شکل دادن به آینده: در هنگام طراحی فضا برای کودکان چه چیزی را باید در نظر گرفت

  • decorasion children1 - شکل دادن به آینده: در هنگام طراحی فضا برای کودکان چه چیزی را باید در نظر گرفت

شکل دادن به آینده: در هنگام طراحی فضا برای کودکان چه چیزی را باید در نظر گرفت

وبسایت لو کوربوزیه در نوشته اصلی خود بنام حرکت به سوی معماری جدید،
اظهار داشت که “… انسان به خلق معماری با چشمانش نگاه می‌کند،
دیدی که تا زمین 170 سانتی متر (میانگین فاصله چشم انسانها تا زمین با توجه به میانگین قدی) فاصله دارد.”

کدهای عقلی و منطقی مانند این استاندارد بسیاری از تولیدات معماری را شکل می‌دهد-
اما البته این «هنجارها» نیز مانند خود معماری ساخته شده است. این استاندارد خاص مخصوصا هنگام طراحی
برای کودکان که برایشان فرضیات بلوغ-محور از معمار صادق نیست ، نباید اعمال شوند.

در سال 2018، کودکان (یعنی افراد 15 سال یا کوچکتر) 26 درصد از جمعیت جهان را تشکیل
می‌دهند؛ آماری که همه ما باید 100٪ درک کنیم، در حقیقت، زمانی خود ما کودک بودیم. با
وجودی که عواملی بسیاری هستند که نوع بزرگسالانی را قرار است به آنها تبدیل شویم،
را شکل می‌دهند، معماری که ما کودکان با آن روبرو می‌شویم،
قفسه‌هایی در کتابخانه‌ای است که در آنجا قایم باشک بازی کردیم و یا دستگیره دری است
که باید بر روی نوک انگشتان قرار می‌گرفتیم تا دستمان به آن برسد- و این می‌تواند تاثیر
بزرگی بر روی چشم‌انداز شما از جهان داشته باشد.هنگام طراحی معماری به طور خاص
برای کودکان، ما به شیوه‌ای این چشم‌اندازهای آینده را مدل می‌کنیم و بنابراین ضروری است
که با هر دو مؤلفه دقت و همدلی با این فرایند برخورد کنیم.

«خاطراتی مانند این شامل عمیق‌ترین تجربه معماری است که به یاد دارم. آنها مخازن
اتمسفرها و تصاویر معماری است که در کار خود به عنوان یک معمار بررسی می‌کنم»

decorasion children2 - شکل دادن به آینده: در هنگام طراحی فضا برای کودکان چه چیزی را باید در نظر گرفت

پیتر زومتور معمار معروف سوئیسی، از خاطرات دوران کودکی‌اش در سوئیس در رابطه با طراحی فضا برای کودکان میگوید:

شاید بهتر باشد، اول این مطلب را از دیدگاه عرفانی در نظر بگیریم: چشم کودک خردسال به
طور متوسط حدود 3 فوت 6 اینچ از زمین فاصله دارد. طراحی بد برای کودکان نسبتا ساده رخ
می‌دهد زیرا معمولا این واقعیت را نادیده می‌گیرد
(و اغلب از همین‌جا با شکست ادامه می‌یابد). از آنجا که بسیاری از نهادهای نظارتی معماری
(مانند AIA و RIBA) به دنبال استانداردهای محلی‌تری برای طراحی مدرسه هستند، مخصوصا
آنهایی که برای ارتقاء محیط‌ های ایمن و سالم یادگیری تلاش می‌کنند، معماران بایستی
مسائلی مانند موارد زیر مورد را توجه قرار دهند.  چه فضاهایی یادگیری را تشویق می‌کند؟ چه
برنامه‌ای بازی را ترویج می‌دهد؟
چگونه میتوانیم سطح مناسب تعامل اجتماعی را در بین سنین مختلف ایجاد کنیم؟

به طور کلی، قوانین جهانی برای طراحی خوب وجود ندارد.
اما به لطف چندین دهه تحقیقات که در زمینه رشد جامعه‌شناختی و روانشناختی کودکان
در دانشگاه‌های سراسر جهان انجام شده است، داده‌هایی وجود دارند که چند اصل کلیدی را نشان می‌دهد:

decorasion children3 - شکل دادن به آینده: در هنگام طراحی فضا برای کودکان چه چیزی را باید در نظر گرفت
  • تشویق تعامل اجتماعی،
  • ارتقاء یادگیری بازیگونه
  • درگیر شدن با طبیعت.
    نحوه پیاده‌سازی این اصول می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

