جزئیات مربوط به اجزای فضاهای داخلی

جزئیات مربوط به اجزای فضاهای داخلی

جزییات مربوط به اجزا یکی از مهم ترین عوامل طراحی داخلی می باشد.
تمام اجزا معماری باید به صورت جزیی طراحی شود، جزییات کم طراحی را ناکارآمد نشان می دهد.
همنشینی متریال ها در کنار یکدیگر، نحوه اتصال اجزا، نحوه نمایش متریال ها، پله و رمپ از اجزا بسیار مهم در معماری هستند که تاثیر بسیاری چه در فضاهایی نظیر انباری، خانه و فضاهای عمومی دارند.

از زمانی که ویژگی ساختاری فرم های عمودی را در فضا نشان می دهند اغلب به ویژگی غالب در فضاهای داخلی تبدیل شده است، برای مثال موقعیت پله در لابی هتل بسیار برجسته می باشد.
با این حال طراحی پله به طرز شگفت انگیزی محدود شده است.
ارتفاع و خیز پله و ارتباط آن با کف پله ثابت است و تغییرات عمودی عموما بسیار محدود است.
مسائل جزیی شامل مواردی نظیر اینکه آیا پله باز یا محصور است؟
از نظر فرم، تندیس گونه است یا به صورت پویا ( نتیجه استفاده از کف پله بدون خیز) می باشد، متریال پله چوب، سنگ یا فلز معرفی است یا توسط فرش پوشیده می شود.

بسیاری از جزییات، چهره واقعی طراحان را به نمایش می گذارد و بر خلاف پنجره های تولید شده، سویچ های سبک و یا اتصالات لوله کشی ، طراحان را قادر می سازد تا به صورت کاملا شخصی و خلاقانه طراحی کنند.
اجزایی مانند سیستم گرمایشی، لوله های برق، سویچ ها و اتصالات تلفن هیچ انتخابی را به جز انتخاب محدود میان محصولات تولید شده و بهترین مکان در فضا، به طراح ارائه نمی دهد.

نصب و راه اندازی اتصالات

با قرارگیری محصولات بر روی دیوارها یا هر سطح دیگری تا سقف، الگویی ایجاد
می شود، دیوار ممکن است شامل درب، پنجره ،سیستم های برقی، وسایل تهویه مطبوع و گرمایش باشد.
این وظیفه یک طراح است که با طراحی، سازمان دهی و یا از بین بردن و ارائه جزییات با تمام این اجزا برخورد کند.

اغلب اجزای وسیع تری نظیر رادیاتورها را می توان از طریق ساختن یک واحد مجزا به دیوار متصل کرد.
رادیاتور یا دستگاه تهویه مطبوع در محوطه های دقیقی نصب می شوند که ممکن است.
تمام طول پنجره را احاطه کند در عین حال یک سطح اضافی زیر لبه پنجره تولید کند.
با توجه به موقعیت یک محفظه ممکن است که حاوی عناصر قفسه یا ذخیره سازی باشد، بنابراین از فضای کافی برای واحدهای گرمایی باید استفاده کرد.

در فضاهای بزرگ غیرمسکونی اجزا مکانیکی معمولا بزرگ هستند برای مثال نصب و راه اندازی تلفن مورد نیاز در یک دفتر برای چند صد نفر به یک فضای بسیار بزرگ و نصب پیچیده لوله و عناصر دیگر که بر اجزای طراحی داخلی تاثیر می گذارند.
تهویه مطبوع یا واحد گرمایشی برای یک فروشگاه ساده ممکن است نسبتا بزرگ باشد و طراح نیز با تخصیص فضای مناسب و عملکرد مکانیکی این تجهیزات در ارتباط است.

تمام تجهیزات مکانیکی برای ساختمان ها توسط متخصصان مشخص شده اما یک طراح داخلی باید دانش و فهم اولیه برای هماهنگ کردن تخصص های مختلف را داشته باشد.
بسیاری از لوله ها، دودکش ها، دریچه ها که در سیستم لوله کشی قرار می گیرند.
معمولا در معرض دید در فضا نیستند اما نگرانی های واقعی یک طراح محسوب می شود.
تمام اجزا معماری که در طراحی دیده می شوند و جزییات دارند یا پنهان شده اند و.. آن ها نیز در طراحی مرتبط هستند.

مبلمان و لوازم جانبی

مبلمان مهم ترین جنبه طراحی فضای داخلی می باشد و بخش مهمی از طراحی به صورت حرفه ای است.
زیرا که شخصی ترین و صمیمی ترین محصول انسانی در ساختمان است.
علاوه بر آن کاملا شخصی است زیرا میتواند از خانه ای به خانه ی دیگر، از یک شخص و نسل به نسل دیگر منتقل شود به همین دلیل معمولا مبلمان از نظر حس فضایی ارزشمند است.

