند و در هماهنگی خاصی با پوسته شبکه ای شکل نما قرار دارند.
صفحات عمودی و افقی نمای اصلی یاد آور سطوح انتزاعی خانه شرودر اثر خریت ریت فلد و در اوترخت هلند است.

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزشی دکوراسیون داخلی

سوال و جواب های مطرح شده در این بخش :

محسن فروغی در سال 1286 در تهران متولد ، تحصیلات مقدماتی خود را در دارالمعلمین گذراند
و پس از هفت سال جهت ادامه تحصیل به فرانسه رفت.

از مهمترین آثار او : دانشکده حقوق دانشگاه تهران ، وزارت دارایی ، آرامگاه رضا شاه ، آرامگاه سعدی ، آرامگاه باباطاهر در همدان ، شعبه مرکزی بانک کشاورزی در تهران ساختمان اصلی بانک مسکن در فردوسی و ..

بله ، دوره های آموزش دکوراسیون داخلی را داریم .

ضمنا ورکشاپ های آنلاین رشته های دکوراسیون داخلی را نیز داریم .

برای اطلاعات بیشتر به بخش دوره های آموزشی در همین سایت مراجعه کنید .

محسن فروغی از دسته معماران مدرنیستی بود که به پیشینه فرهنگی ایران عشق می ورزید . او برداشت فرمال و ظاهری از تاریخ را سطحی نگری همکاران جوان خود می دانست.

بر این عقیده بود که رابطه ساختمان ها را از نظر سبک و شکل می توان به دو دسته تقسیم کرد :
رابطه ظاهری و رابطه حقیقی یا باطنی.

محسن فروغی استاد طراحی ساختمان های مسکونی و اداری – خدماتی است
و نقش پر رنگ او را در طراحی سایت و ساختمان های دانشگاه تهران و استادی وی در همان دانشگاه را نمی توان نادیده گرفت.

ساختمان مجلس سنا یک از مهترین کارهای فروغی است که طرح آن با همکاری حیدرقلی خان غیائی و آندره بلوک به انجام رسید.

مطالعه بیشتر
سبک های طراحی کابینت فوق العاده برای آشپزخانه های مدرن
اصول چیدمان اتاق پذیرایی
ایده‌ها و نکاتی درباره‌ی محل قرار گیری و دکور تلویزیون
هندسه در معماری
رنگ های جلوه بخش در دکوراسیون
فنگ شویی چیست ؟
گونه شناسی معماری
رنگ تیره در دکوراسیون داخلی
پلان مسکونی
نورپردازی معماری زاها حدید
انواع درب کابینت
بهترین رنگ‌ها برای اتاق‌های رو به شمال، جنوب، شرق و غرب
مبانی زیبایی شناسی طراحی منظر
چطور از بافت در طراحی داخلی استفاده کنید
روش مختلف افزایش کاربرد نور خورشید در فضای داخلی
نگاهی به باغسازی شرقی و غربی
دیزاین آشپزخانه استاندارد
لوازم دکوری چه چیزهایی هستند؟
طراحی کابینت با تری دی مکس
باغ ایرانی نمادی از بهشت
طراحی حمام
آینده طراحی داخلی متاثر از تکنولوژی های جدید چگونه خواهد بود؟
دکوراسیون مغازه
نکاتی برای طراحی فضای کار و افزایش بهره وری شما
معرق کاشی و زیباسازی دکوراسیون داخلی با استفاده از آن
راه حل های طراحی نمای ساختمان تجاری
ایده های ساخت خانه ویلایی
ویژگی ها و تفاوت طراحی داخلی مدرن و معاصر
جزئیات مربوط به اجزای فضاهای داخلی
پنج روش پرزنت در معماری برای بازاریابی پروژه‌ها
شروع ثبت نام دوره های آموزش آنلاین و مجازی - تماس : 05 05 58 22 - 587 587 22اینستاگرام آموزش های دکوراسیون را پیگیری کنید
+