چگونه طراحی فضا برای کودکان ، به ویژه مدارس، به شدت به جامعه و بطن
آن بستگی دارد ؟

این مورد، همراه با اضافه شدن فردیت معمار، فرایند طراحی سفارشی و ارگانیک را از هیچ
ایجاد می‌کند. طرح‌های خاص، مشخصه‌های خاصی را ترویج میدهند؛ برخی پروژه‌ها به
شدت بر تکنیک‌های خاصی تکیه می‌کنند تا فضایی کودک پسند با برآورده سازی نیاز کودکان،
به بهترین شکل، حاصل شود.
از طریق واکاوی اینکه چه چیزهایی منجر به طراحی موفق و کودک-محور می‌شوند،می‌توانیم
به جنبه های ضروری اینکار که تاثیر بسزایی نیز دارند، دست یابیم. «ما ظرفیت غریزی برای
یادآوری و تصور کردن مکان‌ها داریم».

decorasion children4 - شکل دادن به آینده: در هنگام طراحی فضا برای کودکان چه چیزی را باید در نظر گرفت

ایمنی طراحی فضا برای کودکان

ایمنی با وجودی که اغلب جذاب‌ترین عامل تاثیر گذار طراحی نیست، با این حال مهم‌ترین مشخصه
هر طرحی برای کودکان است. با این وجود، این لزوما به اتخاذ رویکرد « حبابی » برای ایمنی اشاره
ندارد. رویکردی که در طراحی‌های صاف اغلب به لبه‌های صاف با مواد نرم منجر می‌شود.
به عنوان بزرگسال، درک پایه‌ای از ایمنی برای کودکان این مفهوم است که می‌توانید کودک را در هر
نقطه از فضا ببینید. مدارس و مهد کودک‌ها پرچمدارن اصلی حمایت از برنامه‌های حفاظت از کودکان
خود هستند.

بازی و طراحی فضا برای کودکان

ماده 31 کنوانسیون حقوق کودکان سازمان ملل بیان می‌کند که «هر کودک
حق استراحت، بازی و شرکت در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های فرهنگی و هنری را دارد.»
معماران مسئولیت طراحی فضاهایی را دارند که ضرورت خلاقیت طبیعی و آزادی در بازی را
میسر کنند، و آنها را پرورش دهند. این مهم را می‌توان به روش‌های مختلفی به دست آورد،
اما می‌تواند به بازی ساختار‌یافته و بازی انتزاعی منجر شود.

مجموعه طراحی برنده جایزه ترنر بریتانیا، نمایشی را ترتیب داد که تم‌های بازی در سال
2015 را خلاصه می‌کرد. از «زمین بازی بریتالیست» برای معماری املاک اجتماعی دهه‌های
1950 و 1960 استفاده کرد و قابلیت فرم‌های بسته و غیر رسمی خود را برای ایجاد فضایی
ارتقا داد که کودکان را تشویق می‌کرد تا با تخیلات خودشان فضاها را پر کنند.
طبق تحقیقات،این فضاها به کودکان اجازه می‌داد کارهایی انجام دهند که برایشان
لذت‌بخش است، و در طول فرایند یاد گرفته و رشد کنند.

بر خلاف این رویکرد باز، کار معماران فرانسوی NP2F، موفقیت مشابهی از یک رویکرد
ساختار یافته‌تری را نشان می‌دهد. با استفاده از روش‌های سنتی مرتبط با فضاهای
ورزشی و زمین‌های بازی شهری، NP2F توسعه پروژه Evolution Ground Alfortville
خود را به گونه‌ای هدایت کرد
که « عدم تقسیم‌بندی فضاهای ورزشی را اشاعه می‌دهد»، که روش شناخته شده
تعامل کودکان را تقویت می‌کند. این پروژه، با حوزه های «جذابیت‌های شهری»
خود که فضای سازگاری را ایجاد می‌کنند، این رویکرد را در فضایی چند منظوره برجسته
میسازد. ‌معماران در توصیف این پروژه می‌گویند:
«اهمیتی که به جزئیات (زمین، ریخت شناسی، تناسب و مرزها) داده شده است، ما
را قادر می‌سازد تا به کودکان خردسال ZAC، فضایی پیکربندی شده و فضایی سرشار از
تعامل و ارتباط ارائه دهیم».