لوازم جانبی بسیار شخصی تر از مبلمان می باشند اما تاثیر کمتری بر فضای داخلی می گذارند زیرا طبیعت آنها نسبت به مبلمان کوچکتر است.
تقریبا هر چیزی که مردم می توانند مالک آن باشند یا جمع آوری کنند لوازم جانبی نامیده می شود از جمله اجزای کاربردی و اجناس تزیینی مانند چینی ،شیشه و سرامیک.

طراحی مبلمان از گذشته تا به امروز

با وجود اینکه در مصر باستان از مبلمان بسیار پیچیده استفاده شده بود اما استفاده از مبلمان در قرون وسطی نادر بود و تنها در دوران رنسانس و در غرب قابل توجه بود.
در بیشتر دوره های پس از آن ، معماری و مبلمان سبک های طراحی داخلی به طور هماهنگی نزدیک هستند.
پیشگامان طراحی و معماری قرن بیستم مانند میس وندروهه، لوکوربوزیه ،مارسل بلور قادر به یافتن مبلمان مناسب معاصر در دهه1930،1929 نبودند.
آن ها بسیاری از مبلمان خود را طراحی کرده اند برخی از آن ها که کلاسیک های مدرن هستند هنوز بسیار مورد تقاضا می باشند.
مبلمان مدرن طراحی شده در کشورهای اسکاندیناوی در قرن بیستم از سنت های پیشرفته ساخت و طراحی در این کشور به وجود آمده است.

آغاز واقعی طراحی مبلمان مدرن در ایالات متحده تنها پس از جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد و بسیاری از آن ها در ابتدا برای استفاده غیرقانونی بودند.
چارلز ایمز،جورج نلسون و ..از طراحان برجسته امریکایی هستند که پیشگام طراحی و ساخت مبلمان هستند.
مبلمان عمدتا از طریق استفاده در فضاهای عمومی یا کارگاهی به عموم مردم معرفی می شد.
بخش بزرگی از تولیدکنندگان مبلمان هنوز با طراحی هیچ مبلمانی تحت تاثیر قرار
نگرفته اند، مبلمانی که تولید می کنند به مدیترانه ای یا ایتالیایی نامیده می شود و هنوز در معرض دید عموم قرار می گیرند.
معیارهای مهم که در طراحی مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد، کارکرد، راحتی،
دوام همراه با ملاحضات زیباشناسی می باشد.

انتخاب صحیح مبلمان

معماران و طراحان داخلی اغلب ترجیح می دهند که در هر جایی که ممکن است مبلمان را بسازند و در دوران معاصر در واقع برخی از بهترین فضاهای داخلی دارای مبلمان متحرک کوچک می باشند.
یک فضای داخلی بدون مبلمان و لوازم جانبی احتمالا ناخوشایند به نظر می رسد.
حس شخص از طریق انتخاب مبلمان مناسب و لوازم جانبی بسیار مهم است.
می توان از مجموعه وسیعی از اشیا تزیینی یا گیاهان به عنوان لوازم جانبی مورد استفاده در فضای خانه، اداری یا عمومی بخشی از ترکیب کلی فضا می باشند بنابراین باید با دقت انتخاب شوند.

نورپردازی

نور یکی از عناصر کلیدی در طراحی داخلی می باشد، بسیاری از فضاهای داخلی که در قرن 20 ساخته شده اند از نور مصنوعی همانند نور طبیعی استفاده می شود
به همین دلیل روشنایی به عنوان یک ابزار بسیار مهم برای طراحی داخلی مطرح شده است.
سه جنبه عمده برای نورپردازی وجود دارد:

  1. عملکرد
  2. زیباشناسی
  3. سلامت

عامل سوم اغلب نادیده گرفته می شود اما نور ناکافی سبب خستگی چشم و ناراحتی فیزیکی می شود.
مهندسان روشنایی استانداردهای توصیه شده برای روشنایی و میزان روشنایی در
عملکردهای مختلف و همچنین قوانین و استانداردهای مربوط به روشنایی منبع نور و کنترل برای محافظت از چشم را ایجاد کرده اند.
نور می تواند پخش شود یا به طور کلی می تواند بسیار دقیق کنترل شود.

دو نوع نورپردازی در فضای داخلی مدرن استفاده می شود:

  1. لامپ رشته ای
  2. فلورسنت.

این حالت تا حدودی قرمزتر از نور روز می باشد، اما شامل تمام طیف رنگی است.
از آنجایی که نور فلورسنت دارای طیف ناهمواری است رنگ ها به نظر تحریف شده می رسد، مخلوطی از نور رشته ای و فلورسنت اغلب بهترین انتخاب برای رسیدن رنگ دقیق می باشد.
بعضی از لامپ های فلورسنت امروز بسیار به نور روز شبیه می باشند و تولیدکنندگان همچنان به بهبود کیفیت لامپ های موجود می پردازند.
هر دو نوع نور می تواند در روشنایی مستقیم و غیرمستقیم در فضای داخلی و یا ترکیب این روش های شاخته شده و به عنوان نیمه مستقیم و یا نیمه غیر مستقیم استفاده شود.

طراحی نورپردازی

طراحان و معماران تلاش می کنند که تا حد ممکن در فضا نورپردازی تولید کنند، روشنایی پایدار و نورپردازی معماری می تواند بسیار کارآمدتر از لامپ های قابل حمل باشد.
یک طراح نورپردازی خوب باید انواع مختلفی از نقاط روشن،سایه هاو چراغ های با تاکید برای جلوگیری از خیرگی ایجاد کرد.
یک سیستم روشنایی کلی مانند یک سقف درخششان می تواند بسیار کارآمد باشد اما فاقد شخصیت و جذابیت می باشد.

اکثر فضاهای داخلی نیاز به انعطاف پذیری خاصی برای عملکردهای مختلف در فضا و زمان های مختلف و روز و شب را دارند.
در محیط های خاص مانند فروشگاه ها و مغازه ها نورپردازی به عنوان یک نمایشگر و ابزار فروش و در فضاهای جشن مانند سالن های نمایش و تئاتر کیفیت نور می تواند.
درخشان و موثرتر از هر جز دیگری از طراحی را داشته باشد.
برخی از تولیدات بدون تنظیمات رسمی صورت می گیرد اما تغییر حالت و تنظیم می تواند توسط نور کنترل شده پیشنهاد شود.
بیشترین تاسیسات در فضاهای داخلی به لامپ های قابل حمل یا ثابت (سقف و دیوار نصب شده) بستگی دارد.

طراحی لامپ ها به ویژه لامپ های روی میز برای خانه ها به صورت چندگانه سبب ایجاد طرح های نامناسب و اندکی طرح خوب شده است.
بسیاری از لامپ های آویز به طور مشابه در طراحی ظریف هستند اما سایه به عنوان یک منتشرکننده عالی نور در برابر درخشندگی است.
بعضی از لامپ ها و سایه ها برای عملکرد خاص طراحی شده اند و بقیه موارد برای روشنایی عمومی استفاده می شوند.

پارچه

سه جنبه اساسی که کیفیت و ظاهر پارچه بر اساس آن تعیین می شود شامل:

  1. تار و پود
  2. بافت
  3. الگو.

انواع پارچه

  • پارچه به صورت طبیعی تا توسط انسان بافته می شود، الیاف های مهم طبیعی از پنبه،پشم، پارچه کتانی و ابریشم تشکیل شده اند.
  • ابریشم از ظریف ترین و مطلوبترین الیاف طبیعی است که در مقابل نور طبیعی و گرما ایستادگی خوبی ندارند و نیاز بیشتری نسبت به سایر الیاف به مراقبت دارند.
  • پشم ماننند ابریشم یک الیاف حیوانی است که با توجه به تارهای آن می توان آن را به پارچه بسیار محکم و زیبایی تبدیل کرد و به همین دلیل در معماری داخلی معاصر بسیار مورد تقاضا و محبوب می باشد.
  • پنبه و کتان هر دو از فیبر گیاهی ساخته شده اند و بسیار محک و انعطاف پذیر هستند.
    با این حال نخل و نخ کشیده به اندازه پشم و یا سایر الیاف مصنوعی محکم نیستند و تمایل دارند که به سمت داخل محدود شوند.
  • الیاف مصنوعی در 20تحت نام های تجاری فراوان هستند و در ترکیبات جدید به طور مداوم توسعه می بایند.
    بعضی از خانواده های اصلی الیاف مصنوعی عبارتند از: الیاف شیشه ای، اکرلیک،نایلون و پلی استرو…
    ترکیبات شیمیایی در فرآیندهای مورد استفاده در تولید الیاف ساخته شده انواع خاصی از کیفیت را امکان پذیر می سازند.
    برخی کشش و استحکام را افزایش می دهند، برخی مقاومت در برابر آتش ،لکه ،کپک، خورشید ، سایش، مقاومت در برابر رطوبت و عوامل ارگانیک و… ارائه می دهند.
  • بسیاری از پارچه ها ترکیبی از چند الیاف هستند، که در جهت بهبودسازی ظاهر و کیفیت بافته می شوند.