decorasion children6 - شکل دادن به آینده: در هنگام طراحی فضا برای کودکان چه چیزی را باید در نظر گرفت
decorasion children7 - شکل دادن به آینده: در هنگام طراحی فضا برای کودکان چه چیزی را باید در نظر گرفت

نقش آزادی در طراحی فضا برای کودکان

در دنیای طراحی شده برای بزرگسالان، گاهی اوقات یکی از مهمترین ویژگی‌های معماری
کودک محور، ویژگی‌های مختص کودکان است.
قادر ساختن کودکان برای برقراری ارتباط با  معماری به نحوی که برای شرایط خاص آنها
منحصر بفرد باشد، می‌تواند برای ایده بازی ضروری باشد، طوری که کودکان بتوانند از منظر
ماهیت طراحی، مستقل و خود-اتکا باشند.

فضای چند سطحی را می‌توان به یک محیط سرگرم کننده و چابک تبدیل نمود، که
به بزرگسالان اجازه می‌دهد به هر بخش دسترسی داشته باشند، اما سرعت و آزادی کودکان را محدود می‌کند.
این ساختار که «مختص تخیل» و «مخالف قرائت های بی‌روح و منفرد» است، ساختاری است که با در نظر داشتن ماهیت تیزهوشی مشتری طراحی شده است.
Five Fields از یک طرح به دقت تجسم شده، برای ایجاد چند منطقه استفاده می‌کند
که در آن کودکان می‌توانند با معماری با اصطلاحات شخصی خود ارتباط برقرار کنند، «کودکان را آزاد می‌گذارد تا در فضاها پرواز کنند».

decorasion children9 - شکل دادن به آینده: در هنگام طراحی فضا برای کودکان چه چیزی را باید در نظر گرفت
decorasion children10 - شکل دادن به آینده: در هنگام طراحی فضا برای کودکان چه چیزی را باید در نظر گرفت

سازگاری/ باز بودن در طراحی فضا برای کودکان

چیزی که در مورد همه کودکان صادق می‌باشد این است که
هیچ کودکی یکسان نیست.
به همین ترتیب، هیچ تعاملی با یک کودک نیز یکسان نیست،
و راه‌های که کودک به صورت روزمره از فضا استفاده می‌کند،
ممکن است به طور قابل توجهی متفاوت باشد. این بخشی از
دلیلی است که فضاهای سنتی، کلاس ایزوله شده در آموزش
و توسعه کودکان ناکارآمد هستند.فضاها باید سازگارپذیر باشند
و باید بتوانند با هر شرایطی تطبیق پیدا کنند.
آنها همچنین باید باز بوده و به طبیعت دسترسی داشته باشند،
چرا که کودکان در قید محدودیت‌های برداشت‌های ما
بزرگسالان از فضا نیستند.

یکی از بارزترین نمونه‌هایی از این سازگاری و باز بودن، معماری
برنده جایزه مهد کودک فوجی از تزوکو است.
طرح متمایز بیضی شکل، که دارای یکفضای سبز بزرگ در مرکز
و یک تراس با سقف چوبی در اطراف آن است، حرکت طبیعی
کودکان را در این فضای ارتقا می‌دهد. مهد کودک،
حاصل این برنامه، دارای یکی از بالاترین قابلیت‌های ورزشی در
منطقه است، زیرا کودکانی که به آنجا می‌روند به طور متوسط
4 کیلومتر در روز حرکت می‌کند.
کلاسهای درس دیوار ندارند، چون برنامه پیوسته به این معنی
است که کودکان هرگز گم نمی‌شوند و یا نمی‌توانند دور بروند،
و این معماری باز از تاکاهارو تزکو به این شکل خلاصه می‌شود:

این مهد کودک در اکثر سال به طور کامل باز است.
و هیچ مرزی بین درون و بیرون وجود ندارد.
بنابراین به این معنی است که اساسا این معماری یک سقف
است. همچنین مرزی بین کلاس‌های درس وجود ندارد.
بنابراین هیچ مانع صوتی وجود ندارد. وقتی کودکان زیادی را
در یک کلاس بسته آرام قرار می‌دهید، برخی از آنها واقعا
بی‌قرار می‌شوند. اما در این مهد کودک، هیچ دلیلی وجود
ندارد که بی‌قرار شوند ، چون هیچ مرزی وجود ندارد.