یکی دیگر از عوامل انتخاب پارچه مناسب لمس پارچه با دست است، برخی از پارچه ها ساخته شده از الیاف، نسبت به ابریشم در تماس با دست بسیار ناخوشایند هستند.
بافندگی یک هنر باستانی است و تفاوت بین کارگاه های بافندگی اولیه و دستگاه های قدرتمند امروز وجود ندارد.

سه مورد رایج در بافندگی عبارتند از :

  1. بافت های ساده که شامل بافت های سبدی شکل هستند
  2. بافندگی شناور که شامل طناب و ساتن
  3. توده های انبوه که شامل پارچه های بریده شده و برش نخورده میشود.

تکنیک های بافندگی که اهمیت کمتری در طراحی داخلی دارند عبارتند از:

  • بافندگی
  • پیچش
  • شکل گیری
  • نمد مالی

الگوی پارچه

الگوی پارچه به ویژه در شرایط معاصر اغلب الگویی طبیعی است، که توسط بافت پارچه حاصل می شود.
هرچند الگوهای نیز با چاپ به وجود می آیند.
در قوانین نساجی سنتی اشاره به الگو معمولا به معنای یک سبک تاریخی می باشد.
و تاریخچه منسوجات از الگوهای اولیه مصری و شرقی تا حال حاضر است.
هر دوره الگوهای مد روز و محبوب را توسعه داده است به عنوان مثال طرح های نساجی
معاصر معمولا انتزاعی یا هندسی هستند، اما الگوهای گل و گیاه بزرگ نیز در قرن بیستم محبوب بودند.

رنگ یکی از جنبه های مهم پارچه در طراحی فضای داخلی می باشد، و رنگ های رنگی را می توان به الیاف غیرقابل استفاده نخ ریسی یا پارچه های بافته شده اضافه کرد.
و پایداری رنگ نگرانی عمده طراحان می باشد زیرا پارچه های محو شده چهره فضا را کسل کننده نشان می دهند.

عناصر طبیعی

هیچ ساخته دست بشری به اندازه عناصر طبیعی داخل طبیعت زیبا نیست.
در نتیجه کار بسیار پسندیده ای خواهد بود اگر از عناصر طبیعی در طراحی های داخلی نیز استفاده شود.
به رغم زیبایی آنها، نمی توان به طور خودسرانه یک گیاه، درخت، سنگ یا آب را به طراحی داخل معرفی کرد.
بیشترین دقت باید برای موقعیت، آب و هوا و ارتباط آن با فضای بیرون به کار رود.

دقت به آب و هوا، نوع گیاه، گل و یا درختی را که با موفقیت رشد خواهد کرد مشخص می کند.
زیباترین گیاه در شرایط بد آب و هوایی طاقت نخواهد آورد و درخت در حال مرگ هم هیچ مزیتی برای زیبایی ندارد.
محل و جهت گیری فضای داخلی به بیرونی یکی از فاکتورهای مهمی برای معرفی عنصر طبیعت است.
در شرایط آب و هوایی گرم، می توان به آرامی فضای داخلی را به بیرونی تغییر داد که استفاده از گیاهان طبیعی، زیبایی به خصوصی به این روند خواهد داد.
در شرایط آب و هوایی سرد، یک دیوار یا مانعی فضای داخلی را با بیرونی مجزا می کند و این انتقال می تواند به صورت بصری شکل گیرد.

تعداد زیادی دستگاه های ساده وجود دارد که می توان گیاه ها و گل های ظریف را تحت شرایط کنترل شده زنده نگه داشت.
گلخانه ها در هر اندازه ای، از یک پنجره کوچک تا یک اتاق، می توانند چهره زیبایی ایجاد کنند اما توجه به این نکته الزامی است که شرایط نگهداری آن ها باید در نظر گرفته شود.

اندازه گیاه یا درختچه نیز باید مورد توجه قرار گیرد به عنوان مثال یک درخت بزرگ در فضای داخلی می تواند زیبایی محصورکننده ای به فضاهای کوچک دهد.
تعداد بالای گیاه یا درخت می تواند بر فضا غلبه کند مگر اینکه فضا از قبل برای گلخانه در نظر گرفته شده باشد.

عناصر طبیعی غیر از گیاهان

عناصر طبیعی غیر از گیاهان و گل ها می تواند در طراحی فضای داخلی استفاده شوند.
از این قبیل می توان به آب، سنگ ها، سنگ ریزه ها و یا محیطی با خاک طبیعی اشاره کرد.
برای فضاهای بزرگ، معمولا ساختمان های عمومی، استخر ها یا مناطق حاوی آب می توانند بسیار زیبا و هیجان انگیز باشند.
در برخی از مناطق زیبای داخلی می توان از آب های گردان یا آبشارهای کوچک استفاده کرد.
گاهی مواقع یک منطقه کوچک از سنگ ریزه ها یا چند گیاه با دقت انتخاب شده، یک زیبایی بی نظیری به طراحی داخل می دهد.
حتی مجموعه ای از سنگ ها، مواد معدنی، چشمه های دریایی و دیگر عناصر طبیعی باعث لمس طبیعت می شود که می تواند طراحی داخلی را زنده کند.

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزشی دکوراسیون داخلی

سوال و جواب های مطرح شده در این بخش :

جزییات مربوط به اجزا یکی از مهم ترین عوامل طراحی داخلی می باشد.
تمام اجزا معماری باید به صورت جزیی طراحی شود، جزییات کم طراحی را ناکارآمد نشان می دهد.

از نظر فرم، تندیس گونه است یا به صورت پویا ( نتیجه استفاده از کف پله بدون خیز) می باشد، متریال پله چوب، سنگ یا فلز معرفی است یا توسط فرش پوشیده می شود.

بله ، دوره های آموزش دکوراسیون داخلی را داریم .

ضمنا ورکشاپ های آنلاین رشته های دکوراسیون داخلی را نیز داریم .

برای اطلاعات بیشتر به بخش دوره های آموزشی در همین سایت مراجعه کنید .

برای ایجاد فضای متمرکز در اتاق، از نورهای مساوی در همه ی فضا استفاده کنید. کلاس های آموزشی معمولا برای تمرکز بیشتر دانش آموزان با گستره ی برابر نورهای فلورسنت آراسته می شوند.

این محصولات با استفاده از یک لوله ی فلزی از طریق شیروانی نور خورشید را به داخل منازل شما خواهند آورد.
لوله ی فلزی قابلیت خمیدگی داشته و در زیرشیروانی نصب شده و از این طریق نور خورشید را وارد منزل می کند.

مبلمان مهم ترین جنبه طراحی فضای داخلی می باشد و بخش مهمی از طراحی به صورت حرفه ای است.
زیرا که شخصی ترین و صمیمی ترین محصول انسانی در ساختمان است.

نیاز به الکتریسیته در طول روز کاهش خواهد یافت، که در نهایت منجر به کاهش در هزینه های برق خواهد شد. بسیاری از افراد نور خورشید را به نور مصنوعی ترجیح می دهند.

Rate this post
مطالعه بیشتر
نکات مهمی که در طراحی و دکوراسیون آشپزخانه ها باید به آن ها توجه داشت
طراحی ورودی خانه
نکاتی برای طراحی فضای کار و افزایش بهره وری شما
نورپردازی معماری زاها حدید
تاثیر رنگ بر کودکان
اهمیت طراحی خارجی در خانه شما
تفاوت طراح داخلی با دکوراتور در چیست ؟
راهنمایی برای انتخاب رنگ موکت
طراحی داخلی کافی شاپ
۱۲ طراحی شگفت انگیز برای پنجره نمای بیرونی
راندو چیست ؟
وارطان هوانسیان
۴ اشتباه در مورد اتاق نشیمن و چگونگی تصحیح آنها
معماری پارامتریک
همه چیزی که باید برای ایجاد یک نقطه کانونی در طراحی داخلی بدانید.
مبانی زیبایی شناسی طراحی منظر
ایده‌ها و نکاتی درباره‌ی محل قرار گیری و دکور تلویزیون
کمد دیواری در دکوراسیون
میرزا مهدی خان شقاقی
چگونه دیوار تاکیدی و رنگ آن را در اتاق خواب تعیین کنیم ؟
چگونه فضاهای بدساخت را به دکوراسیون شیک تبدیل کنیم؟
اصول کلی طراحی نمای خارجی خانه
ساخت آبشار تزیینی ، آبنمای تزیینی
طراحی حمام
اهمیت طراحی نمای ساختمان
هندسه در معماری
ضرورت آموزش اسکیس
۹ راهکار کم‌ هزینه برای دکوراسیون داخلی
مفاهیم سبک کلاسیک
سقف کاذب ، پنل های سه بعدی
شروع ثبت نام دوره های آموزش آنلاین و مجازی - تماس : 05 05 58 22 - 587 587 22اینستاگرام آموزش های دکوراسیون را پیگیری کنید
+