ادراک و طراحی فضا برای کودکان

در بسیاری از پروژه‌های اخیر، تحقیق و طراحی برای ایجاد فضاهای تخصصی برای گروه‌های
خاصی از کودکان یکدیگر ترکیب شده‌اند. پروژه تحقیقاتی معمار‌ی‌های احساسات اجتماعی
کار خود را برای ایجاد فضایی راحت و
سودمند برای کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده می‌کند، در حالی که پلتفرمهای انتزاعی و
پیچیده اسپنسر لوکی «از بو‌م‌های خالی برای کودکان برای ایجاد روایت خود» در یک زمین
بازی خنثی از نظر جنسیتی استفاده می‌کنند.

Catalytic Action ساختارهای بازی طراحی در جوامع پناهندگان ایجاد می‌کند، که به
کودکان اجازه می‌دهند مالکیت طراحی بر عهده بگیرند تا کمک و استقلال به جامعه‌ای
از کودکان فراهم شود که اغلب مجبور هستند سریعتر از دیگران رشد کنند.

ارائه فضاهای مشاوره و پشتیبانی درون مدارس یک موضوع کلیدی است، زیرا فشار
ذهنی کودک بودن، مسلما هرگز بیشتر از یک مسئله نیست.معمار کرینا رویز بر اهمیت
قرار دادن این فضاها در حوزه‌های کلیدی تاکید می‌کند
تا از عدم تمسخر و احساس انزوا جلوگیری شود. «خیلی ساده بخش مشاوره را در
جاهایی نظیر نزدیک تالار غذاخوری، نزدیک کتابخانه‌ها که دانش‌ آموزان قرار می‌گیرند،در
نظر بگیرید و سپس آنها را شفاف کنید.»

decorasion children15 - شکل دادن به آینده: در هنگام طراحی فضا برای کودکان چه چیزی را باید در نظر گرفت
decorasion children16 - شکل دادن به آینده: در هنگام طراحی فضا برای کودکان چه چیزی را باید در نظر گرفت
decorasion - شکل دادن به آینده: در هنگام طراحی فضا برای کودکان چه چیزی را باید در نظر گرفت

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزشی دکوراسیون داخلی

  • به این مطلب امتیاز دهید:
5.0
درحال ارسال
امتیاز کاربر 5 (1 رای)
مطالعه بیشتر
اهمیت نور در معماری ایرانی
باغ ایرانی نمادی از بهشت
نورپردازی چیست؟
انواع منابع نوری
طراحی اتاق خواب کودک شیک
معماری پارامتریک
هندسه در معماری
وارطان هوانسیان
دکوراسیون آشپزخانه استاندارد
مفاهیم سبک کلاسیک
چیدمان اتاق پذیرایی
دکوراسیون اتاق پذیرایی
ویژگی های رنگ در طراحی داخلی و اثرات روانی و فیزیولوژیکی آنها
آموزش نورپردازی رستوران و هتل
۱۲ طراحی شگفت انگیز برای پنجره های نمای بیرونی منزل
مراحل طراحی داخلی
چگونه با استفاده از دکوراسیون داخلی، فضای آپارتمان را گرم‌ تر کنیم؟
مبانی زیبایی شناسی طراحی منظر
مراحل طراحی منظر
بهترین روش های محوطه سازی با آب در حیاط
رنگ بژ در دکوراسیون داخلی
چگونه اتاق ها را به نحوی تزئین کنیم که با یکدیگر هارمونی داشته باشند
۱۰ راه موثر برای انتخاب درست پلان ساختمان
چگونه می توان از اصول پایه طراحی داخلی برای تزئین خانه استفاده کرد
۶ نکته برای طراحی پاسیو های کوچک
طراحی کتابخانه خانگی
کاربرد بتن در دکوراسیون داخلی
ایده ها، الهامات و تصاویر طراحی پلکان
طبع یا مزاج رنگ ها در دکوراسیون داخلی
تفاوت طراح داخلی با دکوراتور در چیست ؟
شروع ثبت نام دوره های جدید آموزشی - تلفن تماس : 110-111-28
+